The Effect of Remaining Time on Consumers' Information Processing for Limited Time Products
Project/Area Number |
19K13824
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 07090:Commerce-related
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Research Institution | Takasaki City University of Economics |
Principal Investigator |
Mitomi Yuki 高崎経済大学, 経済学部, 准教授 (60827856)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | 時間圧力(タイムプレッシャー) / 期間限定 / 残り時間 / 希少性 / 値引き / 期間限定セール / 時間圧力 / 消費者行動 / 期間限定商品 / 入手困難性 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、期間限定商品を対象として、期間限定商品の販売終了までの残り時間の変化によって、消費者の期間限定商品に対する購買意向がどのように変化するか捉えることを目的とした研究である。 研究計画としては、初年度に1ヶ月の期間限定商品を対象として、期間限定商品の販売が終了するまでの残り時間によって、消費者の購買意向が異なるのか、異なるのであればどのように変化するのかを捉えることに着手する。2年目で消費者の商品に対するこだわりや知識量などによる影響についても考慮する。
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Outline of Final Research Achievements |
The task of this study is to clarify the effects of time pressure on consumers' information processing and purchase intentions in a "limited time offer". We conducted a questionnaire experiment in which we manipulated the presence or absence of a limited-time display and the discount rate (5% discount rate and 20% discount rate). The results showed that consumers perceive time pressure more strongly in limited-time sales when the time limit is imposed and the discount rate is moderate. The results also showed that the perception of time pressure changes the way consumers process information and increases the value of the product as well as their purchase intention.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまで「期間限定」の表示は、「販売期間を逃してしまうと手に入らなくなる」と知覚させ、商品の魅力を高めることが指摘されてきた。しかしながら「期間限定」の表示が、時間圧力の知覚に影響に与えることには注目されていなかった。本研究の学術的貢献としては、僅かな割引率の期間限定セールで時間圧力を知覚しないが、20%の割引率であれば時間圧力を知覚することが明らかになった。また時間圧力が、知覚価値に影響を与え、消費者の購買を促せることが明らかになったことが挙げられる。昨今、ECサイトではセール終了までの時間を強調しており、本研究の結果はそれらの施策の効果を理解する一助になると考えられる。
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Report
(3 results)
Research Products
(1 results)