Research on comfort of cushion material and operability of wheelchairs
Project/Area Number |
19K14039
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 08030:Family and consumer sciences, and culture and living-related
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Research Institution | Sugiyama Jogakuen University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2020: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
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Keywords | 車椅子クッション / 心理評価 / 体圧分布 / 指標 / 車椅子 / クッション材 / 指標化 / 静的評価 / 動的評価 / 重回帰分析 / 座り心地 / 操作性 / 体位 |
Outline of Research at the Start |
本研究は車椅子用クッション材の「材料の特性と厚みの違い」に着目し、クッション材の座り心地特性と操作性の関係を定量的に評価する。次に材料特性と心理的反応との関係を体圧分布の分析から明らかにし、座り心地予測と操作性予測の指標化を行う。車椅子クッションの特性を定量的に把握することは、障がい者のクッション材選びにも必要な指標となり、車椅子生活の質的向上に寄与することができる。また、従来は設計者・技能者の経験によって組み合わせることが多かったクッション材を、量的にあるいは可視化して表現することで、生産的な効率化をすることができると考えられ、車椅子クッション材開発の質的向上に寄与することができる。
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Outline of Final Research Achievements |
This fundamental research investigated use of a novel method of indexing cushion material seating comfort in the development of new wheelchair cushion materials. Subjective experiments and body pressure distribution measurements were conducted using 14 specimens of differing materials and specifications. Added in the specimens were newly developed cushions consisting of a multi-layered composite material and a cushion with a bottom plate attached. Subjective experiments employed the SD method, with 20 healthy male and female subjects evaluating 12 material criteria. From the results of the subjective experiments and body pressure distribution measurements, multiple regression analysis yielded a multiple regression formula to estimate seating comfort evaluation, with total area, maximum pressure, average pressure, and the area of each zone as explanatory variables.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学術的意義として、近年ニーズの高い「車椅子クッション」の、材料の特性と厚みの違いと、心理的反応との関係を、体圧分布の分析から明らかにし、「座り心地」といった、人の感覚を定量的に示し、指標化したところを学術的意義とした。 次に社会的意義として、クッション材の設計及び材料選定は、従来は製作者の経験や勘によって行われてきが、この「指標」を使うことにより、より効率的にクッション材の選択および仕様の調整が可能になったところを、社会的意義とした。
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Report
(4 results)
Research Products
(6 results)