• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Incorporating L1 into Foreign Language Curriculum Development and Teaching Practice

Research Project

Project/Area Number 19K14233
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

Wang Linfeng  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 特命助教 (70806322)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords外国語教育 / メタ言語能力 / ことばへの気づき / 母語と連携する外国語教育 / 複言語アプローチ / ことばの教育 / メタ言語 / 授業研究 / 複言語教育 / 専門職の学び合う / 複言語 / 小学校英語 / 外国語カリキュラム / 実践研究
Outline of Research at the Start

日本では小学校外国語活動・外国語科の先行実施が始まり、学級担任が英語を指導する中、学級担任の強みを活かした小学校ならではの外国語教育の在り方を具体化していく必要がある。本研究では「ことばの教育」という視点から、母語と外国語の連携により言語力向上を目指す「日本型小学校外国語カリキュラム」を構築することを目的とする。そのために、①母語と連携する外国語教育の必要性を検討するため、理論的・実践的な根拠を提示する。②教科書の比較分析により、母語と外国語が関連する言語的項目を選出しモデル化する。③開発したモデルを実際の授業で実践し検証するといった三つの研究方法により目的達成を図る。

Outline of Final Research Achievements

With the full implementation of elementary school foreign language activities and subject, it is necessary to concretize a unique approach to foreign language education in elementary schools that takes advantage of the strengths of homeroom teachers. From the perspective of "language education as whole," the purpose of this study was to construct a "Japanese-style elementary school foreign language curriculum" using a plurilingual approach that aims to cultivate language proficiency through collaboration between the native language and foreign languages. First, in order to examine the significance of foreign language education linked to the mother tongue, the theoretical and practical grounds were organized. Then, through comparative analysis of textbooks, we selected linguistic items related to the mother tongue and foreign language, proposed teaching materials focusing on language awareness, and conducted classroom practice and case studies.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来の外国語としての英語教育研究では、四技能をバランスよく統合しながらコミュニケーション能力を育成する教授法を推進し、母語の使用を極力排除してきた。それに対し、本研究は、母語と外国語を有機的に関連づけ、両者共通の基盤である「言語力」の向上を目指す外国語カリキュラム及び指導法を開発することから、従来の研究とは異なる学術的新規性を持つ。また、このカリキュラム開発は、小学校の学級担任の強みやALTを活かした教科横断型の「日本型小学校外国語教育モデル」と言える。これは、複言語教育においても注目されておらず、日本独自のものとして世界中の外国語教育研究に大きなインパクトを与えるものと考える。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (11 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 11 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] 香港中文大学(中国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Chulalongkorn University(タイ)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Co-inquiring Professional Learning of a High School ALT through a School-based Teacher Education Program2021

    • Author(s)
      王林鋒
    • Journal Title

      JACET Chubu Journal 大学英語教育学会中部支部紀要

      Volume: 19 Pages: 45-59

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Reflective Lesson Study on Peace Education Through a Collaboration between Japanese School Teachers, an ALT and MEXT Teacher Training Students2021

    • Author(s)
      Linfeng Wang, Santiya Parthippen, Ryan Thornton, Chhoem Sosakkona, Kiyonori Okubo, Hirohito Takata
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 14 Pages: 243-265

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Developing Community of Practice of ALTs and School Teachers: Design and Management of Monthly Online Edu Cafe 2020.1~2021.122021

    • Author(s)
      Linfeng Wang, Michael Kuziw
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 14 Pages: 141-160

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 学校常勤教員を目指す現職ALTの専門性向上を支える実践事例 ―連合教職大学院ミドルリーダーコースのALT院生の学びに寄り添って―2021

    • Author(s)
      王 林鋒, 血原 正純, 松田 通彦
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 14 Pages: 81-93

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] School-based Reflective Lesson Study in Japan and South Africa: Towards A Bilateral Joint Research Project2021

    • Author(s)
      Linfeng Wang, David Sekao
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 14 Pages: 267-276

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Action Research on Collaborating Mother Tongue and Foreign Languages in EFL Materials Development2020

    • Author(s)
      王 林鋒 Linfeng Wang
    • Journal Title

      The Journal of East Asian Educational Research

      Volume: 10 Pages: 82-93

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ALT の学び合うコミュニティを創造する試み2020

    • Author(s)
      王 林鋒
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 13 Pages: 139-151

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ALT と日本人教員による実践し省察するコミュニティの構築と実践:“ALT と日本人教員による外国語教育実践を語り合う会”の運営に着目して2020

    • Author(s)
      王林鋒
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 13 Pages: 153-163

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Analysis of Practice Activities in Japanese and Chinese EFL Textbooks2020

    • Author(s)
      王林鋒 Linfeng Wang
    • Journal Title

      JACET Chubu Journal 大学英語教育学会中部支部紀要

      Volume: 18 Pages: 71-86

    • NAID

      130008135803

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ことばの教育として国語と連携する小学校外国語教育の実践研究:教科書開発を見据えて2020

    • Author(s)
      王 林鋒
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 20 Pages: 100-114

    • NAID

      40022202590

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 母語と連携する外国語教育の教材開発に関わる協働的実践研究:教科書を生かした授業実践事例を通して2019

    • Author(s)
      王 林鋒
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 12 Pages: 181-193

    • NAID

      120006825945

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] How ALTs' Teacher Agency Are Achieved in A Professional Development Program2021

    • Author(s)
      王林鋒
    • Organizer
      全国英語教育学会第46回長野研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] How Materials are Designed in Elementary English textbooks in East Asian Countries2021

    • Author(s)
      王林鋒
    • Organizer
      The 12th Biennial Conference Comparative Education Society of Asia (CESA)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Co-inquiring Professional Development of ALTs through a School-based Teacher Education Program2021

    • Author(s)
      王林鋒
    • Organizer
      Japan-U.S. Teacher Education Consortium 31st JUSTEC Virtual Conference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教職大学院におけるALTの専門職学習コミュニティに関する事例研究2021

    • Author(s)
      王林鋒
    • Organizer
      日本教師教育学会第31回研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] An ALT’s Narrative Inquiry as a Reflective Practitioner2021

    • Author(s)
      王林鋒
    • Organizer
      第21回小学校英語教育学会(JES)関東・埼玉大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Reflective and Sustainable Lesson Study Practice through University-School Partnership2021

    • Author(s)
      Linfeng Wang, Yuu Kimura, Makito Yurita
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ことばの教育として国語と連携する小学校外国語の教材開発2020

    • Author(s)
      王 林鋒
    • Organizer
      第20回小学校英語教育学会(JES)大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Action Research towards Partnering L1 with EFL & CFL in Japanese Schools2019

    • Author(s)
      王 林鋒
    • Organizer
      The 17th Asia TEFL International Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ことばの教育として母語と連携する小学校外国語教育の実践研究:教科書を活用した授業実践事例を通して2019

    • Author(s)
      王 林鋒
    • Organizer
      第19回小学校英語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Incorporating L1 and Multiple Languages in EFL Classes in East Asian Countries2019

    • Author(s)
      王 林鋒
    • Organizer
      World Education Research Association
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Action Researches on Incorporating Japanese and Chinese in EFL Classes2019

    • Author(s)
      王 林鋒
    • Organizer
      大学英語教育学会JACET2019国際大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] メタ言語能力を育てる文法授業:英語科と国語科の連携2019

    • Author(s)
      王 林鋒(分担執筆:第2章2.中国の英語教育における文法指導の展開と現在)
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      4894768968
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi