Project/Area Number |
19K14194
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
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Research Institution | Kindai University Kyushu Junior College |
Principal Investigator |
Tarumi Naoki 近畿大学九州短期大学, 保育科, 教授 (10581473)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
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Keywords | インクルーシブ保育 / 事例研究 / 子ども理解 / 保育者のまなざし / 保育者の行為 / 保育者の信念 / 前向きな態度 / 保育者の経験 / 保育者 / 経験 / 信念 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、多様な子どもの存在を前提としたインクルーシブな保育の質的向上を目指すため、保育者(保育士・幼稚園教諭・保育教諭)に注目する。そして保育者が、インクルーシブ保育に「前向きな態度」をもつ条件を明らかにすることを目的とする。 インクルーシブ保育の実現には、保育者の「前向きな態度」が重要である。しかし、海外の学校現場においても、教師がインクルージョンに対し「中立か、消極的な態度」を有しているとの報告がある。障がい児との「統合保育」の経験の蓄積のある保育現場に着目し、いかにしてインクルーシブ保育に「前向きな態度」が形成されるか?を解明する。
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Outline of Final Research Achievements |
This study reviewed literature related to inclusive childcare in international journals. Unlike Japanese research, which focuses solely on children with disabilities, the reviewed literature includes diverse subjects such as cultural and linguistic minorities, revealing differences compared to Japan’s emphasis on childcare for children with disabilities. The investigation also identified the effectiveness of encompassing the entire organizational culture when considering "positive conditions" for inclusive childcare. Furthermore, it highlighted that the "plasticity of perspective," which continuously renews the image of children, serves as a catalyst for reconstructing childcare practices. This approach demonstrates that inclusive childcare can act as a critical opportunity to deconstruct superficially inclusive practices that primarily preserve those intended for typically developing children.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は、インクルーシブ保育に「前向きな態度」の条件が組織的条件に左右されるという仮説を質的な調査研究から見出したことである。具体的には、子どもの主体的な活動とインクルーシブ保育実践との親和性の高さに着眼する視点を導出した。また、インクルーシブ保育研究の今後の課題を文献研究から抽出することで、後続研究に寄与し得る成果を得た。
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