• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Way of Changing Students' Naive Theory of Economy to Scientific Theory

Research Project

Project/Area Number 19K14209
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionSendai Shirayuri Women's College

Principal Investigator

LYU GUANGXIAO  仙台白百合女子大学, 人間学部, 講師 (10817604)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords心理志向の経済教育 / 素朴理論 / 経済認識 / 教育方法論 / 科学的理論 / 実験授業 / 社会科教育 / ICTの活用 / 経済的社会化 / 経済学習 / 授業開発 / 経済教育
Outline of Research at the Start

本研究は、「教育方法論の欠如」「心理的知見の不足」といった経済教育の課題を踏まえた上で、経済に関する児童・生徒の素朴理論に注目し、素朴理論の特質と形成原理を調査によって明らかにした上で、素朴理論を科学的理論へと発展させるための教育方法論を開発し、その方法論の妥当性と有効性を実証授業によって検証することで、最終的に心理的知見を取り入れた新しい教育方法論を用いて、児童・生徒にとって切実性と有効性のある経済教育を実現していく。

Outline of Final Research Achievements

As to ensure the effectiveness of economic education in school education, A psycho-oriented theory mainly based on children's economic perception and their economic socialization was developed in this research for fostering economic thinking in social studies class. Based on the validity and effectiveness of psycho-oriented economic education theory, which were examined with surveys and experimental lessons, the importance and utilization of psycho-oriented economic education theory were proposed to the social studies and economic education conducted under the new Guidelines for the Course of Study.
The results of the research were published in five articles and presented at several academic meetings of social studies.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

心理志向の経済教育論の構築と検証によって、まず、学習者の社会的認知と経済的社会化に働きかけることで、経済的思考を形成する社会科授業の構成原理を提案した。具体的には、概念変化に基づく教育的働きかけにより、児童・生徒が自ら素朴理論を可能な限り科学理論へと近づけることによって、科学的探究を行い、最終的に社会事象や経済事象に対する科学的思考を形成するという方略の有効性が実証された。次に、授業研究の方法論の次元において、量的・質的な研究方法を実験授業において具現化し、教育評価や学習評価の観点から、授業分析や児童・生徒の認知的発達の測定方法を提案することができた。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 大学の教職課程におけるICT活用の試み―社会科を中心に―2022

    • Author(s)
      呂光暁
    • Journal Title

      仙台白百合女子大学教職課程研究センター報

      Volume: 1 Pages: 39-47

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 心理志向の経済教育論の展望― 経済教育の課題を踏まえて―2020

    • Author(s)
      呂光暁
    • Journal Title

      白鴎大学教育学部論集

      Volume: 第14巻第1号 Pages: 193-218

    • NAID

      120006847817

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本における社会科教育研究の動向(2019年度)2020

    • Author(s)
      呂光暁
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 第141号 Pages: 84-95

    • NAID

      40022505425

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 経済的思考の特質と育成方法―社会的認知と経済的社会化に着目して―2020

    • Author(s)
      呂光暁
    • Journal Title

      仙台白百合女子大学紀要

      Volume: 第25号 Pages: 33-46

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習指導要領の変化から見た小学校社会科教育の方向性 -経済学習を中心として-2019

    • Author(s)
      呂光暁
    • Journal Title

      白鴎大学教育学部論集

      Volume: 第13巻第2号 Pages: 115-134

    • NAID

      120006847808

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 子どもの社会認識の形成を目指す単元開発―中学校2年生を対象に―2021

    • Author(s)
      呂光暁 金原洋輔
    • Organizer
      日本公民教育学会第31回全国研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習指導要領の変化から見た小学校社会科教育の方向性―経済学習を中心として―2019

    • Author(s)
      呂光暁
    • Organizer
      日本公民教育学会 第30回全国研究大会(福岡大会)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校社会科における経済的思考をどう育成するか ―子どもの社会的認知に着目して―2019

    • Author(s)
      呂光暁
    • Organizer
      日本社会科教育学会第69回全国研究大会(新潟大会)
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi