• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Music Composition Courses Integrating Learning Processes and Creative Outputs with Performance Assessment

Research Project

Project/Area Number 19K14232
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUniversity of Toyama

Principal Investigator

Taga Hidenori  富山大学, 学術研究部教育学系, 講師 (10824831)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords音楽科教育 / 音楽創作学習 / パフォーマンス課題 / パフォーマンス評価 / ルーブリック / 質的研究 / 評価 / インタビュー / 創作 / 音楽づくり / SCAT / 創作学習 / 授業開発
Outline of Research at the Start

本研究は,創作学習のプロセス(学習過程)と成果(作品)を一体的に評価できるパフォーマンス課題とルーブリックを授業モデルとあわせて開発し,学校教育現場に提供することを目的とする。
学校教育現場が創作学習に対してもつ苦手意識は強い。学習指導要領の求める学習プロセスの充実に加え,学習成果としての作品を学習プロセスと統合して評価する先行研究は極めて少ない。
研究は,作品を評価するメカニズムの解明と創作意図を読み取る視点の提示,それらに基づいたパフォーマンス課題とルーブリックの開発,および授業モデルとあわせた実践と検証によって,学校教育現場の授業改善に寄与することを目指す。

Outline of Final Research Achievements

This study aims to develop an evaluation method that integrates the process and the final work, considering the shift in assessment focus from the final product to the creative process in music education. Through interviews with composers, the study elucidated the processes and thought patterns involved in evaluating musical works. Additionally, as a pilot case, performance tasks were implemented and rubrics were created. The study also clarified the historical changes in the evaluation of music creation learning. Future challenges include verifying the validity of the rubrics and expanding the teaching model to junior and senior high schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,音楽創作学習における評価方法の変遷とその現代的意義を明らかにし,評価手法を再構築する知見を提供した。特に,パフォーマンス課題および評価の実践を通じたルーブリックの作成により,学習過程と成果の具体的な評価が可能となり,学習者の音楽的思考の深化が期待できる。また,作曲家へのインタビューを通じた評価プロセスの解明は,教育現場で評価基準を創出するための基盤となり,音楽創作学習の質的向上に寄与する。さらに,授業実践を通じて,教育現場での適用可能性も確認された。
本研究は,音楽創作学習の評価における新たなスキームを提案し,学校音楽教育における学習者の創造性,表現力,学力の向上を目指すものである。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 歌唱共通教材は授業でどのように教えられているのか2022

    • Author(s)
      多賀秀紀
    • Journal Title

      わらべ館 童謡・唱歌研究情報誌『音夢』

      Volume: 16 Pages: 14-25

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 音楽創作学習におけるルーブリックの開発 -小学校音楽科におけるパフォーマンス評価および課題の実践をもとに-2021

    • Author(s)
      多賀秀紀・大坪史尚・千田恭子
    • Journal Title

      音楽学習研究

      Volume: 16 Pages: 91-102

    • NAID

      40022550098

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 音楽創作学習における評価の変遷‐小学校音楽科に焦点を当てて‐2020

    • Author(s)
      多賀秀紀
    • Journal Title

      音楽学習研究

      Volume: 15 Pages: 9-20

    • NAID

      40022232715

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 作曲家による音楽作品の評価プロセス-インタビュ-調査とその分析をもとに-2024

    • Author(s)
      多賀秀紀
    • Organizer
      2023年度 日本音楽教育学会北陸地区例会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業実践における「型」と「生成の原理」(共同企画ⅩⅠ 「音楽科教育の実践研究を問い直す(2)」)2022

    • Author(s)
      多賀秀紀
    • Organizer
      日本音楽教育学会 第53回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 音楽作品を評価するプロセスに関する研究 -作曲家へのインタビュー調査と質的分析をもとに-2022

    • Author(s)
      多賀秀紀
    • Organizer
      日本音楽教育学会 第53回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 創作学習におけるパフォーマンス評価の実践とルーブリックの開発 -小学5年生を対象とした授業実践をもとに-2020

    • Author(s)
      多賀秀紀
    • Organizer
      音楽学習学会 第16回研究発表大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 創作学習における評価の変遷‐義務教育段階に焦点を当てて‐2019

    • Author(s)
      多賀秀紀
    • Organizer
      音楽学習学会 第15回研究発表大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] シリーズ学びを変える新しい学習評価 文例編 新しい学びに向けた新指導要録・通知表(中学校)‐2019年改訂指導要録対応2020

    • Author(s)
      田中耕治【編集代表】 盛永俊弘・田中容子【編著】
    • Total Pages
      161
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi