• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of tools for acquiring and sharing early childhood education teachers' practice knowledge based on a mental model of child understanding

Research Project

Project/Area Number 19K14101
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionFukuyama City University

Principal Investigator

Ueyama Rutsuko  福山市立大学, 教育学部, 准教授 (10804445)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords保育者 / 子ども理解 / 省察 / 行動特性 / 可視化 / メンタルモデル / 保育実践 / 保育カンファレンス / 認知カウンセリング / 実践知
Outline of Research at the Start

保育実践では,早期離職や保育者不足による多忙化により,保育者の実践知の育成と継承は近年ますます難しくなっている。
そこで,本研究では,保育者の実践知である子ども理解を構造的に可視化し,保育者相互に実践知を共有できる新たな保育実践プログラムの構築を目指し,以下の3点について実証的に検討する。第1に,従来の子どもの記述のみの内容分析にとどまっていた子ども理解を,保育者の信念,意図を含めた構造分析の観点から明らかにする。第2に,子ども理解と保育実践の関連を明らかにする。第3に,構造分析によって示された子ども理解を促進する保育実践ツールを開発し,その有効性を検証する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify the structure of child understanding, which is the practical knowledge of early childhood teachers, and to develop and test tools for childcare practice based on this knowledge. In Study 1, 33 nursery schoolteachers and kindergarten teachers were interviewed using the hypothetical vignettes. As a result, a structural model was developed from the perspective of interrelated child understanding, including the knowledge and beliefs of the teachers. In Study 2, four kindergarten teachers were interviewed individually using the results of Study 1 and the cognitive counseling method. The results confirmed a deeper understanding of children and suggested that the interviews had a certain effect on improving reflection on and involvement with children.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義としては,子ども理解をメンタルモデルとして捉え,「子ども情報の吟味」,「年齢に応じた発達段階」,「園生活を通じた成長期待」と下位概念の関連を含む子ども理解の全体構造を仮説モデルとして示した点である。さらに,生成されたモデルを活用した保育実践の開発と検証を通して,保育実践の向上に一定の有効性が示されたことは,複雑化・多忙化する保育実践における実践知の獲得と継承に対して具体的な支援方法を提案できた点で意義がある。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 実習経験を通した保育学生の子どもへの対応と理解の変容ーテキストマイニングによる分析ー2022

    • Author(s)
      上山瑠津子
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要

      Volume: 10 Pages: 19-28

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 保育における子ども理解を可視化する実践支援2021

    • Author(s)
      上山瑠津子・杉村伸一郎
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 59 Pages: 287-298

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育における子ども理解のメンタルモデル2020

    • Author(s)
      上山瑠津子・杉村伸一郎
    • Journal Title

      質的心理学研究

      Volume: 19 Pages: 175-193

    • NAID

      130008024083

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Japanese Kindergarten and Nursery School Teachers’ Understanding and Support Strategies for Children’s Aggressive and Shy Behaviors2023

    • Author(s)
      Rutsuko Ueyama&Shinichiro Sugimura
    • Organizer
      International Association of Early Childhood Education Conference 44th
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 保育カリキュラム研修を通した保育士の学びと変化―A公立保育所の取り組みから―2023

    • Author(s)
      上山瑠津子・津川典子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第33回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 乳児の保育所入園を通した母親の心理的変容2022

    • Author(s)
      上山瑠津子
    • Organizer
      日本質的心理学会第19回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 子ども理解の可視化が保育実践に及ぼす効果の検討2021

    • Author(s)
      上山瑠津子・杉村伸一郎
    • Organizer
      日本保育学会大第73回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 保育における子ども理解支援の試み―認知カウンセリングを援用して―2020

    • Author(s)
      上山瑠津子・杉村伸一郎
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 保育における子ども理解のメンタルモデル2020

    • Author(s)
      上山瑠津子
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会自主シンポジウム「保育者の専門性としての「子ども理解」を考える」(企画・話題提供)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの特性に応じた保育者の子ども理解と援助2020

    • Author(s)
      上山瑠津子 ・杉村伸一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ルールのある遊びの指導計画段階における保育者の実践知2019

    • Author(s)
      上山瑠津子
    • Organizer
      日本質的心理学会第16回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 実践につながる教育心理学(5章担当社会性の発達 pp63-76.)2020

    • Author(s)
      谷口 篤・豊田 弘司 編著
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      八千代出版
    • ISBN
      9784842917788
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi