Project/Area Number |
19K14057
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Miyagi University of Education (2022-2023) Tohoku Seikatsu Bunka College (2019-2021) |
Principal Investigator |
Miyazawa Takako 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 准教授 (10836448)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 教育財政 / 教育条件整備 / 教育条件整備行政組織 / 戦後教育改革 / 教育人権保障 / 文部省調査普及局 / 教育委員会調査統計課 / 学校制度的基準 / 教育的必要 / 教育行政 / 教育制度 / 最低基準 |
Outline of Research at the Start |
これまで、戦後日本における教育財政改革は中央集権的な性格であったとして批判されてきた。対して本研究は、戦後教育財政改革がそもそもどのような理論的背景のもとに行われようとしていたのか、さらには、どのように展開し、あるいは展開するはずだったのかといった問いに応答しようとするものである。本研究では、分析対象を戦前および戦後、かつ、同時代の日米両国の教育財政制度にまで広げることにその独自性がある。また、以上の分析により、全ての子どもたちの教育人権を保障するために国家が法定すべき最低限度の教育条件基準とそれを保障する教育財政制度として位置付け直される可能性がある。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research is to examine the process by which prewar U.S. education finance theory and system were accepted during the postwar Japanese education finance reform period, and the subsequent development of the education finance system in Japan. The aim was to clarify this through comparison. During the entire research period, due to COVID-19 and the taking of maternity leave, historical materials related to educational finance reform in California in the 1920s, as well as historical materials from departments other than GHQ/CIE that were involved in educational finance reform in postwar Japan, were collected. Therefore, we had planned to conduct a field survey in the United States, but we had no choice but to abandon it. However, by proceeding with the collection of historical materials that could be accomplished domestically, we were able to compile the research results for this project in the final year.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまで、戦後教育財政改革の評価は、文部省を中心とした中央集権的な改革であったとして批判的に捉えられてきたが、むしろ、戦後教育財政改革は、ナショナルミニマム保障という観点から見た場合に、教育人権保障のための法制度が整えられつつあったという近年の先行研究を、本研究において実証する研究成果を得た。具体的には、戦後教育財政改革に携わったGHQ/CIEのモーガンによる日報及び米国カリフォルニア州における教育財政改革、さらには、教育人権保障を目的とする教育条件整備行政組織の設置経緯を文部省と他省庁との関係において明らかにしたことにより、昨今の脆弱な教育条件整備法制に与える示唆は大きいとみられる。
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