• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study of Practical Thinking of Teachers' Unit Development to Promote Learners' Learning

Research Project

Project/Area Number 19K14207
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionFukuoka University of Education

Principal Investigator

SAKAI kiyokata  福岡教育大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (50802849)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords単元展開の様相ー解釈 / D-OODAサイクル / 教師教育 / ActionResearch / 様相図
Outline of Research at the Start

本研究は、単元計画と実際の展開との差異に着目し、教師自ら開発した単元の意味や特徴、子供の関心事やこだわりを適切に捉えて単元展開に生かそうとする実践上の意思決定の姿を明らかにすることを目的としており、教師自ら開発し実践している単元の意味や特徴、なおかつ子供の実質的な学びを客観的に捉えて単元展開の改善に生かそうとする教師の実践的な意思決定の姿を明らかにする。本研究の成果をもとに、「教育の内容等を教科横断的な視点で組み立てていく」カリキュラム・マネジメントの実質化へ発展させることが可能となる。

Outline of Final Research Achievements

With respect to the D-OODA cycle model, the influence of D=learning design in particular on the subsequent 00DA was clarified. Regarding the "aspect-interpretation" framework, the structural overview of the unit was illustrated (= aspect diagram) based on the perspectives of [flow of the unit: planning and practice], [main words and actions of the children], and [main actions of the teacher], and further improved as a framework for analysis and examination (interpretation) of relationships in which the unit is generated and developed. The following is a summary of the results of the study. As for the aspect-interpretation of the unit, we were able to present the materials for "aspect-interpretation of the unit" as an elaborated aspect diagram. It became clear that the "Aspects-Interpretation" of the unit was a factor that contributed to the improvement of the teachers' subsequent development of the unit and the improvement of their teaching.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、こでまでブラックボックスであった単元展開の際の教師の実践的思考を、「単元の様相―解釈」(様相図の分析)を通して、Design(デザイン)Observe(観察)Orient(方向付け)Decide(決心)Act(実行)のプロセスにおいて、個々の学習者に柔軟に対応しつつ意思決定を行っていることを明示した。
また、ActionResearchのとして、大学教員の教育現場の教師に対するアドバイスや示唆について、学習者の特性と学習内容の関連性を捉えて学習内容の生成・発展する実際を示すことを通して、教員養成課程のカリキュラム改善に寄与することになった。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 教職大学院学卒者対象科目「授業づくりの理論と質的研究の基礎」において 育成される資質・能力に関する考察2022

    • Author(s)
      坂井清隆 青山之典 主税保德
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教育学研究科教職実践専攻(教職大学院)年報

      Volume: 第12号 Pages: 43-56

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師の単元展開における実践的思考の研究2021

    • Author(s)
      坂井清隆
    • Journal Title

      福岡教育大学研究紀要

      Volume: 70

    • NAID

      120007002353

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] D-OODAループを取り入れた教育実践に関する研究2021

    • Author(s)
      坂井清隆
    • Journal Title

      福岡教育大学教職大学院年報

      Volume: 第11号

    • NAID

      40022602706

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 社会科全国大会佐賀大会における赤松小の取り組みとその意味について2022

    • Author(s)
      坂井清隆
    • Organizer
      福岡社会科教育実践学会 第13回研究発表大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会科単元展開における教師の実践的思考と子どもの学びに関する考察2020

    • Author(s)
      坂井清隆
    • Organizer
      教育方法学会第56回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の単元展開の実践的思考の研究2019

    • Author(s)
      坂井清隆
    • Organizer
      教師教育学会第29回研究大会(岡山大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校社会科において市民の育成はいかに具現化されるか2019

    • Author(s)
      坂井清隆 岡田泰孝 梅澤真一 岡田了祐 水山光春
    • Organizer
      全国社会科教育学会 第68回全国研究大会(島根大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi