• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Citizenship development initiatives in Italy: focusing on the relationship between schools and local communities.

Research Project

Project/Area Number 19K14062
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

Tokunaga Shunta  京都教育大学, 大学院連合教職実践研究科, 准教授 (10582265)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywordsイタリア / 市民性 / 学校 / 地域 / SDGs / 市民教育科 / 歴史教育 / 記憶の学習 / 市民性教育 / 地域社会 / 現代史教育 / 憲法 / 教育
Outline of Research at the Start

本研究は、市民性の育成において学校教育と地域社会がそれぞれに果たす役割と連携の在り方について考察するために、様々な場所で行われている市民性育成に関わる教育の、制度上の意図、教育者の意図、子どもの学びに対する解釈、そしてそれらの間のズレに着目する。ズレを見ることで教育活動を実施する際の問題を明らかにするとともに、まだ制度化されていない市民性の育成に関わる新たな可能性を見出すことができると考える。さらに、特定の領域だけではなく、社会における教育全体を意識しながら包括的な考察を行う。研究手法としては、文献調査や制度調査に加えて、インタビュー調査、授業観察、参与観察などを用いる予定である。

Outline of Final Research Achievements

Since new educational policies on citizenship were developed after the study began, the study focused on how citizenship was redefined and how it is attempted to be educated.
The following four points were identified through this research (i) Italy's definition of a new citizenship that incorporates the SDGs; (ii) the establishment of a new subject "Civic Education", to develop a new citizenship; (iii) the attempt to bring the SDGs into the principles of school management as well as the principles of curriculum organization; (iv) emphasis on continuity with the education on the Constitution of the Italian Republic and inclusive education that Italian schools have been working on so far.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

イタリアだけではなく、日本をはじめとする他の国々においても、持続可能な開発目標(SDGs)を学校教育に位置付ける試みが続けられている。SDGsを市民性に取り込んで様々な取り組みを行っているイタリアの事例を明らかにした本研究は、日本の学校教育にも様々な示唆を与えることができるだろう。特に、これまでの学校教育で重要視されてきた考え方と新しい考え方を融合させるという視点は、重要なものとなる。本研究では十分に深めることはできなかったが、イタリアはエシカル消費およびその教育においても先進的な取り組みを行っており、この点においても日本の学校教育に示唆を与えることができると考えられる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2022 2021 2019

All Presentation (5 results)

  • [Presentation] イタリアの公教育における教育目標としてのSDGsの位置づけ―市民性教育との関係に着目して―2023

    • Author(s)
      徳永俊太
    • Organizer
      教育目標・評価学会(第34回大会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 気候変動教育の課題を問う―イタリアにおける気候変動教育の必修化をふまえて―2022

    • Author(s)
      徳永俊太
    • Organizer
      日本教育学会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 「記憶」の学習をカリキュラムにどう位置づけるのか―イタリアの市民性教育から見えてくる課題―2021

    • Author(s)
      徳永俊太
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「記憶」の学習をカリキュラムにどう位置づけるのか ―イタリアの市民性教育から見えてくる課題―2021

    • Author(s)
      徳永俊太
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後イタリアにおける現代史教育の展開 ―歴史教育研究における位置に着目して―2019

    • Author(s)
      徳永 俊太
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi