• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Design of active learning program in zoo education for sustainable development

Research Project

Project/Area Number 19K14217
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKindai University

Principal Investigator

MATSUMOTO AKEMI  近畿大学, 生物理工学部, 非常勤講師 (40836566)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords動物園教育 / 能動的学び / ESD / プログラムデザイン / パフォーマンス評価 / 問題解決 / 学社連携 / 観察学習 / 生命概念構築 / SDGs / 質的な評価 / 持続可能性教育 / 学習論 / 対話 / 評価 / 持続可能性 / デザイン
Outline of Research at the Start

教授学習論を踏まえて、学習者の能動的な生命概念構築を支援する、持続可能性に向けた、動物園・水族館における教育プログラムの構築を本研究の目的とする。その方法として、学習者の能動的な学びを支援する「社会構成主義」と、動物園教育が目指す「持続可能性教育」の教授学習論の視点と関連を検証する。カリキュラムデザインの枠組みを作成し、国内外の動物園での教育プログラムの計画、実践、分析等を行う。枠組みの妥当性を検証し、教授学習の視点や方略を精緻化させる。さらに、学習者が構築した生命概念が、学校、家庭、地域、他機関などで関連付けられ、持続可能性に向けた学習活動が地域社会で拡張していく展開を検討する。

Outline of Final Research Achievements

Based on the teaching and learning theory, I constructed the design of an educational programs for sustainability in the zoos, which supports the active learning to construct of the concept of life for learners. I applied the teaching and learning theory of "social constructionism" and "ESD", and made a framework from the viewpoint of evaluation, such as program design centered on performance assessment and problem solving, and key competencies of ESD. Based on this framework, we conducted practical research in collaboration with staff of 10 zoos in Japan. We set educational goals, practiced, and evaluated various programs in situations such as contact, summer school, and school cooperation. As a result, The effect of constructing children's spontaneous thoughts of life was clarified. It also showed an increase in the motivation of staff and organizations for educational activities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

社会教育施設である動物園では、学校向けに多彩な教育プログラムを実施しているが、その評価は十分になされていない。本研究では、現代の教育課題である「学習者主体の能動的な学び」「持続可能性に向けた教育」の教授学習論に基づく枠組みを作成し、動物園における教育プログラムのデザイン構築に援用した。この2つの視点で従来のプログラムや新たな企画をカリキュラムとして再構築し、職員や教師と共に実践と評価をおこなった。学校や社会で重点をおく、子どもの主体的、対話的で深い学びと、持続可能性に向けた教育の実現に寄与した。協働による理論に基づくプログラムデザインの枠組みは他の動物園でも応用可能である。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] Narrative Approach to Zoo Environmental Education Program2021

    • Author(s)
      松本朱実・川口芳矢
    • Journal Title

      Japanese Journal of Environmental Education

      Volume: 31 Issue: 1 Pages: 1_40-51

    • DOI

      10.5647/jsoee.31.1_40

    • NAID

      130008077327

    • ISSN
      0917-2866, 2185-5625
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Enhancing Children's Science Learning in Collaboration with School Teachers and Zoo Staff The Practical Study: Let’s Get to Know a Guinea Pig More!!2021

    • Author(s)
      松本朱実・齋藤愛子・松山薫・山口達也・佐藤真之
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 431-432

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_431

    • NAID

      130008131607

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ESDの視点を入れた動物園教育のデザインと評価-名古屋市東山動物園「名古屋メダカ里親プロジェクト2017」を事例に-2021

    • Author(s)
      松本朱実・水野展敏・内藤仁美・片岡裕貴・今西鉄也・茶谷公一
    • Journal Title

      日本動物園水族館教育研究会誌

      Volume: 第26巻

    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 標本資料を媒介させて子どもの能動的な生命概念構築を支援する動物園教育のデザインと評価-神戸市立王子動物園「動物のからだ探検隊」の事例から-2020

    • Author(s)
      松本朱実・安宅範子・宍戸正芳・山口喜与子・門脇桃香
    • Journal Title

      博物館学雑誌

      Volume: 第46 巻 Pages: 91-100

    • NAID

      40022418967

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Design-Based Research in Zoo Education Using One Page Portfolio Assessment A Practical Study of the School Program “Animal Skelton” at Kyoto City Zoo2020

    • Author(s)
      松本朱実・伊藤英之・瀬古祥子
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 44 Issue: 0 Pages: 555-556

    • DOI

      10.14935/jssep.44.0_555

    • NAID

      130007945531

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校飼育動物を教材化した理科授業2019

    • Author(s)
      松本朱実
    • Journal Title

      初等理科教育

      Volume: 52 Pages: 4-7

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 持続可能性に向けた動物園教育の教授・学習の視点と評価2021

    • Author(s)
      松本朱実
    • Organizer
      全日本博物館学会第47回研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師と動物園職員が継続して支援する子どもの科学学習-「モルもっとなかよくなろう!!」の事例から-2021

    • Author(s)
      松本朱実・齋藤愛子・松山薫・山口達也・佐藤真之
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どものツキノワグマに対するイメージ・気付き・考えの変容-動物園での環境教育プログラムの事例から-2021

    • Author(s)
      松本朱実・荒井雄大・丸山孝作・寺内和典・森敦子・辻本恒徳
    • Organizer
      日本環境教育学会第32回年次大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 対話を基軸とした動物園教育における子どもの生命概念構築-持続可能性に向けた保全教育の観点から-2021

    • Author(s)
      松本朱実
    • Organizer
      日本理科教育学会第32回年次大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] A Survey on Educational Activities for Sustainability in Japanese Zoos2021

    • Author(s)
      Akemi Matsumoto
    • Organizer
      The International Conservation Education Conference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの動物に対する「へー!!」「なんで?」を引き出す学校と動物園を連携させた観察プログラムのデザインと評価2021

    • Author(s)
      松本朱実・小川博久・御園紘光・荒川莉奈・小笠原綾美
    • Organizer
      日本生物教育学会第105回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者の考えに基づく動物園教育の可能性 持続可能性に向けて2021

    • Author(s)
      松本朱実
    • Organizer
      第61回日本動物園水族館教育研究会WEB大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ふれあいを学びの視点で考える2021

    • Author(s)
      松本朱実・下村幸治・井出貴彦・斎藤愛子・松山薫・宮川喜仲・石尾雪乃
    • Organizer
      第61回日本動物園水族館教育研究会WEB大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 世界の野生動物保全を子どもが自分と関わらせて学ぶ 動物園教育プログラムのデザイン -ズーラシアスクールの事例から-2021

    • Author(s)
      松本朱実・ズーラシアスクールプロジェクト
    • Organizer
      日本ESD学会第3回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもが見付ける・比べる・関わる動物園教育のデザイン 小学校第2学年を対象とした「動物園でへー!!を見つけてクイズをつくろう」の事例から2020

    • Author(s)
      松本朱実・小川博久
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ナラティヴを導入した動物園での環境教育プログラムのデザインと評価 ズーラシアどうぶつ教室「あなたとチンプのものがたり」を事例に2020

    • Author(s)
      松本朱実・川口芳矢
    • Organizer
      日本環境教育学会第31回年次大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 一枚ポートフォリオ(OPPA)を用いた動物園教育のデザインと評価 京都市動物園の学校対応プログラム「動物の骨格を事例に」2020

    • Author(s)
      松本朱実・伊藤英之・瀬古祥子
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者の能動的な生命概念構築を支援する持続可能性に向けた動物園教育のデザイン2020

    • Author(s)
      松本朱実
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Narrative Approach to Conservation Education Program “Telling a Story about You and Chimp” at ZOORASIA2020

    • Author(s)
      Akemi Matsumoto, Yoshiya Kawaguchi
    • Organizer
      The 25th International Zoo Educators Association Conference
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 研究者と職員の協働による動物園教育プログラムのデザインと評価2020

    • Author(s)
      松本朱実
    • Organizer
      日本ミュージアム・マネジメント学会第25回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの能動的な生命概念構築を支援する対話を通した動物園教育のデザイン-野毛山動物園出張動物園スクールの事例から-2019

    • Author(s)
      松本朱実・齋藤愛子・森本信也
    • Organizer
      日本理科教育学会第69 回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの能動的な生命概念構築を支援する持続可能性に向けた動物園教育のデザイン2019

    • Author(s)
      松本朱実
    • Organizer
      日本環境教育学会第30回年次大会(山梨)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 職員と研究者が協働で構築したサマースクールプログラム 子どもの自発的な気付きを促すデザインと評価2019

    • Author(s)
      松本朱実・豊橋総合動植物公園動物園職員
    • Organizer
      第60回日本動物園水族館教育研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 市民科学の芽を育む『わかやま生き物クラブ』の活動-地域の自然を『みる・しらべる・つながる』-2019

    • Author(s)
      松本朱実・平井研・大滝真緒・臼井達也
    • Organizer
      関西環境教育学会・日本環境教育学会関西支部合同研究大会2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者の能動的な学びを支援する持続可能性に向けた動物園教育学2019

    • Author(s)
      松本朱実
    • Organizer
      東京大学大気海洋研究所 共同利用研究集会 「水族館における教育とアウトリーチ活動 現状と展望」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi