Project/Area Number |
19K14089
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Chiba University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
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Keywords | クリティカル・ペダゴジー / 動員 / 民主主義 / エージェンシー / 精神分析 / ラディカル・デモクラシー / エイジェンシー |
Outline of Research at the Start |
本研究は、動員を核とする民主主義教育の理論として、クリティカル・ペダゴジーを描き出すことを目的とする。従来、動員は否定的なものとして捉えられ、教育とは関係すべきではないと見なされている。本研究ではこうした見方から距離を取り、動員としての教育の過程、および諸個人が能動的に行為する能力を確保するための理路の探究を行う。これにより、民主主義の担い手の育成における動員の意義と内実を明らかにする。
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Outline of Final Research Achievements |
The aim of this research is to construct critical pedagogy as a theory of democratic education in terms of mobilization. First, I clarified how critical pedagogy tried to mobilize people by examining the concept of historical memory. Second, I explicated how learners became resistant subjects by drawing on the research which examined Paulo Freire's theory through the lens of psychoanalysis.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究課題の成果が有する最大の意義は、クリティカル・ペダゴジーが傾向として有していた動員の内実を詳細に探究し、これまで当該分野で十分に検討されてこなかったこの概念を組み込んだ上で、民主主義教育論を提示した点である。これは、熟議民主主義論などのはじめとする、理性的主体による合理的行為を念頭に置いたものとは別の民主主義教育論を提示し、多様な民主主義教育実践を解釈・開発するための視点を整備したという点において、学術的にも社会的にも意義があるものと考えられる。
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