• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of the Formation Process of the U.S. Core Curriculum: Focusing on the Role of Subjects in Citizenship Education

Research Project

Project/Area Number 19K14106
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionTokai University

Principal Investigator

Saito Jinichiro  東海大学, ティーチングクオリフィケーションセンター, 講師 (80756031)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsコア・カリキュラム / ヴァージニアプラン / 教師教育 / 地域への受容 / コアカリキュラム / 中等教育 / 米国社会科教育史 / 学校図書館 / アフリカ系アメリカ人 / 教科学習 / 教師 / 教科 / シティズンシップ / 民主主義 / カリキュラム / 市民性教育 / アメリカ教育史
Outline of Research at the Start

本研究は、市民性教育カリキュラムにおける教科の役割や必要性を明らかにすることを目指している。その際に、米国の市民性教育としての理念を掲げつつ、コアカリキュラムが成立していった、1930~50年代の主要なカリキュラム案とその理論的背景を比較検討する。この分析を通して、市民性教育のカリキュラム開発における「教科」という枠組みの役割についての論争点や、分析枠組みを得ることを目指す。

Outline of Final Research Achievements

In this study, I have examined the period in which the core curriculum was established in the United States during the 1930s and 1940s. In doing so, I have paid particular attention to the case of Virginia. The results of this study can be summarized in the following two main points. First, when discussing the core curriculum, the viewpoint that emphasizes subject areas and teachers' subject matter expertise was taken into consideration. This point is seen particularly in secondary education. The second is that curriculum development is being conducted in a manner that is integrated with teacher training. Although the results have not been fully compiled at this time, the relationship between the core curriculum and the history of African American education, as well as the relationship between the core curriculum and school libraries, are currently being examined after collecting data.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

以下の二点を挙げることができる。一点目は、教科融合的なカリキュラムを実施するための運営体制や教師教育の体制についての一定程度の知見が得られる点である。二点目は、戦後日本のカリキュラム改革への示唆をもたらす点である。先行研究に欠けているのは、ヴァージニア・プランに関わる州関係者と実践者の双方に見られる現実主義的な対応や運用に関する視点ではないか。ヴァージニア・プランから分かるように、どんな大胆な改革案も実施するのは学校・教師であり、そこでの受容を促すための現実的な調整プロセスや妥協策が必要となる。本研究成果はそのような視点への知見や示唆を促せると考える。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results) Remarks (7 results)

  • [Journal Article] 中等コア・カリキュラムに関わる専門教科の教師への対応 ―ヴァ―ジニア州教育委員会の1934~1941年の刊行物群の分析を中心に―2021

    • Author(s)
      斉藤仁一朗
    • Journal Title

      公民教育研究

      Volume: 28 Pages: 1-14

    • NAID

      40022569022

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ヴァ―ジニア・プランにおける作業単元と教科学習の有機的関連 -1934年版初等コース・オブ・スタディにおける社会科の位置づけに焦点を当てて-2021

    • Author(s)
      斉藤仁一朗
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究

      Volume: 32 Pages: 21-30

    • NAID

      40022479939

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 主権者教育の歴史ー独立期から1950年頃までー2019

    • Author(s)
      斉藤仁一朗
    • Journal Title

      Voters

      Volume: 53 Pages: 18-19

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 1930-40年代米国ヴァージニア州における中等コア・カリキュラムの地域・学校での受容2022

    • Author(s)
      斉藤仁一朗
    • Organizer
      教育史学会第66回研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 『対象として』の米国社会科教育史研究の可能性 -現代実践への直接的寄与を求める論理に抗いながら-2022

    • Author(s)
      斉藤仁一朗
    • Organizer
      全国社会科教育学会 第71回研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ヴァージニア・プランにおける社会科の位置づけ―初等・中等のカリキュラム編成及び教師の位置づけに注目して―2021

    • Author(s)
      斉藤仁一朗
    • Organizer
      日本社会科教育学会第71回全国研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 1930年代ヴァージニア州のカリキュラム改革における教師教育の位置づけ―改訂版コース・オブ・スタディの導入過程に注目して―2021

    • Author(s)
      斉藤仁一朗
    • Organizer
      教科教育史研究会 第7回研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 1940年代米国におけるコア・カリキュラム構想に関する一考察 -NEA教育政策委員会『全てのアメリカ青年のための教育』の考察を中心に―2020

    • Author(s)
      斉藤仁一朗
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 中等ヴァージニア・プランにおけるコアカリキュラムと社会科との関わり ――大衆化する中等教育カリキュラムにおける必修課程の位置付けに注目して―2020

    • Author(s)
      斉藤仁一朗
    • Organizer
      社会系教科教育学会第31回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] Research map

    • URL

      https://researchmap.jp/saitojinichiro

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 斉藤仁一朗研究室

    • URL

      https://jinichiro15.com/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] Research map(斉藤仁一朗)

    • URL

      https://researchmap.jp/saitojinichiro

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] 斉藤仁一朗研究室(研究について)

    • URL

      https://jinichiro15.com/research-2/

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] 東海大学 教員・研究者ガイド(斉藤仁一朗)

    • URL

      https://www.u-tokai.ac.jp/facultyguide/faculty/4109/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] Research map の「斉藤仁一朗」のページ

    • URL

      https://researchmap.jp/saitojinichiro

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 斉藤仁一朗研究室の「研究について」のぺージ

    • URL

      http://jinichiro15.com/research-2/

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi