• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Historical Study on 'Teacher Training in Universities' in England

Research Project

Project/Area Number 19K14111
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

YAMAZAKI Tomoko  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (20636550)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywordsイングランド / 「大学における教員養成」 / Day Training College / 大学における教員養成 / Day training college / 教員養成 / ブライス委員会 / クロス委員会 / 大学史 / 専門職教育 / 教養教育 / イングランド教育史 / 「高度化」と「専門職化」
Outline of Research at the Start

本研究は、イングランドの大学における教員養成の歴史的展開とその特質について検討することを目的とする。近年、大学の関与が極めて少ない「学校ベース」の教員養成を促進するイングランドの動向に注目が集まっている。こうした政策動向に対して、学術的には、大学が果たしうる役割とは何かが問われている。本研究は、これまでの研究では十分ではなかった歴史的な視点から、教員養成と大学の関係を捉え直そうとするものである。具体的には、前世紀転換期イングランドの大学における教員養成課程の専門職教育としての側面と学士課程教育としての側面を明らかにし、大学がどのように教員養成に貢献すべきと考えられていたのかについて考察する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify historical contexts and characteristics of 'teacher training in universities' in England. The beginning of 'teacher training in universities' was the establishment of Day Training Colleges which were attached to universities or university colleges since 1890. It can be pointed out that the balance of Arts and Sciences education and professional training was carefully considered, and the significance of contributions to teacher training made by universities was emphasised.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、近年の教員養成改革、特に実践重視型の教員養成の急激な拡大に対して、歴史的な視座から問い直すことを試みるものである。本研究の分析からは、大学が教員養成に関わることの意義が大学関係者のみならずその他の教育関係者からも強調されてきたこと、そして教員養成において一般的な大学教育と専門職としてのトレーニングはそれぞれ単独で存在するのではなく、その相補性が重要であると認識されてきたことが明らかになった。この点は、実践重視型の教員養成の在り方に対して再考を促す知見であるといえる。本研究はイングランドを対象とした歴史的研究ではあるが、近年の日本の教員養成改革の方向性にも示唆を与えうるものといえる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 教育改革のジレンマのなかにいる日本の教員―コロナ禍における教育政策の分析から2023

    • Author(s)
      山崎智子
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 66 Pages: 80-97

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Reconsidering the Idea of ‘University’ in 1900s England: From the Viewpoints of Institution and Education2021

    • Author(s)
      山崎 智子
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

      Volume: 88 Issue: 3 Pages: 406-418

    • DOI

      10.11555/kyoiku.88.3_406

    • NAID

      130008124719

    • ISSN
      0387-3161, 2187-5278
    • Year and Date
      2021-09-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 学校における教員の役割・しごとを問い直す―コロナ禍での経験をとおして見えてきたこと:日本の事例2022

    • Author(s)
      山崎智子
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 1900年代イングランドの高等教育における公私関係の変遷に関する一考察2020

    • Author(s)
      山崎智子
    • Organizer
      日本教育行政学会第55回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] イギリス大学制度成立史―国家と大学のダイナミズム2021

    • Author(s)
      山崎 智子
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798917436
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教育の法制度と経営2020

    • Author(s)
      勝野正章編
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028380
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi