• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Staff's professionality and practice of family-like care in Residential child care home

Research Project

Project/Area Number 19K13998
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 08020:Social welfare-related
Research InstitutionOsaka Shoin Women's University

Principal Investigator

Nahoko OKUI  大阪樟蔭女子大学, 児童教育学部, 准教授 (90718298)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords社会的養護 / 家庭的養育 / 子育て支援 / 施設保育士 / 専門性発達 / 社会的養育 / 児童養護施設 / 乳児院 / 保育ソーシャルワーク / 里親 / 質的研究 / インタビュー / 施設保育士の専門性 / フランスの子育て支援 / 施設職員 / 家庭的養護
Outline of Research at the Start

本研究は、社会的養護施設における参与観察ならびにインタビューを行い、日々の支援を「家庭的」たらしめている実践、あるいはそれを困難にしている要因を明らかにし、その実体に基づいた「社会的養護施設における『家庭的養育』モデル」を構築していく。その際、海外における社会的養護実践を視察し、日本の児童養護施設において「家庭的養護」に資する実践を見出すための理論的枠組みを獲得する。主には、イギリスで進められてきた「家族実践(Family Practice)」に関連する一連の研究や、フランスのアソシアシオンと呼ばれる非営利の民間団体が運営する社会的養護施設を調査する。

Outline of Final Research Achievements

This project clarified the actual situation and issues of family-like foster care in residential childcare, including its principle (what does family-like mean?) and caregivers’ expertise (what is the practical knowledge supporting childcare?). 1. Interviews were conducted at infants’ and children's homes to clarify (i) the relationship between the two conceptual axes of “individualized care” and “collaborative care,” (ii) the perspective of long-term care for the child after leaving the home, and (iii) the challenges faced by the homes during the COVID-19 pandemic. 2. We visited a childcare support facility in France and examined the practice of socialization and prevention to build parents' social ties and to avoid their isolation. 3. We formulated the welfare practices of childcare workers, investigated the teaching methods of childcare social workers in a training course at the university, and analyzed the state of professional development of institutional childcare workers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、施設における職員の専門性を再評価し、血縁関係にない養育者と暮らす子どもへのケアの本質を明らかにした点にある。国内の社会的養護施設の職員へのインタビューを重ね、またフランスにおける先駆的事例の調査を進め、社会的養護施設において日々の養育を「家庭的」たらしめている実践、あるいはそれを困難にしている要因を明らかにし、「家庭的養育」の具体的実践像の一端を解明した。今後、里親養育と施設養育の適切な協力関係の構想が可能となり、ひいては児童福祉や近接領域(里親、ファミリーホーム、障害児入所支援、保育における福祉的支援等)の実践にも波及しうると期待できる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 保育士養成課程におけるソーシャルワークの視点の導入についての課題と展望 :「受容」と「社会資源の連携」をめぐる保育学生の理解の分析をもとに2024

    • Author(s)
      奥井菜穂子, 田邉美香
    • Journal Title

      大阪樟蔭女子大学研究紀要

      Volume: 14 Pages: 159-169

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] COVID-19感染拡大下における施設養育と福祉心理学に求められる役割2022

    • Author(s)
      奥井菜穂子
    • Journal Title

      福祉心理学研究

      Volume: 19 Pages: 14-21

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 教職課程で求められる論理的な文章力 : 「アカデミック・スキルズB」の授業実践から2022

    • Author(s)
      大杉稔, 濵谷佳奈, 田辺久信, 奥井菜穂子, 一柳康人, 上杉敏行, 神村朋佳, 佐橋由美, 中山美佐, 松川利広, 森繁男, 山本幸夫
    • Journal Title

      樟蔭教職研究

      Volume: 6 Pages: 30-34

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 小規模化を進める乳児院の養育における個別性と共同性ー職員へのインタビュー調査による語りの分析2021

    • Author(s)
      奥井菜穂子
    • Journal Title

      福祉心理学研究

      Volume: 18 Pages: 42-52

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 乳児院職員の語りからとらえる養育のパースペクティブ : 子どもの将来を見据えた今2021

    • Author(s)
      奥井菜穂子
    • Journal Title

      大阪樟蔭女子大学研究紀要

      Volume: 11 Pages: 87-96

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] フランスにおける妊娠・出産・子育て期を通した切れ目ない支援ーLa Protection Maternelle et Infantile(PMI)の役割に着目して2020

    • Author(s)
      奥井菜穂子
    • Journal Title

      子ども研究

      Volume: 11 Pages: 11-21

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ウィニコットの「促進的環境」と施設養育2019

    • Author(s)
      奥井菜穂子
    • Journal Title

      子ども研究

      Volume: 10 Pages: 44-51

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] covid-19の感染拡大と福祉心理学ー各領域からの実践、研究をもとに福祉心理学の役割を考えるー2021

    • Author(s)
      網野武博, 奥井菜穂子, 倉光晃子, 石井涼子, 井出智博, 大原天青
    • Organizer
      日本福祉心理学会第19回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 施設はいかにして「家庭的」になるのか―乳児院の職員へのインタビューより2019

    • Author(s)
      奥井菜穂子
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 乳幼児保育における遊びの環境と援助:主体的な学びを導くために2023

    • Author(s)
      佐野美奈, 小林みどり, 田谷千江子, 奥井菜穂子, 中山美佐
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi