• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing an Educational Program Connecting Science and Mathematics in Africa

Research Project

Project/Area Number 19K14199
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

KOSAKA Masato  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (50773016)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords理科と数学の関連付け / アフリカ / 理数科教育協力 / STEM
Outline of Research at the Start

本研究では,理科と数学を関連付ける4つの方法における授業を具体化するとともに,各授業において育成が目指される資質・能力との関係性を明らかにし,その関係性に基づいた教育プログラムを開発する。そのためにまず,国内外の研究や事例を踏まえ,各方法における授業を具体化する。次に,概念地図法,文脈依存性の調査,パフォーマンス評価の実態把握調査及びその包括的分析によって,各資質・能力の関係性を明らかにする。その後,各資質・能力の関係性に基づき,各授業の構成及び配列を検討し,教育プログラムを開発する。

Outline of Final Research Achievements

The objectives of this study are developing the lessons based on the four methods to connect science and mathematics, clarifying the relationship between each lesson and the competencies to be fostered, and developing an educational program. The lessons focusing on “Newton’s law of cooling”, “Blowguns” and “Vaccinations” are developed. Lesson practices in the Republic of Zambia revealed that the children can develop problem-solving skills and multifaced perspectives. Based on these findings, the educational program was developed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでの理科と数学の関連付けの研究では,目的・方法・調査法・教授法がそれぞれ個別に議論されており,その対応関係には着目されてこなかった。本研究では,目的・方法・調査法・教授法を一貫して捉え,各方法における授業を具体化する。さらに,一貫して捉えることで,各授業において育成が目指される資質・能力の関係性についての考察が可能となり,その成果に基づいた教育プログラムの開発が実現できる。
また本研究の成果は,アフリカにおける教育協力に対して直接的な示唆をもたらすと考える。実際,理科と数学の関連付けを促す教育プログラムの実践はアフリカの生徒に対して実施するものであり,実践的課題への貢献であるといえる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (38 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (11 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 5 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (5 results)

  • [Int'l Joint Research] ナリクレ教員養成大学(マラウイ)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ナリクレ教員養成大学(マラウイ)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 教育科学技術省/ナリクレ教員養成大学(マラウイ)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 教育科学技術省/ナリクレ教員養成大学(マラウイ)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Life Story Analysis of the Longer-term Effects of Kenya’s Strengthening of the Mathematics and Science in Secondary Education Project on the Attitudinal and Behavioural Changes of Former Secondary Students2024

    • Author(s)
      Kosaka Masato、Nakawa Nagisa
    • Journal Title

      African Journal of Research in Mathematics, Science and Technology Education

      Volume: - Issue: 1 Pages: 1-12

    • DOI

      10.1080/18117295.2024.2318539

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] マラウイ共和国における教師の専門職学習コミュニティネットワークの構築過程: ナリクレ教員養成大学との協働実践過程に着目して2023

    • Author(s)
      高阪将人、丸山ちさと
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 16 Pages: 219-224

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 家庭科教育と数学教育における教科等横断的視点によるカリキュラム開発の枠組みの提案と授業開発および実践と評価 -中学生の探究授業における三原組織と一次関数の統合-2023

    • Author(s)
      小林久美、中和渚、高阪将人、内村修大、加々美雄太、渡辺快
    • Journal Title

      東京未来大学保育・教職センター紀要未来の保育と教育

      Volume: 10 Pages: 43-51

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] アフリカにおける授業研究コーディネーターの力量形成に向けた研修デザインプロセス: JICA課題別研修「授業研究による教育の質的向上」に着目して2022

    • Author(s)
      高阪将人
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 15 Pages: 201-206

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Discussion on Discipline-based Epistemological Approaches Situated in the Japanese Curriculum and their Relation to the Big Ideas in STEM/STEAM Education2021

    • Author(s)
      松原憲治・高阪将人
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 45 Issue: 2 Pages: 103-111

    • DOI

      10.14935/jssej.45.103

    • NAID

      130008065717

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] PISA 数学的リテラシーと科学的リテラシーの関連性に関する研究 ―「数学的な内容」の4つの領域に着目したPISA2012の二次分析から―2021

    • Author(s)
      渡邊 耕二、高阪将人
    • Journal Title

      宮崎国際大学教育学部紀要『教育科学論集』

      Volume: 8 Pages: 124-135

    • NAID

      120007178556

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Collaborative Lesson Study between Nalikule College of Education and the Nalikule Demonstration Secondary School in the Republic of Malawi and University of Fukui in Japan2021

    • Author(s)
      Masato KOSAKA, Linfeng WANG, Martin SAKALA, Kondwani VWALIKA
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 14 Pages: 235-242

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Primary School Children's Counting and Number Composition Processes from Two Pilot Studies in Urban Schools in Zambia2020

    • Author(s)
      Nakawa, N., Kusaka, S., Kosaka, M., Watanabe, K., Baba, T.
    • Journal Title

      African Journal of Research in Mathematics, Science and Technology Education

      Volume: 24(3) Issue: 3 Pages: 361-374

    • DOI

      10.1080/18117295.2020.1851889

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Co-Creating Teacher Education Reform in Sub-Saharan Africa in Collaboration with Japan: Reflective Lesson Study Initiatives in Malawi and Ghana2020

    • Author(s)
      Masato KOSAKA, Pauline MANGULABNAN, Christopher NYASULU, Thomas ARBOH, Lawrence SARPONG, Charles MAONGA
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 13 Pages: 299-311

    • NAID

      120007034891

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The Development of an Assessment Instrument for Numeracy Competence and its Application to Selected Primary Schools in Zambia2020

    • Author(s)
      BABA, T., NAKAWA, N., NKHATA B., AUTHER M., BARBARA M., EMMANUEL K., KOSAKA M., KUSAKA S., MAMBWE B., NKHALAMO C. J. & WATANABE K.
    • Journal Title

      Zambia Journal of Teacher Professional Growth (ZJTPG)

      Volume: 5(2) Pages: 72-92

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] エジプト・アラブ共和国における教育改革の取り組み: 教師の専門職学習コミュニティ及び教育環境の現状と課題2019

    • Author(s)
      高阪 将人
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 12 Pages: 45-50

    • NAID

      120006825933

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Numeracy Skills in Primary School Education in Zambia:Secondary Analysis of JICA Numeracy Project Data2023

    • Author(s)
      Watanabe, K., Nakawa, N. Kosaka, M., Kusaka, S. Baba, T. & Arthur, M.
    • Organizer
      全国数学教育学会 第59回研究発表会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生が持つ算数と理科の情意面の特徴について―TIMSS2019 中学校 2 年生調査の二 次分析から―2023

    • Author(s)
      渡邊耕二、高阪将人
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期における理科との総合的な算数教育プログラムの開発2023

    • Author(s)
      高阪将人、松尾七重
    • Organizer
      日本数学教育学会 第11回春期研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] The connection between Zambian children's informal play and mathematics2023

    • Author(s)
      Nakawa, N. & Kosaka, M.
    • Organizer
      アフリカ教育学会第31回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ザンビア共和国の初等教育における児童の計算方略に関 する研究2023

    • Author(s)
      渡邊耕二、高阪将人、中和渚、日下智志、馬場卓也
    • Organizer
      アフリカ教育学会第31回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Effectiveness of Kenya’s Strengthening of Mathematics and Science in Secondary Education Project on students’ attitudes and behaviours: A qualitative analysis from the long-term perspective2022

    • Author(s)
      Masato KOSAKA & Nagisa NAKAWA
    • Organizer
      31st Annual Conference of the Southern African Association for Research in Mathematics, Science and Technology Education
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 算数と理科における「量」の指導内容の関連性2022

    • Author(s)
      渡邊耕二, 堀友歌, 高阪将人
    • Organizer
      日本科学教育学会第46 回年会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 資質・能力の育成を重視する教科等横断的な学びとしてのSTEM/STEAM 教育:各教科等の「見方・考え方」に注目して2021

    • Author(s)
      高阪将人, 松原憲治
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の小学生が持つ算数と理科の情意面の特徴について ―TIMSS2019 小学校4 年生調査の二次分析から―2021

    • Author(s)
      高阪将人, 渡邊耕二
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 幼稚園教育要領解説における科学的探究心に関する内容の変化についての探索的分析2021

    • Author(s)
      中和渚, 高阪将人, 松原憲治
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Historical changes of kindergarten curriculum in Japan from the perspective of scientific investigation, the transition to primary school and holistic learning2021

    • Author(s)
      Kosaka, M, Nakawa, N
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association(EECERA)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 理数科教育における批判的思考力育成に関する研究 -理科と数学の関連付けの類型と範例性-2020

    • Author(s)
      高阪将人
    • Organizer
      日本数学教育学会 第8回春期研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 我が国の生徒が持つ理科と数学の学力の関連性について―PISA2012 の二次分析による国際比較から―2020

    • Author(s)
      高阪将人・渡邊耕二
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Examining the Connection between Mathematics and Science at the Secondary School Level in Malawi: Focusing on the Level of Integration2020

    • Author(s)
      Kosaka, M., Nkhata, J. & Chinomba, E.
    • Organizer
      27th Annual Conference of the Southern African Association for Research in mathematics, Science and Technology Education
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Examining the How Students Connect Mathematics and Physics Concepts: The Case of Grade 12 Students in Three Secondary Schooled in Malawi2019

    • Author(s)
      Justus NKHATA & Masato KOSAKA
    • Organizer
      アフリカ域内理数科教育会合(COMSTEDA)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 資質・能力の育成を目指す教科横断的な学習としてのSTEM教育2019

    • Author(s)
      高阪将人・松原憲治
    • Organizer
      2019年度数学教育学会秋季例会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 我が国の生徒が持つ理科と数学の学力の関連性について ―PISA2012の二次分析から―2019

    • Author(s)
      高阪将人・渡邊耕二
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Examining Secondary Students’ Achievement in Liner Equation in Mathematics and Physics in Malawi2019

    • Author(s)
      Masato KOSAKA, Justus NKHATA & Enoch CHINOMBA
    • Organizer
      43rd Annual Meeting of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME 43)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] グローカルな社会・時代における算数数学教育2022

    • Author(s)
      高阪将人(分担執筆) 馬場 卓也・内田 豊海・中和 渚・福田 博人・服部 裕一郎 (編著)
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      学術研究出版
    • ISBN
      9784910733654
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] Children’s Creative Inquiry in STEM2022

    • Author(s)
      Kenji MATSUBARA, Masato KOSAKA & Yoshimi KOBAYASHI (Chapter writing) Karen Janette Murcia, Coral Campbell, Mathilda Marie Joubert, Sinead Wilson (Eds.)
    • Total Pages
      364
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9783030947231
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 国際教育開発入門2020

    • Author(s)
      馬場 卓也、清水 欽也、牧 貴愛、中里 春菜、池田 秀雄、平川 幸子、下田 旭美、小塚 英治、中和 渚、河原 太郎、高阪 将人
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      ブックウェイ
    • ISBN
      9784865844559
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 「第7章 プロジェクト"小社会における家族支援"」、「第8章 プロジェクト"私たちの地域社会"」Ole Skovsmose 著、馬場卓也 監訳 『批判的数学教育の哲学 数学教育学の新しい地平』2020

    • Author(s)
      高阪将人 (分担翻訳)
    • Total Pages
      317
    • Publisher
      丸善プラネット
    • ISBN
      9784863454507
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「第3章 世界の算数・数学教育」守屋誠司 編著 『小学校指導法 算数』pp.38-49.2019

    • Author(s)
      高阪将人
    • Total Pages
      249
    • Publisher
      玉川大学出版
    • ISBN
      9784472405761
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi