• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Basic Research on Support for Siblings of Children with Chronic Illnesses and Disabilities at School

Research Project

Project/Area Number 19K13983
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 08020:Social welfare-related
Research InstitutionSeikei University (2021)
Mejiro University (2019-2020)

Principal Investigator

Takishima Mayu  成蹊大学, 文学部, 研究員 (80794718)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Keywordsきょうだい児 / きょうだい / ヤングケアラー / 学校教育 / 障害 / 慢性疾患 / きょうだい支援 / 学校 / 教育
Outline of Research at the Start

本研究では、これまでの実践や研究で明らかになった学齢期のきょうだいに対する心理社会的支援の必要性を踏まえ、その支援手法を具体化するため、学齢期のきょうだいにとって最も身近な社会資源として考えられる学校の教職員を対象にきょうだいの実態調査を行う。
その結果を踏まえて、学校教育と連携し、学齢期のきょうだいへの支援を先駆的に実践しているイギリスの支援組織への調査を通じて、日本の学校教育現場で担うことのできるきょうだい支援の可能性の検討とその手法の提言を目指す。

Outline of Final Research Achievements

This study intends to clarify the actual situation and issues of support for siblings of children with chronic illnesses and disabilities at school, which is considered to be the most familiar social resource for the children.We conducted a questionnaire survey as well as an interview about the subjects targeting school teachers.To consider specific support for siblings of children with chronic illnesses and disabilities, we visited a pioneering support organization in the United Kingdom which works together with schools, to learn about the actual support founded on school.The study clarifies how we should support siblings of children with chronic illnesses and disabilities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで、学齢期のきょうだい児にとって家族以外に最も身近な存在となり得る学校教職員によるきょうだい児に対する認識や、学校におけるきょうだい児に対する支援の状況が明らかにされていなかったことから、本研究では、その実態を明らかにした。調査結果から、きょうだい児が担う家庭内役割やその影響が可視化されにくい場合に支援の必要性が見過ごされてしまう可能性があることから予防的な対応が必要であることがわかり、イギリスでの先進事例を踏まえて、学校教育現場における支援の必要性を示した。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (1 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 学校教育における慢性疾患や障害のある子どものきょうだい支援の課題2022

    • Author(s)
      滝島真優
    • Journal Title

      社会福祉学

      Volume: 62(4) Pages: 44-57

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] イギリスにおける学校と支援組織との連携による慢性疾患や障害のある子どものきょうだい支援の実際2021

    • Author(s)
      滝島真優
    • Journal Title

      目白大学総合科学研究

      Volume: 17 Pages: 69-79

    • NAID

      120007032857

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 慢性疾患や障害のある子どものきょうだい支援の現状と課題 : 教育機関との連携の可能性2020

    • Author(s)
      滝島真優
    • Journal Title

      目白大学総合科学研究

      Volume: 16 Pages: 35-46

    • NAID

      120006859832

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 慢性疾患や障害のある子どものきょうだいへの支援に関する研究-教員のきょうだい児の認識とかかわりの実際に係る調査からの示唆-2021

    • Author(s)
      滝島真優
    • Organizer
      日本社会福祉学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 2020年5月8日 NHKおはよう日本「『きょうだい児』支える学校での心遣い」

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 2020年5月13日 NHKとちぎ630「『きょうだい児』支える学校での心遣い」

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 2021年3月22日 読売新聞 朝刊「病気・障害抱える子の兄弟姉妹 『きょうだい児』をサポート」

    • URL

      https://www.yomiuri.co.jp/life/20210321-OYT8T50062/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] NHK NEWS WEB  先生からの手紙「きょうだい」のあなたへ(2020年4月14日掲載)

    • URL

      https://www3.nhk.or.jp/news/html/20200414/k10012384161000.html

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi