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Exploring the Effects of Marketing Communication Using VR Technology and Elements That Enhance Immersion

Research Project

Project/Area Number 19K13828
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionAsia University

Principal Investigator

Fukuda Reo  亜細亜大学, 経営学部, 准教授 (80806422)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
KeywordsVR / マーケティング / マーケティング・コミュニケーション / メタバース / 体験 / 没入 / 消費者行動 / バーチャル・リアリティ / マーケティング・コミュニケーション論
Outline of Research at the Start

本研究では、没入を促進する新たなマーケティング・コミュニケーション(MC)の媒体としてバーチャル・リアリティ(VR)に着目し、その効果と没入の促進要素を解明する。そのために、1)VR特有の没入促進要素の解明(2019年度)、2)既存媒体と比較したバーチャル・リアリティを用いたマーケティング・コミュニケーション(VRMC)の効果の解明(2020年度)、3)物語型のVRMCコンテンツの開発(2021年度)、及び4)開発したコンテンツの効果検証(2022年度)を行う。これらの検討によりVRMCの効果と没入促進要素を明らかにする。本研究は、VRMCの有用性を示唆するものであるとともに、効果的なVRMCのコンテンツを開発するための基盤となる。

Outline of Final Research Achievements

This study analyzed the impact of applying virtual reality (VR) and the metaverse to marketing strategies on consumer behavior. First, a review of the latest VR research was conducted, and the research areas were organized. Next, focusing on advertisements, it was revealed that narratives promote consumer immersion and form favorable attitudes toward brands. Furthermore, through experiments in a metaverse environment, we examined how real-time interactions and the presence of other users provided by VR affect the perception of product scarcity and brand evaluations. The results showed that when consumers are aware of the presence of others in the metaverse, the positive impact of scarcity on brand evaluations is strengthened, and this effect is mediated by social value.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、VRとメタバースというマーケティングの新領域における消費者行動のメカニズムを実証的に解明した点にある。物語性による没入効果や、希少性と社会的価値の関係性を示したことで、VRとメタバースを活用したマーケティング戦略の理論的基盤を提供した。
社会的意義としては、ウィズコロナ時代におけるVRとメタバースの活用可能性を示唆した点が挙げられる。対面でのコミュニケーションが制限される中で、VRとメタバースは、臨場感のある仮想空間を提供し、ブランドと消費者をつなぐ新たな接点となり得る。本研究は、企業がVRとメタバースを効果的にマーケティングに活用する上で、重要な示唆を与えるものである。

Report

(5 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 5 results) Presentation (3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Virtual Reality Research in Marketing Focusing on Consumers:2023

    • Author(s)
      Fukuda Reo
    • Journal Title

      Japan Marketing Journal

      Volume: 42 Issue: 3 Pages: 63-71

    • DOI

      10.7222/marketing.2023.007

    • ISSN
      0389-7265, 2188-1669
    • Year and Date
      2023-01-10
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 製品使用状況に関する物語が認知的製品態度に及ぼす影響: 製品機能に関する訴求力と消費者の製品関与に着目した検討2023

    • Author(s)
      福田怜生
    • Journal Title

      商品研究

      Volume: 64 Pages: 1-18

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Sharing as a Customer Value:2022

    • Author(s)
      Nomura Takuya、Fukuda Reo
    • Journal Title

      Japan Marketing Journal

      Volume: 42 Issue: 2 Pages: 73-83

    • DOI

      10.7222/marketing.2022.049

    • ISSN
      0389-7265, 2188-1669
    • Year and Date
      2022-09-30
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Effect of Narrative Advertising on Affective Attitude2022

    • Author(s)
      福田 怜生
    • Journal Title

      JOURNAL of the JAPAN RESEARCH ASSOCIATION for TEXTILE END-USES

      Volume: 63 Issue: 5 Pages: 304-312

    • DOI

      10.11419/senshoshi.63.5_304

    • ISSN
      0037-2072, 1884-6599
    • Year and Date
      2022-05-25
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The effect of narrative advertising on recommendation intentions: A study focusing on the moderation effect of brand commitment2022

    • Author(s)
      福田 怜生
    • Journal Title

      JSMD Review

      Volume: 6 Issue: 2 Pages: 19-30

    • DOI

      10.32299/jsmdreview.6.2_19

    • ISSN
      2432-6992, 2432-7174
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Effects of Goal Conflict in Consumer Sequential Choices2020

    • Author(s)
      Akamatsu Naoki、Fukuda Reo
    • Journal Title

      Japan Marketing Journal

      Volume: 40 Issue: 2 Pages: 53-64

    • DOI

      10.7222/marketing.2020.048

    • NAID

      130007911350

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] マーケティング研究におけるバーチャルリアリティの位置づけ2021

    • Author(s)
      福田怜生
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 製品の新奇性が不確実性に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      福田怜生
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 購買意思決定の納得感と満足感を高める広告 -消費者のメンタルシミュレーションに着目して-2019

    • Author(s)
      福田怜生, 赤松直樹, 石井裕明, 外川拓, 松本大吾
    • Organizer
      日本広告学会第50回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 消費者の心理をさぐる2020

    • Author(s)
      日本心理学会、米田 英嗣、和田 裕一
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      誠信書房
    • ISBN
      9784414311242
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 消費者の心理をさぐる:人間の認知から考えるマーケティング2020

    • Author(s)
      福田怜生
    • Total Pages
      20
    • Publisher
      誠信書房
    • Related Report
      2019 Research-status Report

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Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

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