• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Design-based Research for education pre-service teachers who are open to others' discourses

Research Project

Project/Area Number 19K14238
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Jongsung Kim  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 助教 (90825837)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords社会科教育 / 教師教育 / 国際理解教育 / 真正な対話 / 教科書 / ヒロシマ / デザインベースド・リサーチ / 相互理解 / 平和教育 / 相互理解教育 / 寛容
Outline of Research at the Start

本研究は、他国の語りに開かれた教育観を育成する社会科教員養成のデザインベースド・リサーチである。具体的には、社会科教育指導法の授業のなかで、日本と他国の社会科教員志望学生がある社会的事象に対して互いが合意できる教科書をともにつくる「より良い教科書」プロジェクトを行うことで、参加者が他者の語りに開かれた教育観の育成に取り組む。また、「より良い教科書」プロジェクトに加え、デザイン原則や実際のデザイン・実施の過程を学術論文、ワークショップ、ホームページなどで共有することで、自らの文脈において他国の語りに開かれた教育観を育成しようとする他の教師教育者を支援する。

Outline of Final Research Achievements

The outcome of this design-based research aiming to educate teachers who are open to others’ discourses can be summarized as follows:
(1) I could clarify the concept of “authentic communication,” which means the real communication between the agents of mutual understanding, and the design principles realize the communication.
(2) I could design and implement South Korean and Japanese social studies pre-service teachers’ “Make a Better Hiroshima Textbook” and American and Japanese students’ “Make a Better Hiroshima Textbook.” Also, I could clarify what and how the pre-service teachers, in-service teachers, and students learn during the project.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

自分がこれまで持っていた語りとは異なる他者の語りと出会った参加者らは、プロジェクトのなかで経験した認知的・感情的な負荷について告白した。しかしながら、その難しさにも関わらず、他者との出会いが社会を見る見方・考え方を広げたことはもちろん、社会の様々な他者とも対話していくことの重要性も同時に指摘した。社会的に構築された境界の下で幾重にも分断されてきた人々に話し合う機会を提供する真正な対話は、他者とともに生きる資質・能力・態度を育成することで、国内外を問わずより平和な世界の実現を目指す方法論として期待できる。

Report

(3 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Remarks (3 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Glendora School District, California/Hunter College/University of Houston Downtown(米国)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ソウル教育大学(韓国)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Educating citizens who are open to the discourse of others: "The Last 10 Feet" Project and the "Making a Better Hiroshima Textbook" Project2020

    • Author(s)
      Jongsung Kim
    • Journal Title

      E-Journal of Philosophy of Education: International Yearbook of the Philosophy of Education Society of Japan

      Volume: 5 Pages: 42-51

    • NAID

      40022261481

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 他者の語りに開かれた市民を育てる ―「広島平和記念資料館の『The last 10 feet』再デザイン」プロジェクトと「より良い『ヒロシマ』教科書づ くり」プロジェクトを事例に―2020

    • Author(s)
      金鍾成
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 121 Pages: 12-18

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「真正な対話」にもとづく平和教育の可能性ー日米の子どもによる「より良いヒロシマ教科書づくり」プロジェクトを事例にー2021

    • Author(s)
      金鍾成
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Exploring Students’ Historical Significance on the Use of the Atomic Bomb in Hiroshima During World War II: Students in Japan and U.S. Make a “Better Hiroshima Textbook.”2020

    • Author(s)
      Jongsung Kim, Kazuhiro Kusahara, Rebeca Valbuena, Yuske Tatara, Hiromi Kawaguchi, & Mizuki Hoshi
    • Organizer
      The 100th NCSS International Assembly Conference
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Creating cross-cultural discourses: Korean and Japanese pre-service teachers “Make a Better Hiroshima Textbook”2019

    • Author(s)
      Kim J., Kusahara, K., & Nam, H.
    • Organizer
      Conflict and Identity Conference 2019, Oxford, UK
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 他者の語りに開かれた市民を育てるー「広島平和記念資料館の『The last 10 feet』再デザインー2019

    • Author(s)
      金鍾成
    • Organizer
      教育哲学会第62回大会、広島大学
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Remarks] 広島叡智学園HiGAの平和教育への挑戦(2)-日米の子どもによるヒロシマ教科書づくり-

    • URL

      https://evri.hiroshima-u.ac.jp/14193

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 2020 East Asian Social Studies Symposium Part 1

    • URL

      https://evri.hiroshima-u.ac.jp/15421

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 2020 East Asian Social Studies Symposium Part 2

    • URL

      https://evri.hiroshima-u.ac.jp/15423

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 2020 East Asian Social Studies Symposium2021

    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi