• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Study of Reading Picture Books In 5-Year-Old Class and the Support Process of the Teachers

Research Project

Project/Area Number 19K14156
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionTeikyo University (2020-2021)
Jumonji University (2019)

Principal Investigator

LU XIAOYUN  帝京大学, 教育学部, 助教 (30813125)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords幼児の発話 / 読み聞かせへの参加 / 絵本の捉え方 / 保育者の専門性 / 読み聞かせ場面の展開 / 幼児の絵本の選び方 / 活動中のやりとり / 自発的に絵本を読む行為 / 絵本の楽しみ方 / 絵本の読み聞かせ / 幼児と絵本の関わり / 質的研究 / 絵本選び / 絵本の貸し出し / 幼児同士のやりとり / 保育者の認識 / 集団の読み聞かせ / 幼児の参加の仕方
Outline of Research at the Start

5歳児期は幼児教育から小学校へ移行するため重要な役割を担っているが,幼小接続カリキュラムにおける言語活動の役割については不明確な点が多い。
本研究は第1に,幼稚園の5歳児クラスで日々行われている絵本や物語の読み聞かせ場面を観察し,幼児はどのように聴いているか,保育者はどのように援助しているかを明らかにする。そして第2に,読み聞かせ場面における保育者の専門性の定義並びに専門性の発達を促すサポート体制を,保育者の語りから明らかにする。
よって,保育実践での読み聞かせ場面における質の向上のための指標を提供し,さらに幼児期のアプローチカリキュラムにおいて読み聞かせ活動に関する具体的な指導法を提言できる。

Outline of Final Research Achievements

This study focused on the picture books reading scenes in 5-year-old class, to discuss how did the children participate in the scenes and their changes, as well as the teachers’ support and professional.
Over two years, we observed two 5-year-old classes, the children’s utterances were observed in three processes: "before reading," "during reading," and "after reading." The two teachers were aware of the above three processes and developed the scene in the same way, but the specific methods of support were different. In addition, we interviewed nine teachers with different years of experience, to discuss how did they grasp the meaning of picture books and the picture books reading scenes, and what were the triggers to grasp these meanings. It was suggested that the way of thinking differs depending on the number of years of their experience.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、これまであまり明らかにされてこなかった保育現場の絵本の読み聞かせ場面における幼児たちの発話を縦断的に観察し、5歳児クラスの状況や変化を明らかにした。また、保育者の日々の絵本の選び方、絵本や絵本の読み聞かせ場面の捉え方を検討した。経験年数によって捉え方の違いが示唆されたことから、保育者の専門性向上のための知見を提供できたと考える。集団の絵本の読み聞かせ場面は静かな環境ではなく、多声な環境だと示唆されたことから、保育者がその場面を展開する仕方、幼児の発話に対応する方法、さらに絵本の読み聞かせ場面に限らず、絵本を他の活動や場面と繋げていくための視点を提供したと言える。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 5歳児クラスの絵本の読み聞かせ場面の絵本選びとその展開 ー経験年数の異なる2名の保育者に着目してー2021

    • Author(s)
      呂小耘
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 9 Pages: 19-29

    • NAID

      120007131973

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 絵本の貸し出し場面における5歳児の「選び方」の変化2021

    • Author(s)
      呂小耘
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] How Did 5-year-old Children Read Picture Books After Lunch In A Japanese Kindergarten?2021

    • Author(s)
      Xiaoyun LU
    • Organizer
      EECERA 30th conference (ヨーロッパ幼児教育学会第30回大会)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 集団の絵本の読み聞かせ場面における5歳児の反応と保育者の援助の仕方2021

    • Author(s)
      呂小耘
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第31回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 5歳児クラスの絵本の読み聞かせ場面の比較 ー若手保育者とベテラン保育者の場合ー2020

    • Author(s)
      呂小耘
    • Organizer
      国際幼児教育学会第41回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 絵本の貸し出し場面における5歳児同士のやりとりの変容2020

    • Author(s)
      呂小耘
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第30回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 5歳児クラスにおける絵本の読み聞かせ場面に関する検討 ー保育者のねらいと絵本の選び方についてー2019

    • Author(s)
      呂小耘
    • Organizer
      日本保育学会 第72回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] How Did Principals Think About “Picture Books Reading” According To Their ECEC Experiences?2019

    • Author(s)
      Xiaoyun LU(呂小耘)
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association 第29回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 保育者の語りから見えた「絵本の読み聞かせ」の捉え方2019

    • Author(s)
      呂小耘
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会 第29回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi