• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kindergarten in the American Progressive Education Era; A Historical Study on Connection to Elementary School Curriculum

Research Project

Project/Area Number 19K14116
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionOkayama Prefectural University

Principal Investigator

Yamamoto Takashi  岡山県立大学, 保健福祉学部, 教授 (00399768)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsアメリカ幼稚園運動 / エリザベス・ピーボディ / 幼児学校 / フレーベル主義 / 進歩主義幼稚園 / パティ・スミス・ヒル / アリス・テンプル / ジョン・デューイ / シカゴ大学附属実験学校 / 『幼稚園と小学校第1学年の統一された教育』 / 進歩主義 / オキュペーション / プレスクール化 / 国際幼稚園連盟 / 幼稚園カリキュラム / シカゴ大学附属実験学校サブプライマリー / デューイ / エラ・ヴィクトリア・ドブス / 手工教育 / コンダクト・カリキュラム / フレーベル主義批判 / ホーレスマン・スクール幼稚園 / 公立学校幼稚園 / スーザン・ブロウ / ウィリアム・ハリス / 幼小接続 / アメリカ進歩主義教育 / 幼稚園教育運動 / ペスタロッチ主義
Outline of Research at the Start

19世紀アメリカにおける幼児学校と幼稚園の教育原理の背景となるペスタロッチ主義とフレーベル主義の幼児教育における意義について明らかにするとともに20世紀進歩主義教育期における幼稚園の教育原理と小学校の教育原理の相互作用について明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

This study examines the uniqueness of kindergarten education in the early stages of the American kindergarten movement by Elizabeth P. Peabody, and kindergarten education in connection with primary education by Patty S. Hill and Alice Temple in the period of expansion and development. Considered reform. Through these considerations, I studied how to ensure the independence and uniqueness of kindergartens and elementary schools in the period of connection between early childhood education and primary education, and how to devise curricula and other measures for a smooth connection.
In addition, I consider Dewey's influence behind the design of the kindergarten curriculum to connect with primary education, and I refer to Ella V. The educational practice was also considered. Through the consideration, I clarified the logic of the connection of "experience".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

19世紀後半から20世紀初頭にかけてのアメリカ幼稚園運動における幼稚園の位置づけと性格の変遷を、運動の先駆者の教育思想、フレーベル主義幼稚園と進歩主義幼稚園双方によるそれぞれに対する批判の論点を中心に研究を行ったが、アメリカは、幼-小接続が比較的円滑に行われた先行事例でもある。こうした意味合いで、「思想史的」という限定的な検証にもかかわらず、進歩主義教育期における幼-小接続の理論的背景を探ることは、今日の我が国における幼小接続のあり方を考えるうえで意義をもつ。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] Alice Temple's Kindergarten Educational Ideas; An Attempt to make the Unified Kindergarten and First-Grade Curriculum in the American Progressive Education Era2022

    • Author(s)
      山本孝司
    • Journal Title

      岡山県立大学保健福祉学部紀要

      Volume: 28 Pages: 127-136

    • DOI

      10.15009/00002405

    • URL

      https://oka-pu.repo.nii.ac.jp/records/2445

    • Year and Date
      2022-03-12
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アリス・テンプルの幼稚園教育思想―アメリカ進歩主義教育期における幼小接続カリキュラム開発の試み―2022

    • Author(s)
      山本孝司
    • Journal Title

      『岡山県立大学保健福祉学部紀要』

      Volume: 28 Pages: 127-136

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] エラ・ヴィクトリア・ドブスの手工教育実践に関する考察 ―アメリカ進歩主義教育期における幼小接続の試みの一断面―2022

    • Author(s)
      山本孝司
    • Journal Title

      『夫岡山県立大学教育研究紀要』

      Volume: 6 Pages: 1-10

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] パティ・スミス・ヒルのコンダクト・カリキュラム創造過程 -フレーベル主義批判の論点とその克服を中心に-2021

    • Author(s)
      山本孝司
    • Journal Title

      『教育新世界』

      Volume: 45(1) Pages: 12-21

    • NAID

      40022539681

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカ進歩主義教育期における幼小接続の試みに関する考察 ―ホーレス・マン幼稚園のカリキュラムを中心に―2021

    • Author(s)
      山本孝司
    • Journal Title

      『岡山県立大学保健福祉学部紀要』

      Volume: 27 Pages: 123-132

    • NAID

      40022522104

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] エリザベス・ピーボディ教育思想における幼稚園の位置づけ -家庭・学校との関係に焦点化して-2020

    • Author(s)
      山本孝司
    • Journal Title

      教育学研究紀要(中国四国教育学会)

      Volume: 65 Pages: 505-510

    • NAID

      40022231160

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] アメリカ幼稚園運動期におけるキリスト教的人道主義の諸相 ―幼稚園を拠点とした社会事業に着目して―2020

    • Author(s)
      山本孝司
    • Journal Title

      岡山県立大学教育研究紀要

      Volume: 4(1) Pages: 57-67

    • NAID

      120006842917

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 19世紀アメリカ幼稚園運動の一断面 ―エリザベス・ピーボディによる幼児学校批判と幼稚園教師養成にみる幼稚園教育観-2019

    • Author(s)
      山本孝司
    • Journal Title

      関東教育学会紀要

      Volume: 46 Pages: 1-12

    • NAID

      40022749532

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] エリザベス・ピーボディ教育思想における幼稚園の位置づけ -家庭・学校との関係に焦点化して-2019

    • Author(s)
      山本孝司
    • Organizer
      中国四国教育学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 超越主義と進歩主義教育の間 ―ミッシング・リンクとしてのピーボディ幼児教育思想-2019

    • Author(s)
      山本孝司
    • Organizer
      日本イギリス理想主義学会関西部会2019年度研究例会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi