• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical and practical research focusing on non-cognitive skills in science

Research Project

Project/Area Number 19K14213
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNippon Sport Science University

Principal Investigator

Unzai Hiroshi  日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 助教 (00806838)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords理科教育 / 教科教育学 / 認知欲求 / 知的謙遜 / 知的謙虚さ / 学習指導法 / 理論の構築過程に基づく学習指導 / 法則の構築過程に基づく学習指導 / 尺度開発 / 理科 / 「理論」の構築過程に基づく学習指導 / 非認知能力 / 叡智 / 質問紙調査 / 指導法の考案
Outline of Research at the Start

非認知能力(たとえば,自己認識,意欲,忍耐力,自制心など)を育成する重要性が高まってきた。そして,日本の教科教育においても,平成29年度に告示された学習指導要領では,育成を目指す資質・能力の1つに「学びに向かう力・人間性等」が明記されたように,非認知能力に注目が集まっている。本研究はこのような非認知能力を理科の文脈で捉え直し,理科における非認知能力を育成するための学習指導法を考案することを目的とする。この目的を達成するために,「1。理科における非認知能力の概念規定」,「2。理科における非認知能力の実態の解明」,「3。理科における非認知能力を育成する学習指導法の考案」という手順で研究を進める。

Outline of Final Research Achievements

First, from the viewpoint of the essence of science, this study found "need for cognition in science" and "intellectual humility in science" as attitudes that can be fostered in science. Next, we developed a scale to evaluate the need for cognition in science and elucidated its reality. In addition, we devised a learning and instructional method to cultivate the need for cognition in science, and verified its effectiveness.
Similarly, we developed a scale to evaluate intellectual humility in science and elucidated its actual condition. We also devised a learning and teaching method for fostering intellectual humility in science, and verified its effectiveness.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,教科教育学という視点から,理科で育成可能な態度として「認知欲求」と「知的謙虚さ」を見出したことに学術的意義がある。また,限定的ではあるがそれらの態度を育成する学習指導法の一例を示した。これらの学習指導法を幅広く展開することができれば,知的な活動を楽しめる子供をこれまで以上に増やせる可能性がある。このような意味において社会的意義があると考える。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 小学校理科における「法則」の構築過程に基づく学習指導による知的謙虚さの育成2022

    • Author(s)
      川崎弘作,雲財寛 ,中山貴司
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 63

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Intellectual Humility Scale on Science Education2021

    • Author(s)
      雲財寛,川崎弘作
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 36 Issue: 2 Pages: 21-26

    • DOI

      10.14935/jsser.36.2_21

    • NAID

      130008142993

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2021-12-19
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Redevelopment of the Need for Cognition Scale in Science Education: Based on Item Response Theory2021

    • Author(s)
      中村 大輝、雲財 寛、松浦 拓也
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 45 Issue: 2 Pages: 215-233

    • DOI

      10.14935/jssej.45.215

    • NAID

      130008065625

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Study on Fostering “Need for Cognition” in Elementary School Science: Focusing on Teaching Method Based on the Theory Building Process2020

    • Author(s)
      KAWASAKI Kosaku、UNZAI Hiroshi、NAKAMURA Daiki、ISHIKAWA Yuta
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 61 Issue: 2 Pages: 241-249

    • DOI

      10.11639/sjst.20038

    • NAID

      130007944817

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2020-11-30
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 理科における知的謙虚さ尺度の検討2021

    • Author(s)
      雲財寛,川崎弘作
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会研究報告
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科における人間性に関する基礎的研究 ー知的謙遜に着目してー2020

    • Author(s)
      雲財寛
    • Organizer
      日本教科教育学会第46回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi