• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Basic Study on Life Guidance Practices in Kesen Country, Iwate Prefecture after the Showa Sanriku Earthquake and Tsunami

Research Project

Project/Area Number 19K14092
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionMiyagi University (2021-2022)
Nara University of Education (2019-2020)

Principal Investigator

Goto Atsushi  宮城大学, 看護学群, 准教授 (60815786)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords教育と福祉 / 復興と教育 / 生活指導 / 生活綴方 / 郷土教育 / 昭和三陸地震津波 / 教育の社会史 / 昭和三陸地震 / 教育実践史 / 教育学 / 地域社会 / 教育史
Outline of Research at the Start

本研究は、昭和三陸地震(1933.3)後の岩手県気仙郡を対象に、津波被災地の人びとの生活現実に直面した小学校教師たちの教育活動(生活指導実践)の意義について、行政の論理/地域社会の変容/教育の論理という三つの研究視角から捉えようとするものである。具体的には、国及び岩手県行政の復興政策とそれに伴う地域社会の変容を視野に入れるべく、岩手県の行政資料及び統計資料を分析するとともに、それらの成果をふまえながら学校資料や学級文集、教師の教育記録等を検討していく。
以上の研究を通じて、東日本大震災後の日本社会における「教育と福祉」の連携という課題に対して、歴史的視座からの参画を試みたい。

Outline of Final Research Achievements

This study focused the educational activities of elementary school teachers in Kesen County, Iwate Prefecture, which was severely damaged by the "Showa Sanriku Earthquake" in order to historically examine the issue of cooperation between "Education and Welfare" after the Great East Japan Earthquake. In Kesen County, Iwate Prefecture, elementary school teachers tried to work with the impoverished local community and the realities of the children's lives there. The daily life guidance practice, which was carried out in the midst of the intersection of administrative, educational, and local logics after the Showa Sanriku Earthquake, was not only a response to economic deprivation, but also led to the practical issue of rebuilding community and social bonds.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現代日本社会において、子どもの貧困に対する教育的配慮や、児童虐待などを背景に心的外傷を抱えた子どもへの具体的な支援のあり方が課題となっており、「教育と福祉」の連携が求められている。こうした現代的状況を視野に入れ、本研究では「昭和三陸地震」の津波被災地である岩手県気仙郡を対象とし、困窮する地域社会と学校における子どもの保護(ケア)を目的とする教育活動の一端を明らかにした。本研究は、学校を通じた子どもの生存・生活保障の可能性と限界を議論するための基盤となる、新たな研究を展望するものである。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2022 2020 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 生活綴方とケア(1)看護系大学の実際から2023

    • Author(s)
      後藤篤
    • Journal Title

      作文と教育

      Volume: 904 Pages: 64-67

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 文字を「打つ」こと・「綴る」ことをめぐる覚え書きー生活綴方・作文教育の実践から2022

    • Author(s)
      後藤篤
    • Journal Title

      みやぎ教育文化センター研究年報

      Volume: 2 Pages: 51-55

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「昭和三陸地震」後の岩手県気仙郡における生活指導実践 : 立根尋常高等小学校・柏崎栄の綴方論を手掛かりに2020

    • Author(s)
      後藤篤
    • Journal Title

      生活指導研究

      Volume: 37 Pages: 47-58

    • NAID

      40022448694

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教室はわたしたちの遊び場―津波被災地の小学校と子どもたちの文化創造―2020

    • Author(s)
      菊池恵理/後藤篤
    • Journal Title

      奈良教育大学 次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 6 Pages: 53-61

    • NAID

      120006866826

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 昭和初期の岩手県三陸漁村と郷土教育実践 ―「昭和三陸地震」(1933)後の気仙郡廣田村における「復興」と教育―2020

    • Author(s)
      後藤篤
    • Organizer
      教育史学会 第64回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教育原理2020

    • Author(s)
      汐見稔幸、奈須正裕、木村元
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623088133
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 学校教育は子どもたちの生活といかに向き合っていくべきかーその可能性と限界

    • URL

      https://www.myu.ac.jp/seeds/001/atsushi-goto/

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi