• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and evaluation of the effectiveness of a program to support mutual interaction among families of children with developmental disorders.

Research Project

Project/Area Number 19K13976
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 08020:Social welfare-related
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

HIRATA Yutaro  鹿児島大学, 法文教育学域法文学系, 准教授 (80770817)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords発達障害 / 相互交流支援 / プログラム評価 / 家族支援 / 発達障害児者 / 効果評価 / 相互交流
Outline of Research at the Start

近年発達障害のある児童だけではなく,家族への支援の重要性が強調されている。特に,地域での当事者家族同士の支え合いは,孤立感の緩和,安心感の獲得,具体的情報の獲得など専門家による支援では得られない肯定的な効果が報告されている。一方で,その実践や研究の体系化・理論化は十分ではない。以上を踏まえ,今回の研究では家族同士が支え合うための活動を支援するプログラムの開発と効果検討を行うことを目的とする。特に家族相互扶助システムの中心である親の会やペアレントメンター事業等と相互補完的に機能するプログラムの開発により,これまで対象とすることが困難であった家族へアプローチする際の方法の1つとなると考えられる。

Outline of Final Research Achievements

We have developed a program in cooperation with the local government to support mutual interaction among families of children with developmental disabilities, and have continued to implement the program for more than four years. The practice has been examined using qualitative and quantitative research and analytical methods. The research results were published in an international journal, and the process leading to the development of the program was clearly explained. We also confirmed the psychological effects of the actual program using multiple indices. The research results were presented at international conferences and in international journals.
We believe that through our research to date, we have been able to create a model for an evidence-based program to support the interaction of families of children with developmental disabilities that can be used according to the needs of local governments.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の学術的意義として,これまで十分に検討されてきていない発達障害児者の家族同士の交流への支援の実践を体系化・理論化を行うことができた。特にプログラム開発とその効果評価を併せて検討を行うことで単純な効果に関するエビデンスのみならず,その機序を示すことができ,研究手法自体が相互交流支援を検討するための研究の枠組みとして提示できたと考えている。
また,社会的意義として,発達障害者支援法において求められている当事者家族が支え合うことを支援するための具体的なプログラムを示すことができ,今後の発達障害児者の家族支援に対して1つの選択肢を提案することができたと考えている。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2023 2022 2021 2019 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 5 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Characteristics of students who require elementary school counselors’ support owing to developmental disorders2023

    • Author(s)
      Hirata Yutaro, Ozawa Eiji
    • Journal Title

      Heliyon

      Volume: 9 Issue: 3 Pages: e13791-e13791

    • DOI

      10.1016/j.heliyon.2023.e13791

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Analysis of the Current Status of School Counselor Assignment and Training in Public Junior High Schools.2023

    • Author(s)
      下田 芳幸、平田 祐太朗、吉村 隆之
    • Journal Title

      佐賀大学教育学部研究論文集

      Volume: 7 Issue: 1 Pages: 149-161

    • DOI

      10.34551/00023405

    • ISSN
      24322644
    • URL

      https://saga-u.repo.nii.ac.jp/records/23472

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 臨床心理学における質的研究の特徴と展望2023

    • Author(s)
      飯田昌子,上村佳代,平田祐太朗
    • Journal Title

      人文科学論集

      Volume: 90 Pages: 13-24

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 自殺事案の重大事態調査結果におけるいじめの影響に関する語句の特徴2023

    • Author(s)
      下田芳幸,吉村隆之,平田祐太朗
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 23 Pages: 221-225

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development and Evaluation of a Mutual Support Program for Parents of Children with Developmental Disorders in Japan2022

    • Author(s)
      Yutaro HIRATA, Yutaka HARAMAKI, Yasuyo TAKANO, Kazuhiko NISHIYORI, Rie OTSUKA, Sae NAKAMURA
    • Journal Title

      Advances in Public Health, Community and Tropical Medicine

      Volume: 156 Issue: 03

    • DOI

      10.37722/aphctm.2022301

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Effectiveness of a Mutual Exchange Support Program for Parents of Children with Development Disorders2021

    • Author(s)
      平田祐太朗
    • Journal Title

      Psychology Applications & Developments

      Volume: Ⅶ Pages: 233-244

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ソーシャルネットワーキングサービスにおける対人トラブルの予防を目指した心理教育プログラムの開発2021

    • Author(s)
      平田 祐太朗,飯田 昌子
    • Journal Title

      人文科学論集

      Volume: 88 Pages: 25-35

    • NAID

      120006975189

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 心理教育実践を通した心理学の学び2021

    • Author(s)
      飯田昌子,平田祐太朗
    • Journal Title

      人文科学論集

      Volume: 88 Pages: 13-23

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] An Examination of Parents’ Perceptions of Trustworthiness of Teachers for Children With Suspected Developmental Disorders2022

    • Author(s)
      Yutaro Hirata, Eiji OZAWA
    • Organizer
      17th European Congress of Psychology
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] いじめ重大事態調査に関する研修プログラムの開発と効果検討(2)2022

    • Author(s)
      平田祐太朗,吉村隆之,下田芳幸,窪田由紀
    • Organizer
      第2回日本公認心理師学術集会 山口大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] いじめ重大事態調査に関する研修プログラムの開発と効果検討(1)2022

    • Author(s)
      吉村隆之,平田祐太朗,下田芳幸,窪田由紀
    • Organizer
      第2回日本公認心理師学術集会 山口大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] A Study of the Effectiveness of a Mutual Exchange Support Program for Parents of Children with Development Disorders2021

    • Author(s)
      Yutaro Hirata, Yutaka Haramaki, Yasuyo Takano
    • Organizer
      International psychological Application Conference and Trends 2021
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 発達障害児者をもつ保護者同士の相互交流支援プログラムの開発と評価2019

    • Author(s)
      平田祐太朗,服巻豊,髙野恵代,西依一彦,大塚理絵,中村咲恵
    • Organizer
      日本コミュニティ心理学会 第22回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] A Study on the Support of Elementary School Counselors for Children with Neurodevelopmental Disorders2019

    • Author(s)
      Yutaro HIRATA, Eiji OZAWA, Rumi FUKUDOME
    • Organizer
      ⅩⅥ European Congress of Psychology
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 教師・保育者のためのカウンセリングの理論と方法2021

    • Author(s)
      平田祐太朗(分担執筆),宮崎圭子,杉山雅宏,本田真大,大竹直子,田中志帆,山口麻美,田副真美,泉水紀彦,榎本拓哉,渡辺友香,三浦文子,相樂直子,会沢信彦(編著)
    • Publisher
      北樹出版
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 臨床心理学21(5)自殺学入門-知っておきたい自殺対策の現状と課題2021

    • Author(s)
      下田芳幸・吉村隆之・平田祐太朗
    • Publisher
      金剛出版
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 研究者詳細-平田 祐太朗

    • URL

      https://ris.kuas.kagoshima-u.ac.jp/html/100006346_ja.html#item_chosho_2

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi