• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

theory and practice for democratic curriculum evaluation

Research Project

Project/Area Number 19K14091
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

HATTA Sachie  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (60513299)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsカリキュラム開発 / 羅生門的接近 / カリキュラム評価 / 学校を基礎にしたカリキュラム開発 / パフォーマンス評価 / ポートフォリオ評価 / ステイクホルダー / 意思決定 / 参加 / OECDCERI / 総括的評価
Outline of Research at the Start

研究の内容は大きく二つに分けられる。
ひとつは、日本における諸外国のカリキュラム評価研究(厳密な効果か教師個人の即興的な意思決定かといった摂取の仕方)を批判し、再創造することである。
もうひとつは、、学校や学年やコースといった中間レベルにおけるカリキュラム評価に資する、具体的な方法の開発である。とりわけ、学校や学年やコースといった集団内における、目標と評価基準に言及する言語が生成し定着する過程の解明である。

Outline of Final Research Achievements

I reexamined the various educational thoughts about curriculum evaluation that emerged from OECD-CERI project for“Curriculum Development”in 1970s.
Indeed, during the project participants criticized "behavioral objectives" or "classical approach to educational evaluation," and pointed out those defects.
However, the reasons that many participants criticized "behavioral objectives" or "classical approach to educational evaluation" were various and contradictory mutually in fact. And then the intersection of various criticism was the idea that "behavioral objectives" or "classical approach to educational evaluation" would exclude many stakeholders that had interests in educational projects and curriculum innovation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来、1970年代における「行動目標」や「評価に対する古典的アプローチ」に対する批判は、カリキュラムの成果を量的に測定することがカリキュラムを改善するとは限らないという批判だったと捉えられてきた。しかしながら、詳細に検討した結果、1970年代のカリキュラム評価論においては、「意思決定としての評価」と「改善としての評価」という二つの立場があったということが明らかになった。このことを通して、「エビデンスに基づく教育」が席巻する現代において重要となる、「意思決定としての評価」と「改善としての評価」二つの系譜を整理し両者の関係を描き出すという仕事を行うための基礎を提供することができた。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2023 2022 2021 2019

All Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 日本のカリキュラム編成論における基本問題-カリキュラムの領域論の意義2022

    • Author(s)
      八田幸恵
    • Journal Title

      カリキュラム研究

      Volume: 31 Pages: 64-65

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 福井県立若狭高校における2011(平成23)年指定第1期SSHカリキュラム開発の検討-カリキュラム改革のビジョンと共通教育目標を模索するプロセス-2021

    • Author(s)
      八田幸恵
    • Journal Title

      教育学研究論集

      Volume: 18 Pages: 23-45

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育評価における共通教育目標・内容設定の方法論を探る-カリキュラム開発の「羅生門的接近」をめぐって2019

    • Author(s)
      八田幸恵
    • Journal Title

      教育方法学研究

      Volume: 44 Pages: 37-48

    • NAID

      130007826241

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 戦後日本の系統学習論における教材論史の総括(2)1970-80年代-藤岡信勝における社会科教授学研究の方法論の特質2019

    • Author(s)
      八田幸恵
    • Journal Title

      教育学研究論集

      Volume: 17 Pages: 12-29

    • NAID

      120006870617

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 国語の学力構造と観点別評価2022

    • Author(s)
      八田幸恵
    • Organizer
      教育目標・評価学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 事例研究の過程と成果報告のあり方-学習成果物の公刊を通して再検討可能性を創出する-2021

    • Author(s)
      八田幸恵
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] カリキュラムの領域論の意義-学習指導要領編成に関わる基本的問題のリスト化に向けて-2021

    • Author(s)
      八田幸恵
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 1970年代のOECD-CERI「カリキュラム開発」プロジェクトにおける「行動目標」「教育評価に対する古典的アプローチ」批判の諸相2019

    • Author(s)
      八田幸恵
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 時代を拓いた教師たちⅢ-実践記録で紡ぐ戦前教育実践への扉2023

    • Author(s)
      川治亜弥子編
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      4820807366
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] カリキュラム研究事典2021

    • Author(s)
      クレイグ・クライデル編、西岡加名恵・藤本和久・石井英真・田中耕治監訳
    • Total Pages
      834
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623087549
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教育評価重要用語事典2021

    • Author(s)
      西岡加名恵・石井英真
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      4186042314
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 授業研究2019

    • Author(s)
      木村 優、岸野 麻衣
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      4788516314
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 小学校 新指導要録改訂のポイント 新3観点による資質・能力の評価がわかる!2019

    • Author(s)
      石井 英真、西岡 加名恵、田中 耕治
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      4820806564
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 評価と授業をつなぐ手法と実践2019

    • Author(s)
      田中耕治編著
    • Total Pages
      154
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      4324107297
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi