• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

the development of teaching unit for group improvisation to encourage subjective/intersubjective value judgement in music

Research Project

Project/Area Number 19K14237
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

Hasegawa Ryo  神戸大学, 国際人間科学部, 非常勤講師 (30817250)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2022: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords即興演奏 / 音楽科 / サウンドペインティング / 音楽科教育 / 集団即興演奏 / 教材開発 / 音楽づくり / 主観的(間主観的)価値判断 / 音楽教育学 / 音楽
Outline of Research at the Start

これまでの音楽科教育は,特定の音楽ジャンルで継承されてきた「良さ」に触れつつ,それが「良い」とされる理由について学ぶことに重きが置かれてきた。一方,特に公教育においては,学習者が「良さ」の基準を自ら生み出していくような実践も必要なのではないだろうか。そのような問題意識のもと,本研究は,指揮付き集団即興演奏であるサウンドペインティングの実践者に注目することで,音楽する主体が主観的(間主観的)に自身の音楽経験を価値付けていくプロセスをインタビュー調査とその逐語データの質的分析により理論化するとともに,そのような価値付けを促進する集団即興演奏のための小学校音楽科用教材を開発することを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

In group improvisation performances without authority/authenticity, such as Soundpainting, performers faced the "difficulty of memory and response," the "difficulty of improvisational creation," and the "difficulty of self-disclosure." It was revealed that Soundpainting inherently contains functions that support overcoming these difficulties. Based on this model of proficiency in group improvisation, we developed a technique for group improvisation that is easily practicable in elementary schools, called "Group Musical Improvisation with Cards" (referred to as GMIC).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果である《GMIC》の技法は,小学校から高校までの音楽科の授業で平易に実践可能であり,日本の音楽科教育において量的に冷遇されてきたともいえる「音楽づくり」「創作」の指導モデルを提示することができた。また,サウンドペインティング研究で明らかになった3つの「難しさ」は,集団即興演奏をファシリテートする際に有用な視点となる。その意味で,本研究の成果は教科教育のみならず音楽ワークショップ等にも活用できるものである。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2024 2023 2020 2019 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 様式的規範に束縛されない集団即興演奏における 演奏者の習熟過程 ―サウンドペインティング実践者に対するインタビューと SCATによるテキスト分析を通して―2024

    • Author(s)
      長谷川諒
    • Journal Title

      JASMIMジャーナル

      Volume: 9 Pages: 3-36

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] メタ音楽としての集団即興ーカードを用いた集団即興演奏《GMIC》の紹介とその教科教育的意義ー2024

    • Author(s)
      長谷川諒
    • Organizer
      日本音楽即興学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「自律的に音楽する教員」を育む養成課程試論2023

    • Author(s)
      木下和彦,藤本茉里恵,中村昭彦,長谷川諒
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] サウンドペインティングが促進する主観的(間主観的)価値判断の具体とその音楽教育学的意義2020

    • Author(s)
      長谷川諒
    • Organizer
      日本音楽即興学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 即興演奏実践時に促進される主観的(間主観的)価値判断の具体ーサウンドペインティング実践者への半構造化面接とテキストデータの質的分析2019

    • Author(s)
      長谷川諒
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 【集団即興演奏】サウンドペインティングについて詳しく解説しました

    • URL

      https://youtu.be/RWR7pFFmaQ8?si=2vxNgAZCGpTsFNGI

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] こどもコンサート「不思議な森への大遠足」神戸市室内管弦楽団・神戸市混声合唱団

    • URL

      https://youtu.be/5STiOvCU3T8?si=EU8MwJCVHllp2xXD

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi