• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Explaining how the IB educational model applies to diverse learner's

Research Project

Project/Area Number 19K14130
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionShukutoku University

Principal Investigator

Mitarai Sayaka  淑徳大学, 教育学部, 准教授 (00725260)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords国際バカロレア / 教授モデルの開発 / 多様性への対応 / 中等教育 / 学習者中心 / 教育方法 / カリキュラム / 授業開発 / 学習者の多様性
Outline of Research at the Start

本研究では、異なる背景・ニーズをもつ子供が共に学ぶインターナショナルスクールで開発された「国際バカロレア(IB)」に注目し、そこで展開される生徒の多様性や差異を強みとする教育手法の可能性を探ることを目的とする。これを「IB教授モデル」として抽出し、その特質や構造を解明することで画一的と指摘される日本の教育への適応可能性について検討を行う。この目的を達成するため、以下2つの課題を設定する。第一に、IB校の授業の進め方、教員の計画を調査し「IB教授法」事例集の作成をおこなうこと。第二に、事例集を「指導の分化」概念を中心に分析し「IB教授モデル」の特質を解明することである。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to identify the characteristics of the "IB Teaching Model. This teaching model is characterized by its ability to respond to the diversity of students and to cultivate competencies.
As a result of our research, we identified the following three main educational theories that support the IB Teaching Model: 1. the curriculum is structured to deepen the understanding of concepts so that students can not only understand things superficially but also get to the essential parts of things ("Concept-Based Curriculum and Instruction"). 2. the lessons are designed in a backward direction from the ultimate goal to be achieved in the curriculum ("Backward Design"); 3. the degree of performance is reviewed. 3. the rubrics for performance assessment are presented to students ("Performance assessment").

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現行学習指導要領の指針にてアクティブラーニングの導入が明記され学習者の主体的な学 びの促進が期待される一方、これまで以上に意欲/学力格差の拡大も懸念される。従来の学力の獲得よりも「資質・能力」の獲得は目に見え づらく、個人のパーソナリティや価値観、態度までも含む広い概念であるため、能力獲得が 難しいことや学習者の家庭的背景に起因しやすいとの懸念を指摘を受け、本研究では、多様な文化的・社会的背景をもつ生徒が学校内の授業において「資質・能力」の育成できるように「IBの教授モデル」の特質を特定し、日本の学校にて活用できるよう「IB型指導案フォーマット」の開発を行なった。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2023 2022 2021 2019 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 国際バカロレア・ディプロマプログラム(IBDP)初年度生の学習経験とコンピテンシー -「高校での学習・経験に関する実態調査」(2021年度)の分析から-2022

    • Author(s)
      御手洗明佳、松本暢平、江幡知佳、齊藤貴浩、菅井篤、木村光宏、菊地かおり
    • Journal Title

      国際バカロレア教育研究

      Volume: 6 Pages: 71-82

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 国際バカロレア経験者が考える「国際的視野」の特徴-テキストマイニングによる生徒記述の比較分析-2022

    • Author(s)
      木村光宏、菅井篤、江幡知佳、松本暢平、齊藤貴浩、菅井篤、菊地かおり、御手洗明佳
    • Journal Title

      国際バカロレア教育研究

      Volume: 6 Pages: 83-94

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 公立高校の教員は国際バカロレアの教育効果をどう認識しているか(日本語DP導入校へのフォーカス・グループ・インタビューを通して)2022

    • Author(s)
      木村光宏・御手洗明佳
    • Journal Title

      グローバル人材育成教育研究

      Volume: 9(2) Pages: 84-94

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 外国カリキュラムを提供する学校への公的関与のあり方に関する一考察-ドバイにおける学校監査を事例として-2021

    • Author(s)
      御手洗明佳・中島悠介・柳田雅明
    • Journal Title

      早稲田大学大学院教育学研究科紀要別冊

      Volume: 29(1) Pages: 25-35

    • NAID

      120007149177

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Bridging the Academic-Vocational Divide in Secondary Education: A curriculum Analysis of the International Baccalaureate Career-related Programme in England2021

    • Author(s)
      15.Wataru Hanai・Hiroki Nakanishi・Naohiro Iida・Sayaka Mitarai・Masaaki Yanagida
    • Journal Title

      The Journal of Research into IB Education

      Volume: 5 Pages: 31-42

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] IBの教育効果に関する研究プロジェクトについて2022

    • Author(s)
      御手洗明佳
    • Organizer
      日本国際バカロレア教育学会第7回大会パネルディスカッション報告
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際バカロレア履修生が身につける資質・能力2022

    • Author(s)
      御手洗明佳、木村光宏
    • Organizer
      日本教育社会学会第74回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際バカロレア履修生の学びと経験―自身の成長をどのように捉えているのかー2022

    • Author(s)
      木村光宏、御手洗明佳
    • Organizer
      日本教育社会学会第74回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ディプロマプログラム(DP)履修生が身につけるコンピテンシーの特質-「高校での学習・経験に関する実態調査」(2021年度)の分析から-2021

    • Author(s)
      御手洗明佳、松本暢平、齊藤貴浩、菅井篤、江幡知佳、木村光宏、菊地かおり
    • Organizer
      日本国際バカロレア教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ディプロマプログラム(DP)履修生が考える「国際的視野」の特徴-テキストマイニングによる生徒記述の分析を通じて-2021

    • Author(s)
      木村光宏、菅井篤、江幡知佳、御手洗明佳、松本暢平、菊地かおり
    • Organizer
      国際バカロレア教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] IBの教育効果研究に関する国際的動向-2010年~2020年に焦点を当ててー2021

    • Author(s)
      御手洗明佳
    • Organizer
      教育の国際化研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 職業キャリア教育プログラムにおける国を超える枠組みは、各国・地域でどう機能するのか-国際バカロレア・キャリアプログラム(IBCP)を例にしてイングランド・UAE(ドバイ)・シンガポールで比較検討する-2019

    • Author(s)
      柳田雅明、御手洗明佳、飯田直弘、花井渉、中島悠介、シムチュンキャット、中西啓喜、赤塚祐哉
    • Organizer
      日本教育比較学会第55回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 多様な個に応じたキャリア・職業教育の設計と進路形成―ドバイにおける国際バカロレアキャリア関連プログラムを事例として―2019

    • Author(s)
      御手洗明佳、中島悠介、柳田雅明
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第30回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Is it fruitful for vocational and career education to develop transnational system design?: Comparative study of the International Baccalaureate Career-related Programme (IBCP) in England, UAE(Dubai) and Singapore2019

    • Author(s)
      Yanagida, Masaaki; Sim, Choon Kiat; Hanai, Wataru; Mitarai, Sayaka; Akatsuka, Yuya; Nakajiima, Yusuke; Nakanishi, Hiroki; Iida, Naohiro
    • Organizer
      WERA2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 国際バカロレア教育に学ぶ授業改善2023

    • Author(s)
      御手洗 明佳、赤塚 祐哉、井上 志音、木村 光宏
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762832197
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 教育の国際性向上に向けて――国際バカロレアへの期待とイギリスからの示唆

    • URL

      https://synodos.jp/education/22883

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi