Pedagogical Consequences of the "Protests of 1968" in Germany
Project/Area Number |
19K14093
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Yamaguchi University |
Principal Investigator |
Kumai Shota 山口大学, 教育学部, 准教授 (30634381)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
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Keywords | 六八年運動 / 教育の心理学化 / 教育学 |
Outline of Research at the Start |
「ドイツにおいて「六八年運動」が、教育領域に与えた影響とはどのようなものであったのか」という問いに応えるべく、具体的には次のことを問う。 問1.教育領域において「六八年運動」は今日どのように評価されているのか。とりわけ、「ブエブ論争」の中で「六八年運動」はいかに再構成されたのか。 問2.「六八年運動」から50年を経た今日の評価は、これまでの評価(例えば、肯定的な評価のピークであった90年代末頃の評価)と比較してどのような特徴を有しているのか。 問3.「六八年運動」は、旧東ドイツと旧西ドイツで異なる展開を遂げたが、両国の出身者による評価の違いは存在しているか。
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Outline of Final Research Achievements |
There are two major achievements of this study. One is that it clarified the consequences and contemporary issues of the "Protests of 1968" in Germany from the perspective of a "renaissance of discipline and instruction," while also referring to discussions in sociology and political science, and the other is that it showed the process by which anti-authoritarian education leads to "psychologization" from an academic history perspective.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
教育学の中で「規律」「指導」といった言葉はネガティブに響きやすく、「主体的な学び」などの見目麗しい言葉の陰に隠れやすい。しかし、教育実践上は不可避の概念であり、ドイツにおいてこうした議論を避けてきたことの自己反省が行われていることは、日本の教育学に対しても課題を提起するものである。
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Report
(5 results)
Research Products
(5 results)