• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Immigrants and Social Integration in Germany: Focusing on the "Difficulties" of the School Orientation

Research Project

Project/Area Number 19K14120
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

FUKAWA Ayumi  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 准教授 (80799114)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsドイツ / 終日学校 / 教育保障 / 移民・難民 / 社会統合 / 福祉・ケア / 教育制度改革 / 福祉・ケアとの接続 / 難民 / 教育の変革 / 難民受け入れ / ウクライナ / 学校の役割拡大 / 教員の働き方 / ベトナム系移民 / 中国系移民 / 学校適応 / 主体性 / 生活の保障 / 就学義務 / オルタナティブな教育 / 通学 / オンライン学習 / 学力 / 職業訓練 / 移民・難民の子ども / 移民 / 受け入れ社会
Outline of Research at the Start

本研究は、ドイツにおける移民の社会統合をめぐる問題を、移民の子どもの学校適応の「難しさ」に着目しながら論じるものである。2000年代に入り、ドイツでは教育制度の整備を進め、移民背景をもつ子どもに努力を求めることでの統合が目指されてきた。
排外主義的な流れが強まる当該社会では、統合はますます重要な「移民の」問題として位置づいているが、本研究は移民側のいわば主体的努力を求める・促す態度への批判的再考が刷新され続けるべきだという問題意識に立ち、学校での成績不振や不適応の問題を抱える移民の子どもをめぐる問題を個人に起因する問題としてではなく、受け入れ社会の問題として論じるものである。

Outline of Final Research Achievements

This research discusses the social integration of immigrants in Germany from an educational perspective. Specifically, focused on all-day schools, which expand the role of schools from half-day schools, where the role of schools has been limited to teaching.
Visited local all-day schools and interviewed with local administrators revealed a new process within school, what had previously been handled outside the school as individual and personal“ problems ”. It was shown that the connection and collaboration between education, welfare, and care. These phenomena will change dramatically German schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、ドイツにおける移民の子どもと学力格差の問題に問題関心をもち、教育の視点から社会統合の問題を論じるという課題に取り組んできた。新型コロナウィルス感染症の影響で、ドイツは休校期間が長期化し、移民の子どもの留年率や中退率の高さが顕著になっており、ケアの視点や福祉との連携が新たな課題として位置づいた点を明らかにした。
加えて、2022年2月以降ウクライナ難民を100万人以上受け入れているドイツでは、難民の子どもの教育保障とドイツ社会への統合が、社会的課題となっている。現地調査を行うなかで、教育と福祉・ケアと分野を超えての連携を、学校の中から重視し、取組を行うという大きな変化を確認できた。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2024 2023 2022 2021 2019 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] オルデンブルク大学(ドイツ)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] ドイツにおける宗教科とイスラーム2024

    • Author(s)
      布川あゆみ
    • Journal Title

      宗教研究

      Volume: 97巻別冊 Pages: 12-15

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツにおける「主体」としての移民-ベトナム系移民と中国系移民の学校適応と主体性に着目して2022

    • Author(s)
      布川あゆみ
    • Journal Title

      白山人類学

      Volume: 25 Pages: 67-86

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] ドイツにおいて問い直される学校の役割-移民・難民の受け入れと「参加自由型」終日学校に着目して2023

    • Author(s)
      布川あゆみ
    • Organizer
      日本比較教育学会第59回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツにおける宗教科とイスラーム2023

    • Author(s)
      布川あゆみ
    • Organizer
      日本宗教学会第82回 公開シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 園山大祐(編)『学校を離れる若者たち―ヨーロッパの教育政策にみる早期離学と進路保障 』2021

    • Author(s)
      辻野けんま・布川あゆみ「ドイツの早期離学問題-就学義務の正当性と射程」
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      4779515297
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 図表でみる移民統合――OECD/EUインディケータ(2018年版)2019

    • Author(s)
      経済協力開発機構(OECD)・欧州連合(EU)編、斎藤里美・三浦綾希子・藤浪海監訳、布川あゆみ他訳
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750349404
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi