• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Connection of the construction of dialogue interaction model and extraction of lesson design principles to deepen math learning

Research Project

Project/Area Number 19K14204
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

Matsushima Mitsuru  香川大学, 教育学部, 准教授 (70804128)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords対話の相互作用モデル / 専有 / 民主主義 / 社会文化的アプローチ / 拡張した記号の専有と使用のモデル / 授業デザイン原則 / 学級文化 / 民主主義的能力 / 対話 / 知識構築 / 学習共同体 / 文化 / 算数・数学学習の深化 / Commognition
Outline of Research at the Start

本研究は理論研究と実践研究を往還させたデザイン研究であり、学級内のすべての子どもが対話に参加し、算数・数学学習を深めていく学習の実現を目指す。そのために、理論研究として、話し言葉、動作等を組み込んだ対話の相互作用モデルを構築する。
実践研究としては、このモデルを基盤として授業実践を行う。同一授業内でより算数・数学学習が深まったグループとそうでないグループを比較考察して要因を抽出し、再実践・再分析を続けていく。この実践と分析のサイクルを繰り返すことで、目的とする授業を実践するための授業デザインを修正し続ける。またこの継続的な分析から理論的な示唆を得て、対話モデルの修正も試みる。

Outline of Final Research Achievements

By focusing on the concept of appropriation, the author constructed, modified and published a dialogue interaction model. And 6 points of appropriation characteristics were clarified. Dynamic composition, mutual composition, constraint and deviation, intersubjectivity and reflective thinking, appropriateness, and creativity.
Based on the lesson study, the author extracted "means for all children to participate in the dialogue". Based on the fact that 1/4 of them were related to democracy in the class, the author defined the democracy ability of the individual and extracted 3 concrete methods of mathematics learning to realize democracy. They are about open-ended, values, and dialogue multidimensional values.
The author interacted theoretical and practical research and published the research processes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の目的1に関して,対話の相互作用モデルを構成,修正し公表したことは意義があると考えられる。この対話の相互作用モデルを基に毎日の算数・数学学習を教師がデザインすることで,すべての子どもが対話によって算数・数学の学びを深める学習を実現できる可能性が高まるからである。
目的2に関して,学級文化に着目し,算数・数学学習において民主主義を実現することは,すべての子どもが対話によって算数・数学学習を深めることにつながると考えられる。そのため,授業研究から民主主義を実現する手立てを見いだしたり,その理論的な考察をしたりすることは,授業実践によい効果をもたらすと考えられる。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 小学3年「三角形」における三角形の成立条件の学習に関する研究:幾何ディスコースの発達の理論の立場から2021

    • Author(s)
      松島 充,清水顕人
    • Journal Title

      数学教育学研究

      Volume: 26(2) Pages: 45-57

    • NAID

      40022523037

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Appropriation mediates between social and individual aspects of mathematics education2020

    • Author(s)
      Matsushima Mitsuru
    • Journal Title

      MATHEMATICS TEACHING RESEARCH JOURNAL Special Issue on Philosophy of Mathematics Education

      Volume: 12(2) Pages: 107-117

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 深い算数の学びを実現するためのディスコース分析:コモグニティブコンフリクトの視点から2020

    • Author(s)
      松島 充,鵜川 護
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 41 Pages: 35-47

    • NAID

      120007015528

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 十進位取り記数法のよさの感得のための授業デザイン―ディスコース構造の量的分析から―2020

    • Author(s)
      松島 充,玉木祐治
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 40 Pages: 27-35

    • NAID

      120007011784

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Appropriation mediates between social and individual aspects of mathematics education2021

    • Author(s)
      Matsushima Mitsuru
    • Organizer
      14th International Congress on Mathematical Education, TSG56.
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 民主主義を実現する数学教育:数理科学意思決定の視座から2021

    • Author(s)
      松島 充
    • Organizer
      日本数学教育学会,第54回秋期研究大会発表集録,pp.73-76.
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 専有の視点から見た学習共同体と個の学習者のずれ2021

    • Author(s)
      松島 充,渡辺宏司
    • Organizer
      日本科学教育学会,第45回年会論文集,pp.507-510.
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Appropriation mediatesbetween social and individual aspects of Mathematics Education2021

    • Author(s)
      Mitsuru MATSUSHIMA
    • Organizer
      The 14th International Congress on Mathematical Education
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 数学教育の目的としての民主主義的能力の育成:社会政治的視点からの考察2020

    • Author(s)
      松島 充
    • Organizer
      日本数学教育学会 秋期大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 解不定,解不能を意識した連立方程式に関する数学的活動:アリスモゴンによる授業実践2020

    • Author(s)
      松島 充,山下裕平
    • Organizer
      日本科学教育学会 年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 対話による数学学習の深まりの構造とその過程ー社会文化的アプローチの専有の概念から―2019

    • Author(s)
      松島 充
    • Organizer
      日本数学教育学会 第52回秋期研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] メタルールの発達とその様相-小学校3年「三角形」実践のコモグニション分析から-2019

    • Author(s)
      松島 充,清水顕人
    • Organizer
      全国数学教育学会 第50回研究発表会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 算数科における深い学びに関するコモグニション分析2019

    • Author(s)
      松島 充,堀場規朗
    • Organizer
      日本科学教育学会 第43回年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 数学教育におけるEquityに関する研究動向2019

    • Author(s)
      松島 充
    • Organizer
      全国数学教育学会 第51回研究発表会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 算数・数学授業研究ハンドブック 第3部第5章「研究としての授業研究の実際「学校現場の教員と大学教員の協働」」,pp.226-233.2021

    • Author(s)
      松島 充
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491046068
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 初等教育資料2021年4月号,フロントライン教育研究 算数科における協調的問題解決を実現する学習, pp.88-91.2021

    • Author(s)
      松島 充
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi