Study on legitimacy of private universities in Vietnam
Project/Area Number |
19K14127
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
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Research Institution | Kio University (2020) Hiroshima University (2019) |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | ベトナム / 高等教育 / 私塾大学 / 正統性 / 民営高等教育 / 体制移行 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、市場化の過程でダイナミックな高等教育改革を進めているベトナムに焦点をあて、企業的特徴をもつ新たな民営大学である私塾大学の社会との関連性とその実態について検討することで、社会主義国ベトナムにおいて私塾大学が正統性を獲得しようとするメカニズムを実証的に明らかにすることを目的とする。本研究では、私塾大学を受容するベトナム社会の変容について検討するとともに、正統性の獲得に向けた私塾大学の実態について教育研究活動の内容や学生の社会的属性、就職状況など多角的に考察する。それをふまえ、類似の国家体制を採る中国の民営高等教育システムと比較検討することで、ベトナムの民営高等教育発展モデルを構築する。
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Outline of Final Research Achievements |
In this research I aim at clarifying the mechanism by which newly established private universities can obtain legitimacy in socialist Vietnam where marketization has been rapidly proceeding as a whole, through examining the relationship to Vietnam society and the actual situation of private universities in Vietnam characterized by their high conformity to market and their institutional governing system similar to that of enterprise. As a result of this research, I clarified historical change in institutional governing system of private universities in Vietnam and social acceptance of them through analyzing official documents and questionnaire surveys which I carried out at FPT University as a private university founded by FPT corporation and at Thang Long University as a private university changed from people founded university in Vietnam.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来、ベトナム高等教育に関する研究は主として制度的側面に着目しており、そこでは学生の意識や「声」に配慮するというような高等教育の受容者の実態に関する視点が欠如していた。本研究では、私塾大学の正統性と社会受容という観点から、首都ハノイの主要な私塾大学を対象に学生の就学実態を分析することで、企業設置型の私塾大学は市場に親和的な大学としてベトナム社会に受容されているとともに、民族的多数派のキン族を中心に富裕層の子弟がより多く就学している実態を明らかにした。民営高等教育の実態に切り込み、民族間における高等教育格差の存在を示唆した点に本研究の学術的意義が認められる。
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Report
(3 results)
Research Products
(3 results)