• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Inquiry on the roles of teacher educators in fostering rationality and tolerance as the foundation of deliberation

Research Project

Project/Area Number 19K14099
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionTsuru University

Principal Investigator

Yamabe Eriko  都留文科大学, 文学部, 准教授 (60612322)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsリフレクション / 哲学対話 / 論争問題 / ワークショップ / 教師教育 / プログラム開発 / 対話 / 教育の倫理 / 共生 / 批判的思考 / 道徳性 / 哲学教育 / オンライン教育 / 熟議 / 民主主義教育
Outline of Research at the Start

個々の教師に対して論理的整合性と倫理的寛容性が両立する教育実践を実現させるために、教師教育者はどのような学術的基盤に立脚して教師の能力開発にあたり、社会からの期待に応えればよいのであろうか。本研究は、この問いを探究するために手法としての「リフレクション」と「哲学教育」の可能性に着目し、国際的に活躍する教師教育者に対して事例研究を実施する。異なる課題を抱えた各国の教育現場を前に、教師教育者は個々の教師の能力開発のためにどのように取り組んでいるか観察し、得られた一般的知見を日本の教員養成・教員研修の文脈に適用し、日本の教育実践に対する一連の含意を明らかにすることを目指す。

Outline of Final Research Achievements

First, I developed a reflective course within a teacher education program based on Kortherhen's theory of reflection, additionally incorporating theatrical approaches, and made the program available online during the pandemic. Secondly, I conducted observations and interview surveys on philosophical dialogue in the U.S., and developed workshops incorporating the approach. For example, we held a hybrid program in which participants first watched the film "Behind the Curve" and engaged in a philosophical dialogue, followed by a discussion with the director of the film, Daniel Clarke, on the theme "What is truth?". Third, we published a Japanese translation of Nel Noddings and Laurie Brooks (2017). Teachig Controversial Issues: The Case for Critical Thinking and Moral Commitment in the Classroom. Teachers College Press from Gakubunsha. Another workshop was developed based on its content and was held for the open public.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で開発した大まかに3種類に分けられるプログラム・ワークショップは、①自身の価値観の自覚と言語化を促すことで、自分とは異なるバックグラウンドや価値観を持つ人との対話を手助けする点、②「真実とは何か」「生/死とは何か」といった問いで普遍的な概念を改めて捉え直すことで、価値観の深い部分における他者との差異と共通性について対話することを促す点、③それぞれの人の価値観が社会的課題への立場の衝突にどのように関わっているのかに関する考察に繋がる点で、熟議を促す性質を持つものとなった。ノディングスらの『批判的思考と道徳性を育む教室』の出版と合わせて、熟議のための教育プログラムの具体例を示すことができた。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2024 2023 2022 2020 2019

All Journal Article (1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] 提題4 課題に気づき、探究する授業の要件ー課題提起教育、哲学対話、論争問題を手掛かりにー2024

    • Author(s)
      山辺恵理子
    • Journal Title

      倫理道徳教育研究

      Volume: 7 Pages: 57-68

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「道徳教育(小・中学校)と倫理教育(高等学校)からみた 「現代的な課題」を扱う授業づくり」2024

    • Author(s)
      町田晃大、原口智輝、杉浦光紀、山辺恵理子
    • Organizer
      日本倫理道徳教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] “Philosophical Dialogues in Undergraduate Seminars: How do the experiences of philosophizing affect the teaching philosophies of pre-service teachers?”2022

    • Author(s)
      Eriko Yamabe
    • Organizer
      International Council of Philosophical Inquiry with Children
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Rethinking the Ethical Validity of Restorative Justice in Education2019

    • Author(s)
      Eriko Yamabe
    • Organizer
      World Educational Research Association
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 最新教育動向 20242023

    • Author(s)
      教育の未来を研究する会
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784183539335
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 北欧の教育再発見2023

    • Author(s)
      中田 麗子、佐藤 裕紀、本所 恵、林 寛平、北欧教育研究会 編集
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750355634
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 批判的思考と道徳性を育む教室2023

    • Author(s)
      ネル ノディングス、Nel Noddings、ローリー ブルックス、Laurie Brooks、山辺 恵理子、木下 慎、田中 智輝、村松 灯
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      学文社 (GAKUBUNSHA)
    • ISBN
      9784762032134
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] Philosophy with Children and Teacher Education: Global Perspectives on Critical, Creative and Caring Thinking2022

    • Author(s)
      Arie Kizel (ed.)
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781032080574
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] もうひとつの声で──心理学の理論とケアの倫理2022

    • Author(s)
      キャロル・ギリガン、川本隆史、山辺恵理子、米典子
    • Total Pages
      438
    • Publisher
      風行社
    • ISBN
      9784938662387
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 『ポジティブ&リフレクティブな子どもを育てる授業づくり―「学びに向かう力」を発揮し、協働的に学ぶエデュスクラム』2020

    • Author(s)
      中田正弘(編著)、稲垣桃子、酒井淳平、坂田哲人、村井尚子、矢野博之、山辺恵理子、山本剛己
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761926458
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 『ポジティブ&リフレクティブな子どもを育てる学級づくり:「学びに向かう力」を育てるこれからの学級づくり入門』2020

    • Author(s)
      中田正弘(編著)、大越さとみ、坂田哲人、村井尚子、矢野博之、山辺恵理子、渡辺秀貴
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761926144
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 道徳教育はこうすれば〈もっと〉おもしろい:未来を拓く教育学と心理学のコラボレーション(山辺恵理子 第8章「法教育と道徳教育:当事者視点で反道徳的行為への対応を考える「修復的正義」」)2019

    • Author(s)
      荒木寿友・藤本文(編著)荒木紀幸・西野真由美・藤原孝章・山岡雅博・山辺恵理子・武藤世良・小田亮・川本哲也・林創・岡田有司・藤井基貴・上田仁紀・久保田笑理・堀田泰永・竹内和雄・木原一彰・幸田隆・藤原由香里・星美由紀・鈴木憲・鈴木賢一・松尾廣文・高野阿草・六車加代(著)
    • Total Pages
      267
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi