• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Consideration of Humanity Formation for the Realization of Multicultural coexistence - Based on Herder's Philosophy -

Research Project

Project/Area Number 19K14100
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionThe University of Nagano

Principal Investigator

Terakawa Naoki  長野県立大学, 健康発達学部, 講師 (50801990)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Keywordsヘルダー / 人間形成 / 人間性 / 多文化共生 / 自己(感情)移入 / 共感 / 道徳教育 / 個性 / 自己移入(感情移入) / 触覚 / 人間(性)形成 / 〈人間性‐個性〉関係 / 対立の一致 / 〈普遍‐特殊〉関係 / 人間性形成 / 〈自―他〉関係 / 感情移入
Outline of Research at the Start

本研究では、多文化共生を実現するための鍵として、すべての人間の共通点たる人間性というキーワードに着目し、(1)人間性とは何か、また(2)その人間性はいかにして育れるのか、そして(3)その人間性を育むことを通じてどのようにして多文化共生を実現していくのか、という3点について考察する。その際、現代の多文化共生論の基礎をなし、人間性の育成について探究した18世紀ドイツ新人文主義の思想家J.G.ヘルダーの思想を手がかりとして考察を進めていく。

Outline of Final Research Achievements

Refer to Herder's idea of humanity formation, the author suggested the following opinions: First, humanity(universality) and individuality is complementary to each other though they are opposed. Only this perspective makes the multicultural coexistence possible. Second, empathy(in German; Einfuelung) leads to the realization of it. Finally, the modern multiculturalism and moral education, which makes it realized, in Japan need to be grounded by the above ideas.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ヘルダーの人間性形成思想のうちに多文化共生論や感情移入(共感)論の萌芽を見いだす先行研究は確かに存在する。しかしその両者を、さらには道徳教育をも結びつけて体系化しその現代的意義について問う研究は存在しなかった。そのため、こうした視点に立脚して考察を進めた点に本研究の学術的意義がある。また、その社会的意義は、現代の多文化共生論およびその実現に向けた現代日本の道徳教育をヘルダーの人間性形成思想の観点から理論的に基礎づけた点にある。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 1 results)

  • [Journal Article] 多文化共生およびその実現に向けた道徳教育に関する一試論-ヘルダーの人間性形成思想を手がかりに-2022

    • Author(s)
      寺川直樹
    • Journal Title

      こども学研究

      Volume: 4 Pages: 61-83

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自然への共感に向けた一考察-ヘルダーの人間形成論を手がかりに-2022

    • Author(s)
      寺川直樹
    • Journal Title

      プロテウス-自然と形成-

      Volume: 21 Pages: 1-15

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ヘルダーの自己移入論-人間形成の視点から-2021

    • Author(s)
      寺川直樹
    • Journal Title

      プロテウス-自然と形成-

      Volume: 20 Pages: 1-18

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Consideration of Berdyaev’s Theory of Personality Development -Comparing to the idea of Humanity Formation by Herder-2021

    • Author(s)
      Naoki TERAKAWA
    • Journal Title

      こども学研究

      Volume: 3 Pages: 1-21

    • NAID

      40022542301

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 人間性と個性―ヘルダーの人間形成論を手がかりに―2020

    • Author(s)
      寺川直樹
    • Journal Title

      プロテウス

      Volume: 19 Pages: 59-75

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi