• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

初等・中等教育の接続からみた児童生徒の数学的モデル化能力の育成に関する研究

Research Project

Project/Area Number 19K14228
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionYamagata University

Principal Investigator

平林 真伊  山形大学, 地域教育文化学部, 准教授 (70803021)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords数学的モデル化 / 初等・中等教育の接続
Outline of Research at the Start

近年,学校数学において数学的モデル化を扱うことが重視されている。数学的モデル化能力の育成に関しては,初等教育または中等教育段階での学習者を想定した数多くの研究が行われ,有意義な研究成果を蓄積してきた。しかし,初等教育から中等教育段階へ,いかにして効果的な接続を図るのかに関する研究は十分に行われていない。そのため,本研究では初等・中等教育の接続の観点から,同一地域における小・中学生を対象に,自由記述による質問紙調査と数学的モデル化に関する授業を実施し,児童生徒の能力の実態や学習活動の経年変化を明らかにする。これらの結果に基づき,数学的モデル化能力の育成のための学習指導を明らかにすることを試みる。

Outline of Annual Research Achievements

2023年度は,産前産後の休暇及び育児休業の取得により研究を中断していた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

産前産後の休暇及び育児休業を取得するまでに,当初の計画通り研究を進めることができた。

Strategy for Future Research Activity

今後は,これまでの質問紙調査と授業実践の結果を比較・分析し,児童生徒の特長を明らかにする。そして,その研究成果を学会誌や学会等で発表していく。

Report

(5 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 数学的モデル化における児童・生徒による解の解釈・評価に関する調査研究:余りのあるわり算の問題を例として2023

    • Author(s)
      平林真伊
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 105 (6) Pages: 3-13

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学的モデル化における児童・生徒による問題場面の解釈に関する調査研究:「およその面積」の問題を例として2022

    • Author(s)
      平林真伊
    • Journal Title

      山形大学教職・教育実践研究

      Volume: 17 Pages: 56-63

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 数学的モデル化における児童・生徒による解の解釈・評価に関する調査研究:余りのあるわり算の問題を例として2021

    • Author(s)
      平林真伊
    • Organizer
      日本数学教育学会第54回秋期研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi