• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Examining the Characteristics and Impact of Students' Perception of Learning Discipline: A Survey Research

Research Project

Project/Area Number 19K14090
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKagawa University (2020-2022)
Mie University (2019)

Principal Investigator

Sasaya Takayoshi  香川大学, 教育学部, 准教授 (90781120)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords小学校 / 中学校 / 学習規律 / 生徒 / 学習行動 / 中一ギャップ / 学級雰囲気 / 学級適応感 / 中1ギャップ / 動機づけ構造 / 小学生 / 中学生 / 授業研究 / 児童生徒 / 認識のズレ / 学級経営
Outline of Research at the Start

本研究の概要は,具体的には次の2つである。
①質問紙調査により,教師と児童生徒の学習規律の重要度認識の特徴,及び教師-児童生徒間の重要度認識のズレの特徴を明らかにするとともに,児童生徒が教師よりも学習規律を重要視する認識のズレが児童生徒の主体性形成や協同学習への動機づけなどの他要因にどのような影響を与えるのか分析する。
②授業参観及び面接調査による事例分析から,学級の背景に適合させながら,児童生徒との間にある2種類の学習規律重要度認識のズレに教師がどのように対応しているのか,事例分析により,対応のあり方を検討する。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to develop a method for investigating and analyzing the characteristics of students' learning behavior recognition during class. The study focused on conceptualizing the honor of learning behavior, conducting a two-year longitudinal survey from elementary to junior high school, and analyzing the relationship between students' recognition of school life. The study was conducted with four elementary and one junior high school in Kagawa.
As a result of the analysis, it was revealed that students' behavior recognition could be classified into principal components that show changes over two years and those that do not, as well as main components that affect the classroom atmosphere and students' sense of classroom adaptation and those that do not. Furthermore, it was found that the types of behavior recognition related to the classroom atmosphere and students' understanding of classroom adaptation showed a continuous relationship throughout elementary and junior high school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、小学校から中学校に進学した児童生徒の授業中の学習行動の認識に関する洞察を提供し,小学校と中学校両者の教師と児童生徒の間で授業中の学習行動の特徴や内容を共有し,また理解することで,児童生徒の学級適応にとって重要であることを示した。この示唆は,教師が児童生徒の学級適応を促すための有益な情報を提供した。また,本研究による質問紙調査法の開発が,学級経営研究のさらなる発展に貢献すると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results)

  • [Presentation] 学校で学ぶ意義に関する,児童の授業中の行動認識; 質問紙の作成及び,学級適応感,学級雰囲気との関係の分析2022

    • Author(s)
      笹屋孝允
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Learning Opportunities of the Skill of Understanding Children in Japanese Lesson Studies2022

    • Author(s)
      Takayoshi Sasaya; Miyu Nakanishi
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 授業の諸相:授業現象に対する研究視点の独自性と実践的視座を踏まえた共有可能性2021

    • Author(s)
      野中 陽一朗, 川島 哲, 笹屋 孝允, 富田 英司, 住田 裕子, 森 敏昭
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] What Do Japanese Teachers Watch and Document in Lesson Studies? An Improvement Program of Teachers’ Documentation Skills for Lesson Studies2021

    • Author(s)
      Takayoshi Sasaya
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子ども間の相互行為を通した学習規律の学習過程-社会認知理論をモデルとして-2019

    • Author(s)
      笹屋孝允
    • Organizer
      日本子ども社会学会第26回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校進学後の生徒の学習規律認識の変化-出身小学校による違いに着目して-2019

    • Author(s)
      笹屋孝允
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 子どもたちが育つ学級経営 安心な居場所づくりのために2020

    • Author(s)
      山本木ノ実,植田和也,金綱知征,松岡敬興,藤上真弓
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      美巧社
    • ISBN
      9784863871328
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi