Development of effective sleep education programs for school-aged children based on behavioral science
Project/Area Number |
19K14216
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Nagoya Women's University |
Principal Investigator |
Oso Motonori 名古屋女子大学, 文学部, 講師 (60823755)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 睡眠教育 / 睡眠教育プログラム / トランスセオレティカル・モデル / 健康行動理論 / 行動変容 / 尺度開発 / 小学生 / 中学生 / 文献レビュー / インタビュー調査 / 早寝早起き / 文献検討 / 健康教育 / 行動科学 / 生活リズム |
Outline of Research at the Start |
我が国において、児童生徒を対象に睡眠教育を行い、その効果を検証した報告は少ない。本研究は、行動科学に基づいた児童生徒向け睡眠教育プログラムの開発・普及を目的とする。睡眠教育プログラムは、教材および評価に用いる尺度から構成される。教材は、行動科学の理論および養護教諭への聞き取り調査の結果を基に作成する。教材を用いて睡眠教育を実施し、その有効性を評価する。評価には、申請者が開発した早寝早起きに関する変容ステージ尺度、自己効力感尺度、意思決定バランス尺度を用いる。本研究において開発した睡眠教育プログラムの公開により、児童生徒の規則正しい睡眠習慣の確立に寄与することが期待できる。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, sleep education programs based on the transtheoretical model and computational software for the Stages of Change Scale, Self-Efficacy Scale, and Decisional Balance Scale that support “Early to Bed, Early to Rise” among elementary and middle school students were developed. As a result of implementing the sleep education program for elementary and middle school students, a significant increase in “Pros” scores and a significant decrease in “Cons” scores were observed after the class. On the other hand, issues were found regarding the improvement of sleep habits in elementary and middle school students. Further study is needed to develop more effective sleep education programs.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年、効果的な睡眠教育を実施するため、健康行動理論に基づいた睡眠教育プログラムの必要性が指摘されている。本研究の学術的意義は、健康行動理論の一つであるトランスセオレティカル・モデル(以下、TTM)に基づいた小・中学生向け睡眠教育プログラムを開発し、睡眠についてのTTMの構成概念を測定する尺度を「見える化」するソフトを開発したことである。本研究の社会的意義は、これらを小・中学校における教育に活用できる形で公開したことである。本プログラムおよびソフトを活用して睡眠教育を実施・評価することにより、児童生徒の規則正しい睡眠習慣の形成に寄与することが期待できる。
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Report
(4 results)
Research Products
(14 results)