• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study of lifelong learning institutions in Finland

Research Project

Project/Area Number 19K14070
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionThe University of Fukuchiyama

Principal Investigator

OTANI Kyo  福知山公立大学, 地域経営学部, 准教授 (50760576)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywordsフィンランド / 成人教育センター / 市民カレッジ / 講座 / リベラル成人教育 / 生涯学習施設の運営 / スウェーデン語 / 地方都市 / トゥルク / ヘルシンキ / タンペレ / ユヴァスキュラ / ヨエンスー / ラハティ / 講座分析 / 新型コロナウイルス / オンライン / 成人教育 / 生涯学習 / カリキュラム / 職業学校 / ロヴァニエミ / 教育機関 / 移民
Outline of Research at the Start

現在、我が国では、技術の高度化、社会の高齢化、学籍社会から資格社会へのシフトにより生涯学習の必要性が認識され始めているが、成人の生涯学習参加率は僅か25%に留まっている。その数字には、社会システムや国民性だけでなく、各教育機関のサービス提供内容・方法も大いに関わっている。生涯学習において配慮すべきは、年齢、価値観、文化的背景の異なる様々な人たちに学習の場を提供するという点であり、日本の生涯学習においても今後このような視点がより一層重要になってくると考えられる。本研究では、生涯学習参加率66%を誇るフィンランドの生涯学習機関(成人教育センター)に焦点を当て、その高い学習参加率の要因を探る。

Outline of Final Research Achievements

Through the field survey of 13 adult education centers and a related facility in 8 cities in Finland, the following five points were found as factors that seem to contribute to the increase the participation rate into lifelong learning in the country: 1. In addition to the main school building, various existing facilities such as schools are set up as study places to hold courses, which is especially common in regional cities. 2. Many courses are held in the evenings on weekday. 3. One city has one or two centers and each center offers countless courses. Therefore, students can take courses without complicated procedures that differs from center to center. 4. In response to the spread of the COVID-19, adult education centers in Finland have increasingly make many online courses, accepting students not only from other parts of the country but also from overseas. Some online courses have continued even after the pandemic ends. 5. Course fees are kept relatively low.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

フィンランドは日本と同時期に多文化化や高齢化を経験してきたことから、同国の事例を参考にすることは、今後の日本の公共の生涯学習機関のあり方について検討していく上でも有益である。とりわけ、成人のための生涯学習機関の運営側が工夫できる点として、学習者のアクセスに配慮した既存施設の活用や開講場所の設置、仕事を持つ世代でも通いやすい開講曜日や開講時刻の設定、受講システムの分かりやすさに配慮した情報提供の仕方、積極的なオンライン化の導入と継続的な利用などは、今後、首都圏と地方における生涯学習機会の地域格差の解消や設置講座に様々な世代の学習者を集める上で重要なことであると考えられる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] フィンランドの職業学校の 現況と成人教育との関わり -北部地域での現地調査結果より-2022

    • Author(s)
      大谷杏
    • Journal Title

      福知山公立大学研究紀要

      Volume: 6(1) Pages: 53-62

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地方都市在住者の生涯学習に関する 参加要因の検討 ―フィンランド・ロヴァニエミ市での事例調査から―2021

    • Author(s)
      大谷 杏
    • Journal Title

      福知山公立大学研究紀要

      Volume: 第5巻第1号 Pages: 1-14

    • NAID

      120007115440

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] フィンランドの市民カレッジにおける日本文化関連講座 -いけばな教室の見学を通して-2024

    • Author(s)
      大谷 杏
    • Organizer
      日本比較教育学会 第60回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 市民カレッジの講座に見られる新型コロナウイルスの影響-オウル・オピスト2019-2023年度設置講座の分析から-2023

    • Author(s)
      大谷 杏
    • Organizer
      日本比較教育学会 第59回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 設置講座の分析による生涯学習講座への参加促進要因の検討-フィンランド・ヘルシンキ市の市民カレッジを事例として-2023

    • Author(s)
      大谷 杏
    • Organizer
      日本教育学会 第82回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 生涯学習講座への参加促進要因の検討-フィンランド・オウル市の市民カレッジを事例として-2023

    • Author(s)
      大谷 杏
    • Organizer
      日本国際教育学会 第34回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] フィンランドの市民カレッジが提供する生涯学習講座に見られる特徴-講座内容、開催時間、開催場所、受講料に着目して-2021

    • Author(s)
      大谷杏
    • Organizer
      日本学習社会学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] フィンランドの職業訓練校-OSAO 訪問を通して2021

    • Author(s)
      大谷杏
    • Organizer
      日本国際教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] フィンランド地方都市における生涯学習講座への参加促進要因 -ロヴァニエミ市・市民カレッジへの調査から2020

    • Author(s)
      大谷 杏
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi