• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Study on Japanese and German Instrumental Music Education for the Realization of Multicultural Coexistence Society

Research Project

Project/Area Number 19K14223
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionShiga Bunkyo Junior College

Principal Investigator

Toyama Ayaka  滋賀文教短期大学, 子ども学科, 講師(移行) (90838971)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords器楽教育 / 初等音楽教育 / 多文化共生 / 国際比較 / ドイツ
Outline of Research at the Start

ドイツにおいて、一部の州の基礎学校(Grundschule)に導入されている器楽教育プロジェクトJeKi「Jedem Kind ein Instrument(どの子どもにもひとつの楽器を)」の実際について、授業の運営方法、カリキュラム及び指導法の在り方を研究する。当プロジェクトは、音楽教育を通じて多様化する価値観を共有し、共存社会の実現を目指す組り組みであり、実際の授業展開や運用について現地視察を行うことで成果や課題、今後の発展性を検討する。
また、実態分析より教育効果を明らかにし、日本国内における器楽学習への適用可能性を検討し、音楽を通じた多文化共生教育の在り方を提案する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to obtain suggestions on the philosophy, teaching methods, and educational practices of music education in Japan through a comparative study on Japanese and German efforts toward multicultural coexistence in music education.
The project "Jedem Kind ein Instrument", an instrumental music education project introduced into a basic school in Hamburg, Germany, was the subject of this study, and the nature of classroom management methods, curriculum, and teaching methods were investigated.
The similarities and differences between the Japanese and German educational contents and systems were analyzed to clarify the significance of allowing children to experience cultural activities in public education. In addition, the direction of multicultural education through music was proposed from a theoretical perspective.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

JeKi プロジェクトは、基礎学校2年生以上の子ども一人に一つの楽器を与え、その演奏技能を学校教育の枠組みの中で習得させる器楽学習である。主に移民の子どもたちへの文化的学習の促進を目的とし、2007年以降、類似する音楽教育プロジェクトがドイツ各州の基礎学校で導入されるようになった。これらの音楽教育プログラムは、いずれも学校と外部機関のパートナーシップによる組織的な仕組みのもとに運用されている。本研究では、ドイツの教育実践から得た知見に基づき、音楽を通じた多文化共生教育のカリキュラム開発と指導法のあり方を提案するとともに、教育機関と地域社会との連携による教育実践モデルを構築した。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] Theoretical Study of “Community Music” Based on “Community Music” by L. Higgins2022

    • Author(s)
      藤山あやか
    • Journal Title

      紀要 = BULLETIN OF SHIGA BUNKYO JUNIOR COLLEGE

      Volume: 24 Pages: (63)-(69)

    • DOI

      10.32125/00000088

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1656/00000088/

    • Year and Date
      2022-03-22
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「コミュニティミュージック」の概念と類型化 ―英国・ドイツ・日本の実践例を踏まえて―2022

    • Author(s)
      藤山あやか
    • Journal Title

      地域文化教育学会論叢

      Volume: 9,10 Pages: 19-26

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Theory and Practice of “Community Music” An Analysis of International Culture Events in Shiga Prefecture, Japan2021

    • Author(s)
      藤山あやか
    • Journal Title

      紀要 = BULLETIN OF SHIGA BUNKYO JUNIOR COLLEGE

      Volume: 23 Pages: (25)-(33)

    • DOI

      10.32125/00000072

    • NAID

      120007039031

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1656/00000072/

    • Year and Date
      2021-03-20
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Approaches to Music Education in Germany for multicultural coexistence support Overview of the “ JeKi ” Project in Hamburg2020

    • Author(s)
      藤山あやか
    • Journal Title

      紀要 = BULLETIN OF SHIGA BUNKYO JUNIOR COLLEGE

      Volume: 22 Pages: (29)-(38)

    • DOI

      10.32125/00000056

    • NAID

      120006846383

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1656/00000056/

    • Year and Date
      2020-03-20
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 「コミュニティミュージック」の理論的視点 ー我が国の学校と地域を結ぶ教育プログラムの開発に向けてー2021

    • Author(s)
      藤山あやか
    • Organizer
      全国大学音楽教育学会第36回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 我が国における多文化共生を目指す音楽活動の現状と課題 ー「コミュニティミュージック」の概念に基づく教育実践に向けてー2021

    • Author(s)
      藤山あやか
    • Organizer
      全国大学音楽教育学会中・四国地区学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「コミュニティミュージック」の理念に基づく保育・初等音楽教員養成カリキュラム構築への試み2021

    • Author(s)
      藤山あやか
    • Organizer
      埼玉大学・千葉大学・横浜国立大学音楽教育合同ゼミナール
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツ・ハンブルク州における器楽教育の実際について -JeKiプロジェクトの事例から-2019

    • Author(s)
      藤山あやか
    • Organizer
      全国大学音楽教育学会第35回全国大会〈札幌大会〉
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツの音楽教育における多文化共生に向けた取り組み -ハンブルク州 JeKi プロジェクトの事例から-2019

    • Author(s)
      藤山あやか
    • Organizer
      全国大学音楽教育学会令和元年度中・四国地区学会研究発表
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi