• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on support program for upper secondary school-to-work career transition.

Research Project

Project/Area Number 19K14095
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionAichi University of Education (2022-2023)
Kochi University (2019-2021)

Principal Investigator

Ishimine Chizuru  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (80551655)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords学校から職業への移行 / 後期中等教育 / アメリカ / 進路保障 / 職業教育
Outline of Research at the Start

本研究では、学校から職業への移行支援における後期中等教育後の進路保障施策(就学と就労の柔軟な組み合わせによる多様な進路の確保施策)の分析を通して、地位の低下が見られる中等職業教育の今日的役割を解明することを目的とする。具体的には、アメリカのハイスクールを事例とし、2010年代以降の「進学とキャリアの双方」に備える(“college and career” ready)改革の実態を分析する。特に、ニューヨーク市のP-TECHの特徴を、1)学区の教育政策における位置づけ、2)プログラムの実施状況と実施に関わる諸機関の役割と連携、3)プログラムの成果と課題について明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

This study tried to clarify the current role of post-secondary vocational education, through an analysis of the NYC P-TECH program in supporting school to work transition in post-secondary education. Specifically, the following research issues were identified: 1) the position of the program in the educational policy of the school district, 2) the status of implementation of the specific program and the actual roles and collaboration of the various organizations involved in its implementation, and 3) the program's achievements and challenges. Specific research findings include: 1) the division of roles and collaboration between the New York City Department of Education and the City University of New York, which is responsible for the implementation and operation of the program; 2) clarification of the actual status of the high school-university connection curriculum in the schools where the program is implemented; and 3) achievement of academic of students in the NYC P-TECH schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究成果の学術的意義は、高等教育段階の学費負担の軽減に関する新たなモデルの構築である。NYC P-TECHではDual Enrollment(DE)によってハイスクール在学中に無償でカレッジの単位を取得する。このことによって、高等教育進学後の在学期間を短縮し、学費の負担を軽減することが試みられている。
研究成果の社会的意義は、日本におけるP-TECHモデルに基づく改革への示唆である。近年、日本においても東京都などでP-TECHモデルによる職業教育の高大接続の改善を志向するプログラムが開発されている。これらのプログラムの質保証に本研究の知見が示唆を与えるといえる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 1 results) Book (6 results)

  • [Int'l Joint Research] ニューヨーク市立大学(米国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] オハイオ州立大学(米国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ニューヨーク市立大学(米国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] アメリカの学校から職業へ移行支援における職業教育の高大接続の特徴―NYC・P-TECHのMECAを事例とし て―2023

    • Author(s)
      石嶺ちづる
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告

      Volume: 72 Pages: 50-58

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アメリカの学校から職業へ移行支援における職業教育の高大接続の特徴―NYC・P-TECHのMECAを事例として―2023

    • Author(s)
      石嶺ちづる
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告

      Volume: 72 Pages: 50-58

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] バルネラブルな生徒・中途退学者等に対する学校から社会への移行支援に関する国際比較―第1次報告―2023

    • Author(s)
      藤田晃之、立石慎治、峯啓太朗、石嶺ちづる、岡部敦、白幡真紀、京免徹雄、藤田駿介
    • Organizer
      日本キャリア教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカの学校から職業へ移行支援における 職業教育の高大接続の特徴 -NYC・P-TECHを事例として-2022

    • Author(s)
      石嶺ちづる
    • Organizer
      日本教育制度学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] NYC P-TECHにおける支援機関の役割―ニューヨーク市教育委員会とニューヨーク市立大学ECI統括部局を中心にー2021

    • Author(s)
      石嶺ちづる
    • Organizer
      日本職業教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカの高校教育改革と移行支援2021

    • Author(s)
      石嶺ちづる
    • Organizer
      アメリカ教育史研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 世界のキャリア教育2021

    • Author(s)
      ライアン優子・岡部敦・京免哲雄・石嶺ちづる
    • Organizer
      日本職業教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] アメリカのハイスクールにおける後期中等教育後の進路保障施策の特徴―NYC P-TECHを事例として―2019

    • Author(s)
      石嶺ちづる
    • Organizer
      日本産業教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 最新教育キーワード-165のキーワードで押さえる教育2024

    • Author(s)
      藤田晃之、佐藤博志、長田友紀、平井悠介
    • Total Pages
      345
    • Publisher
      時事通信出版局
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 新・教職課程演習 第8巻 特別活動・生徒指導・キャリア教育2021

    • Author(s)
      藤田晃之,森田愛子
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003495
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 新・教職課程演習 第4巻 教育法規・教育制度・教育経営2021

    • Author(s)
      藤井 穂高 ,滝沢 潤
    • Total Pages
      235
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 新版 キャリア教育概説(日本キャリア教育学会)、Ⅶ第4節2020

    • Author(s)
      石嶺ちづる
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491042640
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 職業教育研究の諸相2020

    • Author(s)
      佐々木英一・吉留久晴
    • Total Pages
      139
    • Publisher
      溪水社
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 最新教育キーワード-155のキーワードで学ぶ教育2019

    • Author(s)
      佐藤博志・根津朋実・平井悠介・藤田晃之
    • Total Pages
      321
    • Publisher
      時事通信出版局
    • ISBN
      9784788716193
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi