• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Pedagogical Consequences of the "Protests of 1968" in Germany

Research Project

Project/Area Number 19K14093
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

Kumai Shota  山口大学, 教育学部, 准教授 (30634381)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Keywords六八年運動 / 教育の心理学化 / 教育学
Outline of Research at the Start

「ドイツにおいて「六八年運動」が、教育領域に与えた影響とはどのようなものであったのか」という問いに応えるべく、具体的には次のことを問う。
問1.教育領域において「六八年運動」は今日どのように評価されているのか。とりわけ、「ブエブ論争」の中で「六八年運動」はいかに再構成されたのか。
問2.「六八年運動」から50年を経た今日の評価は、これまでの評価(例えば、肯定的な評価のピークであった90年代末頃の評価)と比較してどのような特徴を有しているのか。
問3.「六八年運動」は、旧東ドイツと旧西ドイツで異なる展開を遂げたが、両国の出身者による評価の違いは存在しているか。

Outline of Final Research Achievements

There are two major achievements of this study. One is that it clarified the consequences and contemporary issues of the "Protests of 1968" in Germany from the perspective of a "renaissance of discipline and instruction," while also referring to discussions in sociology and political science, and the other is that it showed the process by which anti-authoritarian education leads to "psychologization" from an academic history perspective.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育学の中で「規律」「指導」といった言葉はネガティブに響きやすく、「主体的な学び」などの見目麗しい言葉の陰に隠れやすい。しかし、教育実践上は不可避の概念であり、ドイツにおいてこうした議論を避けてきたことの自己反省が行われていることは、日本の教育学に対しても課題を提起するものである。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Presentation (5 results)

  • [Presentation] 教育の心理学化に関する学説史的研究―「異常児たち」の科学的構成をめぐって―2022

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「教育の心理学化」に関する学説史的検討2021

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツにおける実験心理学と科学的教育学の成立と展開―その関係史に向けて―2020

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      中国四国教育学会第72回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 異年齢集団における学び―その動向と課題2020

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      初等教育カリキュラム学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学習の個別化と学級授業との関係性2019

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi