• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Principles and methods of "multi-perspective lesson" (Mehrperspektivischer Unterricht) for produce social complexity

Research Project

Project/Area Number 19K14087
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionIkuei University (2021)
University of Tsukuba (2019-2020)

Principal Investigator

Tanaka Rei  育英大学, 教育学部, 講師 (30835492)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2021: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsドイツ教授学 / 多視点的授業 / 学校論 / コンピテンシー / 演劇論 / 事象科 / 教材開発 / カリキュラム開発 / 授業実践
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、社会の複雑性を演出する多視点的授業(Mehrperspektivischer Unterricht)の原理と方法を明らかにすることである。
近年知識を実生活で活用する「新しい学力」が求められている。ただし知識の「活用」だけでは、複雑な生活現実を授業で十分に対象化できない。この問題に対し、本研究はドイツで開発された多視点的授業に着目し、社会の複雑性を演出する授業のあり方を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was through focus on the "multi-perspective lesson" (Mehrperspektivischer Unterricht: MPU) that was undertaken in West Germany to overcome the competency-based teaching model, and to figure out the methods of producing complexity in the classroom.
In order to achieve those purposes, this study collected primary sources and conducted interviews in Germany.
As a result, this study has come to elucidate the theoretical basis and specific practical examples of MPU lesson and teaching material. In particular, the study demonstrated that the basic characteristic of MPU is to re-present the complexity of social reality in the classroom, by placing the metaphor of "drama" at the core of its lesson creation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、目下のところ隆盛を博している授業における「活用」志向の限界と、それに代わるオルタナティブな授業づくりとしてMPUに着目し、社会の複雑性を授業の中で演出する理論的な基盤と具体的な方法を解明した。こうした本研究の成果は、学校の中で教え学ばれる知識や技能を学校外の文脈でも使用可能にする(ことができる)という、「活用」志向の授業改革の前提を問い直すものであり、教育方法をめぐる議論に新たな視点を投じるものであろうといえる。また「活用」志向の限界の先に、社会の複雑性を演出するための授業モデルや教材の具体を示すことで、MPUを学校において実践するための参照先を提供することができた。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] ドイツにおける多視点的授業(Mehrperspektivischer Unterricht)の批判的発展―理論モデルの拡大と授業案の開発に着目して―2022

    • Author(s)
      田中怜
    • Journal Title

      育英大学研究紀要

      Volume: 4 Pages: 1-18

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日常現実を多視点的(mehrperspektivisch)に捉える教材の理論と活用方法―「誕生日」をテーマとした教材開発の事例から―2022

    • Author(s)
      田中怜
    • Journal Title

      育英大学研究紀要

      Volume: 4 Pages: 19-34

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 多視点的授業(Mehrperspektivischer Unterricht)における「教え」の演劇的解釈―1970年代西ドイツにおけるカリキュラム改革に対する「教師中心性」批判の再検証―2022

    • Author(s)
      田中怜
    • Journal Title

      カリキュラム研究

      Volume: 31

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Concept and practice of multi-perspectives lesson (Mehrperspektivischer Unterricht) for connecting school and life : Analysis of theoretical framework and lesson practice in “Europa Project”2020

    • Author(s)
      Rei Tanaka
    • Journal Title

      Bulletin of Institute of Education University of Tsukuba

      Volume: 45 Pages: 1-15

    • NAID

      120006949533

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 多視点的授業(Mehrperspektivischer Unterricht)における「教え」の位置価―CIELプロジェクト(1971-1975)に対する「教師中心性」批判の再検証―2021

    • Author(s)
      田中怜
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第32回琉球大学web大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「教えのアートの教授学(Lehrkunstdidaktik)」における授業づくりの方法論―「教えのアート・ワークショップ」の仕組みに着目して―2021

    • Author(s)
      田中怜
    • Organizer
      関東教育学会第69回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツにおける多視点的授業(Mehrperspektivischer Unterricht)の批判的発展―理論モデルの拡大と授業案の開発に着目して―2020

    • Author(s)
      田中怜
    • Organizer
      日本教育方法学会(第56回大会)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Multi-perspectives Lesson (Mehrperspektivischer Unterricht) as didactical reconstruction of social reality2020

    • Author(s)
      Rei TANAKA
    • Organizer
      Trends and Issues of Educational Research in Kazakhstan, Russia and Japan
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学校と生活の接続方法としての多視点的授業―「ヨーロッパ・プロジェクト」における多視点的・対話的な授業の実践と理論モデルの発展に着目して―2019

    • Author(s)
      田中怜
    • Organizer
      日本教育方法学会(第55回大会)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 学校と生活を接続する―ドイツの改革教育的な授業の理論と実践―2022

    • Author(s)
      田中怜
    • Total Pages
      330
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861107665
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi