• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research of the Relationship between Attention - Seeking Behavior and Its Response in young Children and Its Application to Parenting and Educational Support

Research Project

Project/Area Number 19K14185
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

Hirose Shohei  立命館大学, 総合心理学部, 助手 (20802044)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords注意喚起行動 / 子ども / 行動観察 / 子育て支援 / 教育支援 / 幼児
Outline of Research at the Start

日常的に幼児は「みて」・「みてて」といった他者の注意を得るための注意喚起行動を行う。この注意喚起行動は,幼児の発達に大きな意味を持つ行動であるといえる。しかし,この注意喚起行動がもつ機能を活かした子育て・教育支援への応用には至っていない。そこで本研究課題は,①注意喚起行動とその応答の解明,②注意喚起行動と応答についての仮説検証,③研究成果の整理と子育て支援開発・教育支援の開発,の3段階で研究を実施し,幼児の注意喚起行動の役割や発達的変化,その影響を解明し,研究成果から子育て支援・教育支援への応用を目指す。

Outline of Final Research Achievements

Verbal Attention-Seeking Behaviors observed were "look," "question," "explanation," "call," and "completion report. On the other hand, "presentation" and "pointing" were observed as behavioral Attention-Seeking Behaviors. In addition, "Explanation," "Completion report," and "Questioning" were observed more frequently in the 3-year-old children's class, and "Calling" in the 4-year-old children's class. Attention-Seeking Behaviors showed the function of sharing something in play, which triggered the children to develop and extend their interactions with each other. In addition, there were situations in which the use of alerting behaviors in helping each other facilitate activities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

注意喚起行動は,遊びの中において,5歳児クラスの子どもでは「提案」や「共同作業」のきっかけとなりうることが明らかになり,3歳児クラスの子どもでも,注意喚起行動は多くみられたことから,注意喚起行動を遊びの中でうまく利用できるように,周りが介入することによって,子どもたち自ら遊びの中でのコミュニケーションを広げることにつながると考えられる。また,注意喚起行動は,異年齢交流という年少の子どもに接するコツを見せたり,伝え合ったりする場面においても機能しており,年長の子どもが年少の子どもたちへの思いやりや責任感などの学びを得るための経験を支える行動であると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Presentation (12 results)

  • [Presentation] 2歳児クラスの子どもと保育士の遊び場面でのやりとりの検討-「見せる」行動に着目した事例の考察から-2022

    • Author(s)
      廣瀬 翔平・園田和子・園田裕紹
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児のモノのやりとりにみられる特徴-3歳児クラスと5歳児クラスの比較-2021

    • Author(s)
      廣瀬翔平・小林優花・園田和子・園田裕紹・矢藤優子
    • Organizer
      第17回子ども学会議
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 5歳児クラスの幼児による1歳児クラスの乳児への靴履かせ場面の観察-異年齢交流場面における養育的行動の観察-」日本子育て学会2021

    • Author(s)
      廣瀬翔平・小西澄佳・園田和子・園田裕紹・矢藤優子
    • Organizer
      日本子育て学会第13回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 泥団子作り場面における幼児間のコミュニケーションの検討2021

    • Author(s)
      廣瀬 翔平
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Rey複雑図形の描き順に影響する損傷部位と認知機能の探索―脳腫瘍患者の描画検討―2020

    • Author(s)
      依光 美幸・塚田 賢信・天野 京子・長尾 卯乃・幕内 充・ 矢藤 優子・廣瀬 翔平・山田 良治
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 製作場面における幼児の注意喚起行動の役割の検討2020

    • Author(s)
      廣瀬 翔平
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第30回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生における共有行動が会話の展開に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      廣瀬翔平・中妻拓也
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 製作遊び場面における幼児の注意喚起行動の行動目録2019

    • Author(s)
      廣瀬翔平・園田和子・園田裕紹・矢藤優子
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児は遊びの中でどのような会話をするのか-砂遊び場面の観察による検討-2019

    • Author(s)
      廣瀬翔平・園田和子・園田裕紹
    • Organizer
      第16回日本子ども学会議学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 集団生活場面において幼児が関心をもつ周囲の事象-幼児が「みせて」という場面の観察-2019

    • Author(s)
      廣瀬翔平
    • Organizer
      日本子育て学会第11回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 製作遊びを通しての幼児のコミュニケーション-3歳児クラスと4歳児クラスの比較-2019

    • Author(s)
      廣瀬翔平
    • Organizer
      乳幼児教育学会第29回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 遊びの中での子どもの会話-砂遊び場面の観察による検討-2019

    • Author(s)
      廣瀬翔平・園田和子・園田裕紹
    • Organizer
      2019年度立命館大学人間科学研究所年次総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi