• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical research for the construction of a Japanese language class model that fosters reflective and productive critical thinking skills.

Research Project

Project/Area Number 19K14208
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionThe University of Shimane

Principal Investigator

Koga Yoichi  島根県立大学, 人間文化学部, 准教授 (00805062)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords批判的思考 / 論理的文章 / 中学校 / 教師の学習 / 学校司書 / 批判的思考力 / 探究 / 国語科教師 / 高次の協働 / 論理的な文章 / 探究的な授業 / 国語科授業
Outline of Research at the Start

新学習指導要領では、予測困難なこれからの社会において、互いの個性や多様性を大切にしつつ、協同で問題を解決していくことのできる子どもの育成が求められている。その中核をなす資質・能力の1つが、「反省的で生産的な批判的思考力」である。
本研究では、その育成の中心を担う国語科授業、とりわけ論理的文章の読みの授業を対象に、反省的で生産的な批判的思考力育成のための授業モデルを構築する。そのために、上記の批判的思考が発揮された姿を論理的文章の読みの技能へと具体化し、その学習過程を解明したうえで、継続的な授業開発と効果検証を行う。カリキュラムや教師の役割にまで考察の幅を広げ、授業モデルとしての集約を目指す。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a teaching method for fostering "reflective and productive critical thinking skills" and to construct a Japanese language class model that includes the role of the teacher, targeting instructions on reading expository texts. In order to achieve this purpose, the following research results were obtained, mainly targeting junior high school students.
(1) Clarification of the process of understanding arguments in expository texts and the role of teachers, (2) Clarification of the process of forming reflective and productive critical thinking skills and the role of teachers, (3) Clarification of the planning process of Japanese language classes through collaboration with school librarians, and (4) Examination of the possibility of developing critical thinking skills through lessons in reading literary texts.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の主な学術的意義の一つ目は、反省的で生産的な批判的思考力の形成過程や、そのための指導方法や教師の役割について、臨床的な水準で解明を図った点である。二点目に、そうした授業を国語科教師が構想できるようになるための方法として、学校司書と協働することの意義を提示した点である。
反省的で生産的な批判的思考力は、予測困難な社会を生き抜く学習者を育てるために、全ての教科学習において身に付けさせるべき資質・能力となっている。本研究の社会的意義は、そうした教育の中核を担う国語科授業を対象として、教師が授業を構想・実践する際に活用可能な授業モデルや人的資源の所在を示した点にある。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 1 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 説明的文章の読みの学習指導の充実に向けて2023

    • Author(s)
      古賀洋一
    • Journal Title

      公開講座ブックレット 国語科における「論理」教育の射程

      Volume: 13

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校国語科教科書における比べ読み単元の検討ー説明的文章を対象としてー2023

    • Author(s)
      古賀洋一
    • Journal Title

      島根県立大学松江キャンパス研究紀要

      Volume: 62 Pages: 35-45

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Case Study on Teachers’ Learning through “High-end Collaboration” with School Librarians: Working Towards Developing Inquiry-Based Instruction in the National Language Curriculum2022

    • Author(s)
      古賀 洋一
    • Journal Title

      kokugokakyouiku

      Volume: 91 Issue: 0 Pages: 27-35

    • DOI

      10.20555/kokugoka.91.0_27

    • ISSN
      0287-0479, 2189-9533
    • Year and Date
      2022-03-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 国語科教師と学校司書による「高次の協働」の形成・活性化要因に関する事例的検討―ナレッジ・マネジメントの視点を取り入れて―2022

    • Author(s)
      古賀洋一
    • Journal Title

      島根国語国文

      Volume: 14 Pages: 1-18

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 探究的な国語科授業の構想過程における図書館員との「協働」の意義2021

    • Author(s)
      古賀洋一
    • Journal Title

      島根県立大学松江キャンパス研究紀要

      Volume: 60 Pages: 91-100

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 説明的文章の論証理解における修辞的表現への着目2020

    • Author(s)
      古賀洋一
    • Journal Title

      論叢 国語教育学

      Volume: 16 Pages: 34-51

    • NAID

      120007017072

    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 説明的文章の読解力アセスメントの構成概念と情報提供内容の検討―読みに困難を抱える中高生への個別介入プログラムへの接続の視点からー2023

    • Author(s)
      古賀洋一
    • Organizer
      第22回中国・北九州地区国語教育学研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 自己探究力の基礎を育てる文学的文章の授業実践ーいかにして学習者は概念的探究のプロセスを自覚するか?ー2022

    • Author(s)
      古賀洋一・中井悠加
    • Organizer
      第142回全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 国語科教師と学校司書との「高次の協働」の形成要因に関する事例的検討2022

    • Author(s)
      古賀洋一
    • Organizer
      第18回中国北九州地区国語教育学研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学校司書との「協働」経験を通した教師の学習~探究的な国語科授業の構想に向けて~2021

    • Author(s)
      古賀洋一
    • Organizer
      第140回全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 研究者による国語科実践研究の枠組みと意義の検討~説明的文章の読みの学習指導研究を例として~2021

    • Author(s)
      古賀洋一
    • Organizer
      第141回全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学校司書との「協働」経験を通した教師の学習~探究的な国語科授業の構想に向けて~2021

    • Author(s)
      古賀洋一
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 探究的な国語科授業の構想過程における図書館員との『協働』の意義2020

    • Author(s)
      古賀洋一
    • Organizer
      中国北九州地区国語教育学研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 説明的文章の論証の読みにおける修辞への着目の意味2019

    • Author(s)
      古賀洋一
    • Organizer
      中国・北九州地区国語教育学研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 国語科における『論理』教育の射程~『論理国語』の実施も見据えながら~ 第1回:説明的文章の『論理』の読みの指導の理論と実践2019

    • Author(s)
      古賀洋一
    • Organizer
      第137回全国大学国語教育学会仙台大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 課題研究報告書 国語科教育学を見つめ直し展望する2023

    • Author(s)
      全国大学国語教育学会
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 国語科教育学研究の成果と展望Ⅲ2022

    • Author(s)
      全国大学国語教育学会
    • Total Pages
      580
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863276079
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 一斉授業をハックする2022

    • Author(s)
      スター・サックシュタイン、キャレン・ターウィリガー、古賀洋一、竜田徹、吉田新一郎
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      新評論
    • ISBN
      9784794812261
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 中等国語科教育2021

    • Author(s)
      甲斐雄一郎, 間瀬茂夫
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003570
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 初等国語科教育2021

    • Author(s)
      長田友紀、山元隆春
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003518
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 説明的文章の読解方略指導研究2020

    • Author(s)
      古賀洋一
    • Total Pages
      564
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863275010
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 新たな時代の学びを作る 中学校・高等学校国語科教育研究2019

    • Author(s)
      全国大学国語教育学会
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491037677
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi