• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Regional Social Historical Study on the Role of Modern School Education in the Restructuring of the Early Modern Status Order

Research Project

Project/Area Number 19K14114
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKio University

Principal Investigator

SHIOHARA Yoshinori  畿央大学, 教育学部, 准教授 (40769650)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords地域教育史 / 近世近代移行期 / 維新期国学 / 就学告諭 / 教育近代化 / 諏訪高島藩 / 日本教育史 / 幕末維新期 / 藩校教育 / 信濃国 / 高島藩 / 維新期学制改革 / 藩校 / 藩地域 / 身分制社会 / 地域社会論
Outline of Research at the Start

本研究では、信濃国高島藩領域(現長野県諏訪市域)を対象に、幕末維新期における教育近代化の過程を再検証する。その際、地域社会を重層的な構成体として把握し、教育文化の多様性と相互の連関を解明する。地域社会史の視点から地域と教育の関係史を再構成し、学校教育の自明性がゆらぐ現状への応答を試みたい。
諏訪市域には、諏訪教育会や高島小学校などの公的機関に加え、個人蔵の歴史的資料が豊富に残存している。なかには、未整理のまま保存されている資料も少なくない。そこでこれらの資料の整理・目録編制に継続的に取り組みながら、その解読・分析の成果を学会発表、学術論文、市民講座などを通じ社会に広く公表する。

Outline of Final Research Achievements

This research is a reconsideration of the process of modernization of education during the late Edo period and the Meiji Restoration in the Suwa region(the territory of the Takashima domain in Shinano). The main material is the Ozawa family documents . The Ozawa family was one of the feudal retainer, and Masahiro, the head of the family during the Meiji Restoration, was involved in the educational management of Chozenkan, a domain school. Using his office diary and other documents as clues, we have reconstructed the process of the school system reform.
The documents, which numbered approximately 600, have been partially catalogued. In this study, we digitized the inventory of the Ozawa family documents and placed them in envelopes for preservation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果として、雑誌論文2件、学会発表3件、図書(共著)1件を公表した。また小沢家文書目録のデジタルデータ化および保存整理を完了した。
学術的意義としては、幕末維新期の藩地域における学制改革の具体相を解明するとともに、続く学制期における就学告諭への接続関係を浮かび上がらせることが挙げられる。社会的意義としては、地域史料の活用に供する目録データを作成したことが挙げられる。加えて今後は、本研究の成果を市民講座などでより広く公表することで、市民的対話の場としていきたい。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 明治・大正期における郡域医療圏の持続:長野県諏訪地方の事例から2022

    • Author(s)
      塩原佳典
    • Journal Title

      日本史研究

      Volume: 714 Pages: 160-192

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 藩地域における維新期学制改革の再検討:信州高島藩にみる教育と教化の諸相2020

    • Author(s)
      塩原佳典
    • Journal Title

      日本教育史学会紀要

      Volume: 10 Pages: 19-40

    • NAID

      40022223052

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 明治・大正期における郡域医療圏の持続:長野県諏訪地方の事例2021

    • Author(s)
      塩原佳典
    • Organizer
      2021年度日本史研究会大会近現代史部会共同報告
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「研究の経過と展望:土地に紐付く(囚われる?)歴史研究を顧みる」2021

    • Author(s)
      塩原佳典
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 幕末維新期藩校改革の再検討:信濃国高島藩における教化の諸相2019

    • Author(s)
      塩原佳典
    • Organizer
      近世史サマーセミナー
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 『学びの歴史像:わたりあう近代』2021

    • Author(s)
      国立歴史民俗博物館(編)
    • Total Pages
      218
    • Publisher
      国立歴史民俗博物館
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi