• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Historical research on the postwar education finance legislation in Japan and the United States - from the point of the view of the national minimum standard -

Research Project

Project/Area Number 19K14057
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionMiyagi University of Education (2022-2023)
Tohoku Seikatsu Bunka College (2019-2021)

Principal Investigator

Miyazawa Takako  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 准教授 (10836448)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords教育財政 / 教育条件整備 / 教育条件整備行政組織 / 戦後教育改革 / 教育人権保障 / 文部省調査普及局 / 教育委員会調査統計課 / 学校制度的基準 / 教育的必要 / 教育行政 / 教育制度 / 最低基準
Outline of Research at the Start

これまで、戦後日本における教育財政改革は中央集権的な性格であったとして批判されてきた。対して本研究は、戦後教育財政改革がそもそもどのような理論的背景のもとに行われようとしていたのか、さらには、どのように展開し、あるいは展開するはずだったのかといった問いに応答しようとするものである。本研究では、分析対象を戦前および戦後、かつ、同時代の日米両国の教育財政制度にまで広げることにその独自性がある。また、以上の分析により、全ての子どもたちの教育人権を保障するために国家が法定すべき最低限度の教育条件基準とそれを保障する教育財政制度として位置付け直される可能性がある。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to examine the process by which prewar U.S. education finance theory and system were accepted during the postwar Japanese education finance reform period, and the subsequent development of the education finance system in Japan. The aim was to clarify this through comparison. During the entire research period, due to COVID-19 and the taking of maternity leave, historical materials related to educational finance reform in California in the 1920s, as well as historical materials from departments other than GHQ/CIE that were involved in educational finance reform in postwar Japan, were collected. Therefore, we had planned to conduct a field survey in the United States, but we had no choice but to abandon it. However, by proceeding with the collection of historical materials that could be accomplished domestically, we were able to compile the research results for this project in the final year.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで、戦後教育財政改革の評価は、文部省を中心とした中央集権的な改革であったとして批判的に捉えられてきたが、むしろ、戦後教育財政改革は、ナショナルミニマム保障という観点から見た場合に、教育人権保障のための法制度が整えられつつあったという近年の先行研究を、本研究において実証する研究成果を得た。具体的には、戦後教育財政改革に携わったGHQ/CIEのモーガンによる日報及び米国カリフォルニア州における教育財政改革、さらには、教育人権保障を目的とする教育条件整備行政組織の設置経緯を文部省と他省庁との関係において明らかにしたことにより、昨今の脆弱な教育条件整備法制に与える示唆は大きいとみられる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (4 results) Presentation (1 results) Book (3 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 教育法学における教育条件整備研究の到達点と課題-学校制度的基準のための教育条件整備行政組織-2021

    • Author(s)
      宮澤孝子
    • Journal Title

      日本教育法学会年報

      Volume: 50 Pages: 122-130

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育条件整備行政組織の理論と実態に関する史的分析2020

    • Author(s)
      宮澤孝子
    • Journal Title

      日本教育法学会年報

      Volume: 49 Pages: 171-172

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 戦後日本における1920年代米国教育財政論の受容過程の分析、課題別セッションⅠ教育財政制度(史)研究の前進2019

    • Author(s)
      宮澤孝子
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 26 Pages: 159-160

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 国内の教育政策研究動向2019

    • Author(s)
      宮澤孝子
    • Journal Title

      日本教育政策学会年報

      Volume: 26 Pages: 158-164

    • NAID

      130007858491

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教育条件整備行政組織の理論と実態に関する史的分析2019

    • Author(s)
      宮澤孝子
    • Organizer
      日本教育法学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 世取山洋介著作集 全3巻2024

    • Author(s)
      「世取山洋介著作集」編集委員会
    • Total Pages
      1500
    • Publisher
      旬報社
    • ISBN
      9784845118564
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 福祉国家型教育財政と教育条件整備行政組織 : その理論と法制に関する歴史的研究2023

    • Author(s)
      宮澤孝子
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      エイデル研究所
    • ISBN
      9784871687027
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] これからの教職論2022

    • Author(s)
      大家 まゆみ、本田 伊克
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779516528
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] researchmap 宮澤孝子

    • URL

      https://researchmap.jp/10836448

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] researchmap 宮澤孝子

    • URL

      https://researchmap.jp/10836448/

    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
  • [Remarks] 東北生活文化大学 教員組織 美術表現学科 宮澤孝子 最近の主な業績

    • URL

      https://www.mishima.ac.jp/tsb/professor/takako-miyazawa/

    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
  • [Remarks] researchmap 宮澤孝子

    • URL

      https://researchmap.jp/10836448

    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi