• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fundamental Research to Develop the Professionality of Fledgling Social Studies Teachers: Focusing on the Formation Support of "Rationale Development"

Research Project

Project/Area Number 19K14221
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionSHUNAN UNIVERSITY

Principal Investigator

Osaka Yu  周南公立大学, 経済学部, 准教授 (30805643)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords社会科教育 / 教師教育 / 教員養成 / 教員研修 / 駆け出し期 / 理論的根拠 / セルフスタディ / メンタリング / 教師教育者 / 社会科教師 / 初任者教師 / rationale development
Outline of Research at the Start

本研究では,①米国における「理論的根拠(rationale)」研究の到達点の解明,②「理論的根拠の発展(rationale development)」を基盤にした教師教育実践のデザインと試行,③教師教育者の自己研究(self-study)のデザインと試行,の3つのプロジェクトを段階的に推進していく。2019年度は,米国における調査・文献収集を通して①の研究を推進する。2020年度は,②「理論的根拠」論に基づく研修,③教師教育者のセルフスタディ研究を並行して実施する。2021年度は,①~③の研究成果を分析・集約し,研修プログラム集などの形で成果を発信する。

Outline of Final Research Achievements

This study was designed to verify the effectiveness of an intervention-based teacher education program designed and implemented based on the results of "rationale" research in the United States, as well as to verify the effectiveness of a self-study designed and implemented to develop the expertise of teacher educators. Through this study, the researcher found that mentoring by university-based teacher educators can function effectively in building the competencies of novice social studies teachers, and also found that institution-based teacher educators can develop their expertise through self-study activities in which they explore their own teaching experiences and verbalize their rationales.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教員養成時代から初任期にかけての「駆け出し」期の社会科教師にとって,実践の核となる「理論的根拠」の形成と,そのための教師教育者による支援が必要不可欠であることが指摘されているが,日本におけるこれらの研究は極めて乏しい状態であった。本研究を通して,大学の教師教育者が卒業後の学生を継続的に支援することの有効性が示唆された。また,社会科教師の養成・研修を担う教師教育者が,自身の専門性開発を開発していくためには,同様の立場や問題意識を有する同僚(同じ職場に限らない)とともに協働的に自身の教師教育実践の背景や根拠を探る「セルフスタディ」の研究方法論が有効に機能することが示唆された。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (32 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 4 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (4 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] Our Search for Shutaisei: Self-Study of Three University-Based Teacher Educators2023

    • Author(s)
      Saito, M., Osaka, Y. & Watanabe, T.
    • Journal Title

      Studying Teacher Education

      Volume: 19(2)予定 Issue: 2 Pages: 1-19

    • DOI

      10.1080/17425964.2022.2137668

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] セルフスタディができる教師を育てる:教師と教師教育者のディスカッション2023

    • Author(s)
      草原和博・渡邉巧・大坂遊・西田めぐみ・齋藤眞宏・夏井一哉・内田千春
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 68 Pages: 655-666

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校基盤の教師教育者が直面する葛藤とは何か:校内研究・研修主任を経験した2名のセルフスタディを通して2023

    • Author(s)
      真加部湧大・篠原嶺・村上聡恵・大坂遊
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 29 Pages: 135-146

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育行政における教師教育者は移行期にどのような葛藤や困難に直面するのか:入職期の研修担当指導主事の語りに着目して2023

    • Author(s)
      大坂遊・櫻井良種
    • Journal Title

      周南公立大学総合研究所紀要

      Volume: 1 Pages: 103-112

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] An Exploratory Study on the Process of Professional Identity Acquisition for Teacher Educators: the Transitions and Difficulties in the Process2022

    • Author(s)
      大坂 遊,泉村 靖治,櫻井 良種,田中 雅子,八島 恵美,河村 真由美
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 28 Pages: 81-91

    • DOI

      10.15027/52348

    • ISSN
      1341-111X
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018393

    • Year and Date
      2022-03-18
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Self-Study for Professional Development of Teacher Educators: Introduction, Localization, and Divergence in the Context of Japanese Society2022

    • Author(s)
      齋藤 眞宏,大坂 遊,渡邉 巧,草原 和博
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 28 Pages: 105-120

    • DOI

      10.15027/52350

    • ISSN
      1341-111X
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018395

    • Year and Date
      2022-03-18
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教師経験の乏しい教師教育者はどのように教師を育てることと向き合うのか:初任期にセルフスタディに取り組んだことの意味2022

    • Author(s)
      大坂遊・渡邉巧・岡田了祐・斉藤仁一朗・村井大介
    • Journal Title

      周南公立大学論叢

      Volume: 1 Pages: 23-46

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師はどのようにCOVID-19を授業化するか:社会科と保健体育科の2人の教師を事例として2021

    • Author(s)
      川口 広美,大坂 遊,金 鍾成,高松 尚平,村田 一朗,行壽 浩司,佐藤 甲斐
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 27 Pages: 49-56

    • NAID

      120007002514

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] How do Japanese teachers become teacher educators in higher education?2020

    • Author(s)
      大坂遊,川口広美,草原和博
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 26 Pages: 87-94

    • DOI

      10.15027/49118

    • NAID

      120006841724

    • ISSN
      1341-111X
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018359

    • Year and Date
      2020-03-20
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 駆け出し教師教育者は自らの実践をどのように形作っていくのか:「理論的根拠」の形成に注目した実践原理の探究2019

    • Author(s)
      大坂遊
    • Journal Title

      教育学研究紀要(CD-ROM版)

      Volume: 65 Pages: 7-12

    • NAID

      40022229817

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 教科教育研究者の社会的責任の果たし方:教育学に背景を持たない3名の欧州研究者の多様性と共通性2019

    • Author(s)
      山田秀和, 草原和博, 川口広美, 大坂遊
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 42 Pages: 41-54

    • NAID

      130007980938

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] セルフスタディができる教師を育てる:教師と教師教育者のディスカッション(ラウンドテーブル)2022

    • Author(s)
      草原和博・渡邉巧・大坂遊
    • Organizer
      中四国教育学会第74回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者・小学校教員養成課程で育成すべき音楽の専門性を問い直す:4名の教師教育者のセルフスタディをとおして(ラウンドテーブル)2022

    • Author(s)
      武島千明・松本進乃助・平山裕基・藤井菜摘・山辺未希・大坂遊
    • Organizer
      中四国教育学会第74回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師教育者(志望者)はどのような専門性開発を期待しているか:広島大学EVRIのPD講座参加者の場合2022

    • Author(s)
      大坂遊・草原和博
    • Organizer
      日本教育方法学会第58回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 駆け出し期の社会科教師は「大学で学んだこと」をどのように意味づけていくのか?:継続的インタビュー調査を通した大学カリキュラムのとらえ直しに着目して2021

    • Author(s)
      大坂 遊
    • Organizer
      全国社会科教育学会第70回全国研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Introduction, localization, and divergence of self-study in the context of Japanese society: Dilemmas of teacher educators2021

    • Author(s)
      Masahiro Saito , Yu Osaka , Takumi Watanabe , Kazuhiro Kusahara
    • Organizer
      ATEE 2021 Annual Conference 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 齋藤 眞宏、渡邉 巧、大坂 遊、草原 和博2021

    • Author(s)
      教師教育者のためのセルフスタディ:研究の歴史・思想から実際まで(5)
    • Organizer
      広島大学教育ヴィジョン研究センター第76回定例オンラインセミナー
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 金 鍾成,渡邉 巧,大坂 遊2021

    • Author(s)
      教師教育者のためのセルフスタディ:研究の歴史・思想から実際まで(3)
    • Organizer
      広島大学教育ヴィジョン研究センター第69回定例オンラインセミナー
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教師教育者が学生に期待する主体性:協働的なセルフスタディを通した批判的考察2020

    • Author(s)
      齋藤 眞宏,大坂 遊,渡邉 巧
    • Organizer
      日本教師教育学会第30回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教師教育者のためのセルフスタディ:研究の歴史・思想から実際まで(1)2020

    • Author(s)
      齋藤 眞宏,大坂 遊,渡邉 巧
    • Organizer
      広島大学教育ヴィジョン研究センター第49回定例オンラインセミナー
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学生・教師の実態から社会科教師の育成を考える2019

    • Author(s)
      大坂遊
    • Organizer
      2019(令和元)年度日本教育大学協会社会科部門関東地区研究会・日本社会科教育学会共催シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 駆け出し教師教育者は自らの実践をどのように形作っていくのか?:セルフスタディを通した「理論的根拠」の形成に注目して2019

    • Author(s)
      大坂遊
    • Organizer
      中国四国教育学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成で「自律的・協働的にカリキュラムをつくる」ことは教えられるのか:生活科の講義における「私(たち)」のセルフスタディ2019

    • Author(s)
      渡邉巧, 大坂遊
    • Organizer
      全国社会科教育学会第68回全国研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 社会科教師教育の常識を問い直す:エビデンスから考える教員養成・教員研修のあり方とは2019

    • Author(s)
      粟谷好子, 石川照子, 大坂遊, 星瑞希, 草原和博
    • Organizer
      全国社会科教育学会第68回全国研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 社会科重要用語事典2022

    • Author(s)
      棚橋 健治、木村 博一
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784183464309
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] オンライン授業の地平:2020年度の実践報告2021

    • Author(s)
      大坂 遊
    • Total Pages
      126
    • Publisher
      雷音学術出版
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 遠隔でつくる人文社会学知:2020年度前期の授業実践報告2020

    • Author(s)
      大坂 遊
    • Total Pages
      172
    • Publisher
      雷音学術出版
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] ポスト・コロナの学校教育:教育者の応答と未来デザイン2020

    • Author(s)
      大坂 遊
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      渓水社
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 教師教育者のためのプロフェッショナル・ディベロップメント講座2022

    • URL

      https://evri.hiroshima-u.ac.jp/professional-development-for-teacher-educators-2022

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] ①「教師教育者のためのセルフスタディー研究の歴史・思想から実際までー(3)」報告記事

    • URL

      https://evri.hiroshima-u.ac.jp/15463

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] ②「教師教育者のためのセルフスタディー研究の歴史・思想から実際までー(1)」報告記事

    • URL

      https://evri.hiroshima-u.ac.jp/12656

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] ③「社会科教科書の執筆者からの挑戦状」ウェブサイト

    • URL

      https://evri.hiroshima-u.ac.jp/chousen_jou

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi