• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Improving Mathematics Lesson in Developing Countries with a Focus on Teachers' Assessment Literacy

Research Project

Project/Area Number 19K14225
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

ISHII HIROSHI  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (50734034)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教師の評価力 / 授業改善 / 途上国教師 / 児童生徒の視点 / パフォーマンス評価 / アセスメント・リテラシー / 評価力向上プログラム
Outline of Research at the Start

開発途上国では、教育の質的向上が目指され、授業研究や生徒中心型の教授法の導入、カリキュラム改訂などが行われてきている。しかし、我が国の教師の様に生徒の学習状況を反省的に捉えることによる授業改善が進んでいないことが指摘されている。開発途上国では評価力の低い教師が多く、生徒の実態を適切に捉えることができないことが、生徒主体の授業実践を阻んでいる要因として考えられる。
そこで本研究では、生徒の学習状況を反省的に捉えることによる授業改善の枠組みや、教師の評価力を向上させるための研修プログラムを開発する。その上で、それらを関連付けながら、今後の開発途上国における授業改善の方向性について考察する。

Outline of Final Research Achievements

The study examined the formation process of practical knowledge (PPK) among African mathematics teachers participating in JICA training. It explored a framework for improving teaching through a reflective view of students' learning situations and revealed that PPK arises irregularly in a complex mixture of interactions.
The study also highlighted the limitations of current learning assessments and indicated the need for new assessment methods. In joint research, we collaborated with international students from Indonesia, the Philippines, and Fiji to enhance mathematics education, demonstrating that Japanese educational methodology is effective in other countries as well. In particular, the importance of the problem-solving approach and performance assessment was emphasized.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は、異なる国の教員との共同研究を通じて数学教育に関する知識や実践を発展させ、教育の質を向上させたことである。一つ目の研究では、開発途上国の教員や学生を対象に、問題解決型授業の実践的知識(PPK)の形成プロセスを調査し、評価力の低い教師が適切な授業を行う障害を明らかにした。二つ目の研究では、学習評価の基礎的な研究として、ペーパーテストの可能性と限界を考察した。これらの研究成果は、教師の評価力向上や授業改善のための新たな評価手法の必要性を示唆し、留学生との共同研究を通じて、日本の算数教育や学習観に異なる視点からアプローチすることができた。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2023 2022 2021 2019 Other

All Int'l Joint Research (5 results) Journal Article (14 results) (of which Int'l Joint Research: 10 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 13 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Gaselo central school(ブータン)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Penang sangam primary school(フィジー)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Lasal tech academy, INC(フィリピン)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Nakele Combined School(ナミビア)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Holy Faithful Obedient Elementary School(インドネシア)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 開発途上国教師が捉える日本の算数教育の特徴-教員研修留学生5名の成果論文をもとに-2023

    • Author(s)
      石井 洋
    • Journal Title

      数学教育学研究

      Volume: 29(1) Pages: 119-129

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教員研修留学生の算数・数学科における学習観の変容-附属小・中学校での授業観察をとおして-2023

    • Author(s)
      石井 洋
    • Journal Title

      国際地域研究

      Volume: Ⅴ Pages: 78-91

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本の数学授業におけるICT活用 : 授業観察と教師の視点2023

    • Author(s)
      DORJI Nidup, ISHII Hiroshi
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要. 教育臨床研究編

      Volume: 73 Issue: 1・2 Pages: 215-230

    • DOI

      10.32150/00010862

    • ISSN
      2758-3902
    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1807/00010862/

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] フィジーで日本の数学教育システムを導入するために2023

    • Author(s)
      DEEPAK Datt, ISHII Hiroshi
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要. 教育臨床研究編

      Volume: 73 Issue: 1・2 Pages: 203-214

    • DOI

      10.32150/00010861

    • ISSN
      2758-3902
    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1807/00010861/

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 算数指導における構造化された問題解決と練り上げアプローチ : 北海道教育大学附属学校の事例研究2023

    • Author(s)
      NATAN Alfredo, Jr, ISHII Hiroshi
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要. 教育臨床研究編

      Volume: 73 Issue: 1・2 Pages: 189-201

    • DOI

      10.32150/00010860

    • ISSN
      2758-3902
    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1807/00010860/

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Comparative Study of Mathematics Education in the Philippines and Japan2022

    • Author(s)
      NATAN Alfredo, Jr. and ISHII Hiroshi
    • Journal Title

      Journal of Hokkaido University of Education (Education)

      Volume: 72(2) Pages: 173-187

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Comparative Study of Mathematics Education in Fiji and Japan2022

    • Author(s)
      DEEPAK Datt and ISHII Hiroshi
    • Journal Title

      Journal of Hokkaido University of Education (Education)

      Volume: 72(2) Pages: 189-198

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Comparative Study of Mathematics Education in Bhutan and Japan2022

    • Author(s)
      DORJI Nidup and ISHII Hiroshi
    • Journal Title

      Journal of Hokkaido University of Education (Education)

      Volume: 72(2) Pages: 199-214

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 教員志望学生の算数科パフォーマンス課題作成に関する一考察2021

    • Author(s)
      石井洋
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 72(1) Pages: 205-215

    • NAID

      120007162799

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Using Word-problems to Promote Reading-comprehension and Problem-solving Skills -Lessons Learned from Mathematics Word-problems in Japanese Elementary Schools-2021

    • Author(s)
      SISKA Setianingsih and ISHII Hiroshi
    • Journal Title

      Journal of Hokkaido University of Education (Education)

      Volume: 72(1) Pages: 231-245

    • NAID

      120007162784

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Analyzing Strategies and Methodologies of Teaching Mathematics in Japan and Namibia2021

    • Author(s)
      HELENA Mupopya Iithete and ISHII Hiroshi
    • Journal Title

      Journal of Hokkaido University of Education (Education)

      Volume: 72(1) Pages: 247-261

    • NAID

      120007163564

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 児童生徒の視点を取り入れたアクティブ・ラーニングの授業改善-児童生徒の質問紙調査に着目して-2021

    • Author(s)
      佐藤悠真・石井洋
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 72(2) Pages: 165-172

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Comparative Study of Mathematics Education in Namibia and Japan2021

    • Author(s)
      HELENA Mupopya Iithete, ISHII Hiroshi
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要. 教育科学編

      Volume: 71-2 Pages: 111-118

    • NAID

      120007007674

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Comparative Study of Mathematics Education in Indonesia and Japan2021

    • Author(s)
      SISKA Setianingsih, ISHII Hiroshi
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要. 教育科学編

      Volume: 71-2 Pages: 119-130

    • NAID

      120007007652

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] アフリカ教師教育者の問題解決型授業に対する授業観の変容に関する一考察2019

    • Author(s)
      石井 洋
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 国際地域研究Ⅲ2021

    • Author(s)
      北海道教育大学函館校 国際地域研究編集委員会
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      大学教育出版
    • ISBN
      9784866921105
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi