• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Historical Sociology of Institution, Discourse, and Practice on Education and Punishment in Modern Japan

Research Project

Project/Area Number 19K14141
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionShokei University

Principal Investigator

Mizutani Tomohiko  尚絅大学, 生活科学部, 講師 (00791427)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords罰 / 規律 / 学校 / 校則 / 訓練 / 教師 / 個性 / 児童 / 停学 / 退学 / 学校管理 / 儀礼 / 歴史社会学 / 懲戒 / 個性調査 / 児童観 / 教師像
Outline of Research at the Start

周縁的な存在である子どもを罰することは、社会に不可欠な営みである。ここでいう周縁的とは将来、社会の成員になりうるとともに、社会を脅かす存在にもなりうるという両義性を意味するが、こうした周縁性をもつ子どもを社会に取り込むには彼らを管理し、罰するための概念機構がなくてはならない。近代社会には子どもを罰し、訓練する制度的・組織的な空間として学校が存在するが、学校での罰はいかに制度化されたのか。また学校はいかに罰すべき児童を定義し、同時に児童を罰する教師の権力性を規定したのか。本研究は明治後期から昭和初期における学校での処罰をめぐる制度、言説、実践からみえる児童、教師観念の成立、展開の諸相に迫る。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to elucidate the constitutive process of punishment for children in modern Japanese schools from three levels: institutional, discursive, and practical. During the course of the study, it became clear that punishments such as expulsion and suspension had a meaning as rituals to form and maintain school order. We also found that reprimands in the classroom had a meaning as a demotion ritual, and that they functioned to enhance the students' collectivity by confirming what the norms and violations were in the classroom.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、これまで社会学的な視点からの研究がなされてこなかった、近代学校成立期における罰の構成過程を探究するという独自性をもつものである。とりわけ、学校において日常的におこなわれている叱責や罰が、学校秩序や学級集団の形成、あるいは教師の権威性の確立といった点でいかなる機能を果たしてきたのかを問う契機となる研究と考えられる。また児童という存在を学校がいかにまなざし、処遇してきたのかという点において新たな知見を提供できたと考える。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] Creation and Maintenance of the Modern School Order in Japan as Seen in Suspension and Expulsion: Based on Meiji-Era “School Management Books”2021

    • Author(s)
      水谷智彦
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

      Volume: 88 Issue: 2 Pages: 211-222

    • DOI

      10.11555/kyoiku.88.2_211

    • NAID

      130008112888

    • ISSN
      0387-3161, 2187-5278
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 生徒集団を管理する罰の諸類型―「学校管理法書」中の罰の方法とその効果の分析から―2020

    • Author(s)
      水谷智彦
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報

      Volume: 63 Pages: 139-152

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 日本近代における生徒の懲戒方法論の形成過程ー明治期の米国学校管理論の受容に焦点化して2021

    • Author(s)
      水谷智彦
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本近代の教育と罰をめぐる歴史社会学研究の目的と意義2021

    • Author(s)
      水谷智彦
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 生徒の懲戒方法の効果と意義に関する言説の歴史研究 ―明治期「学校管理法書」中の罰に着目して―2020

    • Author(s)
      水谷智彦
    • Organizer
      日本教育学会第79回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 校則がもつ意味とその社会的役割の考察ー明治期の学校管理論に着目してー2020

    • Author(s)
      水谷智彦
    • Organizer
      日本教育社会学会第72回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi