• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on history of educational thought on the relationship between autonomy and science in educational practices

Research Project

Project/Area Number 19K14079
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionOsaka Aoyama University

Principal Investigator

Taoka Masahiro  大阪青山大学, 健康科学部, 准教授 (90804758)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords教育科学 / 戦後教育学 / 城戸幡太郎 / 教育実践 / ヒューマニズム / 生活 / 生活道徳
Outline of Research at the Start

より良い教育実践のために、科学的な根拠に基づいて技術を用いることが有用であるとしても、教育者の自律的な思考や主体性を欠くこともまたできない。だとすれば、科学性と教育者の自律性の関係は、いかにあるべきものなのだろうか。
本研究では、この古くて新しい論点を教育思想史的観点から改めて検討を行うものである。その際の検討の軸としては、城戸幡太郎の戦後期の思想を対象とする。特に心理学と教育学の関係に関する城戸の思想を軸に、さらにより広く戦後思想との関係から捉え直すことで、その意義と限界を明らかにする。それと共に、教育実践を基礎づける科学性と自律性・主体性の両者のあるべき関係を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to clarify the desirable relationship of between autonomy and science in educational practices. Science is essential for better educational practices. However, the practitioners are the ones to carry out the practices, and autonomy among practicioners are also important. The present study investigated this issue by conducting research on Mantaro Kido's educational thought. As a result, the following points were identified. Firstly, it was clarified that "humanism" in Mantaro Kido's educational thought during the postwar period is the concept that underlies educational research and educational practices. Also, the study revealed that the "humanism" was emphasized in relation to psychology. Finally, it was shown that concepts such as " aspect" and "life " are keywords in relation between autonomy and science.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、次の点に要約することができる。1つには、教育実践における自律性と科学性のあるべき関係という論点を教育思想史上の文脈に位置付けた点である。2つには、その際の方法として取り組んだ城戸幡太郎の教育思想研究において、戦後期の城戸の教育思想研究という新たな視点を示したことである。3つには、教育心理学や他の教育思想との比較を通じて、自律性と科学性との「調和」を志向する上で「ヒューマニズム」「生活」といった諸概念が重要な位置にあることを明らかにしたことである。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 変わりながら変わらないもの 城戸幡太郎の保育思想を読み直す2020

    • Author(s)
      田岡昌大
    • Journal Title

      季刊 保育問題研究

      Volume: 304 Pages: 8-18

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 1970年代教育学の諸相――戦後日本教育思想史を読み直す2020

    • Author(s)
      稲井智義・山田真由美・桑嶋晋平・田岡昌大・渡辺真之
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 29 Pages: 156-162

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育思想における「生活」概念に関する試論的考察―倉橋惣三と城戸幡太郎における「生活」概念と実践性について2020

    • Author(s)
      田岡昌大
    • Journal Title

      心理科学

      Volume: 41(1)

    • NAID

      130007885932

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 城戸幡太郎の教育科学における「立場」と実践2023

    • Author(s)
      田岡 昌大
    • Organizer
      北海道教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 道徳教育と「食育」の関係に関する一考察 城戸幡太郎の「生活道徳」を視点として2022

    • Author(s)
      田岡 昌大
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 共通教育としての高校教育についての検討―城戸幡太郎と正則高等学校における教育課程の自主編成2020

    • Author(s)
      谷口智弘、田岡昌大
    • Organizer
      北海道教育学会第64回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 城戸幡太郎における「心理学への郷愁」と教育課程の自主編成2019

    • Author(s)
      田岡昌大
    • Organizer
      教育思想史学会第29回大会 コロキウム7「1970年代教育学の諸相―戦後日本教育思想史を読み直す」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 日本の子ども研究 復刻版解題と原著論文2021

    • Author(s)
      大泉博
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      クレス出版
    • ISBN
      9784877334871
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi