• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A theoretical and practical study on competence-oriented science lesson design

Research Project

Project/Area Number 19K14198
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

ENDO Yusuke  筑波大学, 人間系, 助教 (80759051)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教科教育 / 科学教育 / コンピテンシー / 授業開発 / ドイツ / 理科授業
Outline of Research at the Start

今後日本でも広まりが展望されるコンピテンシー指向の理科授業改善に向け、本研究では、ドイツの先進事例の特徴解明を図りつつ、その成果を反映させ、日本におけるコンピテンシー指向の理科授業デザインの理論と実践に関する基礎知見を得ることを目的とする。この目的を達成するため、文献・実地調査によるドイツの科学授業デザインの特徴解明、その成果を活かした日本の中学校におけるコンピテンシー指向の理科授業デザインの開発、授業実践の実施と質問紙調査等による有効性の検証、そして総括による基礎知見の導出という流れで研究全体を遂行する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to gain useful knowledge about competence-oriented science lesson design. The focus was placed on German science education, where advanced efforts are being made, and some of the characteristics of the competencies to be developed and the structure of science classes were elucidated. In particular, the significance of the "context" of learning for fostering competencies and the characteristics of the context setting were clarified. Based on these results, a perspective for developing competence-oriented science lesson design was presented.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

国際的にもコンピテンシー指向の科学授業のあり方が様々に問われている昨今にあって、本研究の成果は、そうした議論に種々の示唆を提供し得るものである。とりわけ、資質・能力ベースの改訂ともいわれる学習指導要領の本格実施を迎えた日本では、今後さらなるコンピテンシー指向の理科授業づくりが展望されるところであり、本研究で得られた知見はその端緒を開くものとして、学術的・社会的意義を有している。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] Wandel und Besonderheiten des Verstaendnisses der in der naturwissenschaftlichen Bildung zu entwickelnden Kompetenzen in der Sekundarstufe II in Deutschland: Mit Schwerpunkt auf dem Vergleich der Bildungsstandards fuer die Allgemeine Hochschulreife und der Einheitlichen Pruefungsanforderungen in der Abiturpruefung2022

    • Author(s)
      Yusuke ENDO
    • Journal Title

      Bulletin of Institute of Education University of Tsukuba

      Volume: 47(1) Pages: 15-28

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ESDの視点からみた生活科カリキュラムに関する一考察―ドイツにおける事実教授(Sachunterricht)」のカリキュラムに着目して―2022

    • Author(s)
      遠藤優介
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 36(5) Pages: 77-80

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Characteristics of “Context” Setting in Competency-Oriented Chemistry Education2021

    • Author(s)
      遠藤優介
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 62 Issue: 1 Pages: 49-60

    • DOI

      10.11639/sjst.sp20015

    • NAID

      130008069557

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2021-07-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼小接続の視点からみた生活科における資質・能力の育成ードイツの「事実教授」を手がかりにしてー2021

    • Author(s)
      遠藤優介
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 35(8) Pages: 49-54

    • NAID

      130008055925

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Competency and Capability Development for Science Teacher Training in Japan2020

    • Author(s)
      Yusuke Endo, Yoko Yamamoto
    • Journal Title

      Journal of Southeast Asian Education

      Volume: 1 Pages: 27-38

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 文脈を基盤とした中等化学カリキュラムにおけるスタンダードの開発―基本概念「供与体―受容体」を事例として―2021

    • Author(s)
      遠藤優介、寺田光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] スタンダードに基づく科学教育の展開に関する一考察―ドイツの事例を中心として―2020

    • Author(s)
      遠藤優介、寺田光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校理科におけるモデルの質的変化に基づくモデリングプロセスの分析―物理分野電流単元に焦点を当てて―2020

    • Author(s)
      島亮平、遠藤優介
    • Organizer
      日本理科教育学会第59回関東支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校理科における生徒の仮説の「検証計画立案力」に関する実態2020

    • Author(s)
      宮本輝恵、遠藤優介
    • Organizer
      日本理科教育学会第59回関東支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツにおけるコンピテンシー指向の科学授業構成に関する一考察2019

    • Author(s)
      遠藤優介
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 理科教育におけるレリバンスの要素とその意味―資質・能力の育成に向けた学習の文脈構成の視点から―2019

    • Author(s)
      遠藤優介、寺田光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi