Theoretical and practical research focusing on non-cognitive skills in science
Project/Area Number |
19K14213
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Nippon Sport Science University |
Principal Investigator |
Unzai Hiroshi 日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 助教 (00806838)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 理科教育 / 教科教育学 / 認知欲求 / 知的謙遜 / 知的謙虚さ / 学習指導法 / 理論の構築過程に基づく学習指導 / 法則の構築過程に基づく学習指導 / 尺度開発 / 理科 / 「理論」の構築過程に基づく学習指導 / 非認知能力 / 叡智 / 質問紙調査 / 指導法の考案 |
Outline of Research at the Start |
非認知能力(たとえば,自己認識,意欲,忍耐力,自制心など)を育成する重要性が高まってきた。そして,日本の教科教育においても,平成29年度に告示された学習指導要領では,育成を目指す資質・能力の1つに「学びに向かう力・人間性等」が明記されたように,非認知能力に注目が集まっている。本研究はこのような非認知能力を理科の文脈で捉え直し,理科における非認知能力を育成するための学習指導法を考案することを目的とする。この目的を達成するために,「1。理科における非認知能力の概念規定」,「2。理科における非認知能力の実態の解明」,「3。理科における非認知能力を育成する学習指導法の考案」という手順で研究を進める。
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Outline of Final Research Achievements |
First, from the viewpoint of the essence of science, this study found "need for cognition in science" and "intellectual humility in science" as attitudes that can be fostered in science. Next, we developed a scale to evaluate the need for cognition in science and elucidated its reality. In addition, we devised a learning and instructional method to cultivate the need for cognition in science, and verified its effectiveness. Similarly, we developed a scale to evaluate intellectual humility in science and elucidated its actual condition. We also devised a learning and teaching method for fostering intellectual humility in science, and verified its effectiveness.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は,教科教育学という視点から,理科で育成可能な態度として「認知欲求」と「知的謙虚さ」を見出したことに学術的意義がある。また,限定的ではあるがそれらの態度を育成する学習指導法の一例を示した。これらの学習指導法を幅広く展開することができれば,知的な活動を楽しめる子供をこれまで以上に増やせる可能性がある。このような意味において社会的意義があると考える。
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Report
(4 results)
Research Products
(6 results)