• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An empirical study on determinants of educational aspiration among women in the Gulf countries

Research Project

Project/Area Number 19K14134
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

沈 雨香  早稲田大学, 国際学術院, 助教 (80822197)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Discontinued (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords中東湾岸諸国 / 女性の高学歴化 / 高等教育 / 進学規定要因 / 進学動機 / サウジアラビア / カタール / 学位意識 / 学歴意識 / 女性の学歴とキャリア / 進路選択 / 中東アラブ地域の女性 / 進学意識
Outline of Research at the Start

本研究は、教育達成が必ずしも労働市場や結婚市場と結びつかない中東湾岸社会における女性の高学歴化現象とその社会的背景を明らかにし、その原因の究明に迫るものである。
中東湾岸諸国において男性を上回る女性の高学歴化が確認されている。しかし、その要因は従来の欧米と東アジアにおける知見ではとらえきれない。なぜ女性を中心に高学歴化が進むのか、彼女らを高等教育へと突き動かす中東ならではの別な要因が存在するのではないか。本研究課題はこれら問いに答えるものである。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は、サウジアラビア、アラブ首長国連邦、クウェートの3か国でのフィールドワークを通じて、女性を中心とした高学歴化の現状とその要因を明らかにすることを目的としていた。1年目のサウジアラビアにおけるフィールドワークは当初の計画通り実施できたが、2年目以降続く新型コロナウイルス感染症の流行拡大に伴う海外渡航および調査対象国の入国規制により、予定していた調査の中止を余儀なくされた。そこで、調査対象国をカタールに変更し、現地の大学と共同でカタール人を対象にしたアンケート調査とインタビュー調査を進めた。サウジアラビアとカタールは政治・経済・社会の構造が類似していることから、これまで両国の高等教育の現象は中東湾岸諸国全体として語られてきた。しかし、両国は人口構成とそれによる労働市場の内情が異なっており、本研究でその差が教育現象に及ぼす影響を明らかにできたことは、当該地域の高等教育現象の解釈を豊かにするものであったと考える。
研究最終年度であった本年度は、サウジアラビアのインタビュー調査データとカタールのアンケート調査、インタビュー調査データの分析を行った。詳しくは、両国の比較研究の枠組み深めるべく、韓国の教育学会と教育社会学会、日本の教育社会学会に参加し、情報収集と比較研究の専門家との意見交換を行った。また、カタール大学で行われた高等教育のワークショップにて研究成果の一部を発表し、現地の専門家との共同研究に関する話し合いや論文執筆のための研究資料を収集した。研究期間中、予期せぬ事態により計画通りの研究成果発表は遅れているものの、今後引き続き、本研究で収集したデータの分析と文章化を進めており、所属学会の紀要や当該テーマを扱う海外のエディテッドボリューム等に研究論文を投稿する予定である。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Qatar University(カタール)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 私立大学附属・係属高校生徒の学習に関する研究ー大学進学ルートの違いに着目してー2022

    • Author(s)
      沈雨香、武藤浩子
    • Journal Title

      早稲田教育評論

      Volume: 36-1 Pages: 71-86

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Does What You Study Matter? Comparison of Career Aspirations Between Female Students in Arts and Science Streams in the UAE's Higher Educational Institutions2021

    • Author(s)
      Sim Woohyang
    • Journal Title

      Waseda Review of Education

      Volume: 35(1) Pages: 47-58

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] For Love, Money and Status, or Personal Growth? A Survey of Young Emirati Women’s Educational Aspirations2020

    • Author(s)
      Sim Woohyang
    • Journal Title

      Gulf Education and Social Policy Review

      Volume: 1 Issue: 1 Pages: 73-90

    • DOI

      10.18502/gespr.v1i1.7470

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] The Gender Dynamics in Qatar's Labor Market and Higher Education Pathway2023

    • Author(s)
      Woohyang Sim
    • Organizer
      the Second Workshop on Higher Education Issues in the Gulf: Employability of Graduates
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] The Reversal of The Gender Gap in Qatari Higher Education2022

    • Author(s)
      沈雨香
    • Organizer
      日本中東学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学習時間をとらえ直すー私立大学附属系属高校を対象にー2020

    • Author(s)
      沈雨香,武藤浩,山本桃子,木村康彦
    • Organizer
      日本教育社会学会第72回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 在日ムスリム女性の困難ー彼女らの可視性から2019

    • Author(s)
      沈雨香
    • Organizer
      東アジア日本研究者協議会 第四回国際学術大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Does What You Study Matter? Comparison of Career Aspirations Between Female Students in Arts and Science Streams in the UAE’s Higher Educational Institutions2019

    • Author(s)
      Woohyang Sim, Jea Won Chung
    • Organizer
      World Education Research Association 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Globalization of Saudi Women's Education - Achievements and Remaining Challenges2019

    • Author(s)
      Woohyang Sim
    • Organizer
      Comparative and International Education Society 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 木村優香著『女子薬学専門学校の研究―女子教育の困難をこえて』2022

    • Author(s)
      沈雨香「中東湾岸諸国における女性高等教育進学に関する研究ー女性の高学歴化現象の背景に関する考察ー」
    • Publisher
      三省堂書店/創英社
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] UNESCOの女性の高等教育に関するレポートランチングイベントに招聘され、パネリストとして参加した

    • URL

      https://www.iesalc.unesco.org/en/2021/03/10/has-the-female-advantage-put-an-end-to-gender-inequalities-a-report-and-a-debate-seek-to-provide-an-answer/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Funded Workshop] Education and the Reverse Gender Gap in the Arabian Gulf2019

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi