• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Historical Analysis of Social Relations surrounding Monthly Nursery Picture Books in the 1950s and 1960s

Research Project

Project/Area Number 19K14162
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionOsaka University of Comprehensive Children Education

Principal Investigator

IOKA MIZUHI  大阪総合保育大学, 児童保育学部, 准教授 (20836449)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords月刊保育絵本 / 『ひかりのくに』 / 『保育』 / 豊田次雄 / 絵本観 / 子ども観 / 保育 / 家庭教育 / 絵本 / 幼児童謡 / 幼児童話 / 童謡 / 保育絵本 / ひかりのくに / 母親 / 子どもの文化 / 社会関係 / 教育観
Outline of Research at the Start

本研究は、第二次世界大戦後、保育絵本がその普及過程においてどのように意味づけられ、活用されたのかを明らかにするものである。保育絵本は、幼稚園や保育所へ直販されることが多かったがゆえに、つくり手や売り手、保育者、母親などの多様な期待や思惑をうつし出し、またそれらを伝達する役目を担いながら、出版社から保育現場へ、そして家庭へと受容された。本研究では、こうした様々な立場の大人たちが保育絵本やその主たるよみ手である子どもにどのような眼差しを注ぎ、また保育絵本をめぐっていかなる相関関係を築いたのかを探る。このことにより、絵本が保育や教育の場で今日ほどに重要視されるようになる歴史的経緯を詳らかにする。

Outline of Final Research Achievements

This research focuses on the monthly nursery picture book “Hikari no Kuni”(1946-), especially issues published from the 1950s to the 1960s. I examined what kind of social relationships were established through the direct sales system to kindergartens and other childcare facilities. Then, I also investigated what kind of views on picture books and children were formed during this process.
As a result, the prehistory of foundation of “Hikari no Kuni”, published just after World War II, and the background of its spread become clear. This research also revealed how the publisher approached to mothers and teachers through separate appendixes for mothers and the specialized magazine “Hoiku”. They repeatedly explained the importance of picture books in early childhood, gave instructions on how to use picture books, and encouraged to use them in early childhood education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

以下の2点が挙げられる。1つ目は、月刊保育絵本が幼稚園や保育所への直販システムのもとで普及することに着目し、絵本と子どもに対する様々な立場の人々の関与や相互の関係性を研究の俎上に載せたことである。このことによって、月刊保育絵本の研究が絵本史のみならず教育史や子ども史の解明にも有効であることを示した。2つ目は、『ひかりのくに』を扱うことで、まだ蓄積が十分でない戦後の月刊保育絵本の研究に貢献したことである。1960年代にかけての相次ぐ創刊や復刊は、園や家庭における絵本の普及を後押しし、保育者や保護者への絵本観に変化を促したことを明らかにすることができた。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2024 2023 2022 2021 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 月刊保育絵本『ひかりのくに』における編集長・豊田次雄の果たした役割2024

    • Author(s)
      井岡 瑞日
    • Journal Title

      世界子ども学研究会紀要〈Halcyon〉

      Volume: 11 Pages: 31-41

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育絵本に対する母親の働きかけについての歴史的考察―1960年代の『ひかりのくに』別冊付録を手がかりとして―2021

    • Author(s)
      井岡 瑞日
    • Journal Title

      子ども社会研究

      Volume: 27 Pages: 185-205

    • NAID

      40022645105

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 『ひかりのくに』編集長・豊田次雄の仕事 にみる月刊保育絵本の歴史的位置づけ2022

    • Author(s)
      井岡瑞日
    • Organizer
      絵本学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 保育絵本をめぐる母役割についての歴史的考察 ―1960年代の「ひかりのくに」を中心に2019

    • Author(s)
      井岡瑞日
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 実践につなぐ教育原理 教育・保育をひらく2024

    • Author(s)
      阿部孝(編)、井岡瑞日ほか
    • Total Pages
      179
    • Publisher
      みらい
    • ISBN
      9784860156282
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 子どもの未来を拓く「教育原理」2023

    • Author(s)
      村井尚子、森久佳、岩槻知也、宮崎元裕、青木佳代、柴田賢一、井岡瑞日、草野舞
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      青踏社
    • ISBN
      9784902636703
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi